Aniiee skrev 2024-08-19 16:40:15 följande:
Staket räcker med 120 cm och att lära hunden att den varken ska över eller under skiten. Att gräva staketet en bit ner i marken är bra, om och där det går.
Inomhus, skokorgar på väggen, korgar med lock till leksaker och tvätt. Och lära hunden att det inte är hennes prylar, utan hennes prylar finns där de finns, som hon får ta. Och det är lungt, ungarna kommer gå på några nitar när det gäller tat glömma leksaker på golvet, och sen gör de inte det mer.
Tack för tipsen. Gräva ner staketet hade jag inte haft en tanke på, men det är klart undertill är ett riskområde, framförallt med en liten valp.
Ska nog kika på skoskåp till skorna. Funderar även på grind in till hallen, så slipper man riskera rymning när man har dörren öppen.
Anonym (Stenkoll) skrev 2024-08-19 16:41:25 följande:
Helt ärligt så är det nog en god idé att vänta med hund tills barnen är stora nog att inte lägga roliga saker för hunden överallt, speciellt en retriever som är kända för att äta saker.
Ett staket på 120 kan absolut fungera men man ska egentligen aldrig ha hunden obevakad ute, i alla fall inte innan man känner att man kan lita på den 100%.
Jobbar på djursjukhus med akutmottagning och har sett hur illa båda ovanstående scenario kan sluta... Men det absolut viktigaste är nästan att inte lämna farlig mat framme. Russin, lök, choklad, ojäst deg och så vidare...
Nja, då får vi nog vänta många år med hund. Bättre att hitta lösningar på problemet istället känner jag.
Vi kommer inte ha den obevakad ute, tänker mest att det kan gå snabbt även om man är där själv. Samtidigt så har ju var och varannan person hund och de flesta hus har ju inte fängelsestängsel runt så...
Visste inte att russin var farliga, får läsa på lite extra där.
Jemp skrev 2024-08-19 16:51:39 följande:
Staket har absolut en nytta! Kanske inte lämna hunden ensam där hur som helst, men för att den inte ska springa iväg när ni är ute osv.
Ta bort mattor osv innan den kommer. Var beredd på att vissa saker kan bli söndertuggade. Förutsatt att det är en valp alltså.
I övrigt tänker jag mer inläsning (träning, kurser, belöningar, aktivering osv).
Ja, mattorna ryker i början, och sådant vi är extra rädda om. Kurser har vi också tittat mycket på, så det kommer bli både valpkurser/vardagskurser och lite mer aktiverande kurser. Målet är ju så klart att hunden inte ska hitta på hyss, som att rymma, men det tar ju dels ett tag att komma dit och helt 100 är man ju aldrig hur mkt den än tränas.
Anonym (I) skrev 2024-08-19 16:51:47 följande:
Golden känns inte som rasen som försöker hoppa över staket. Är nog mer husky.
Och om hunden växt upp i att den inte kommer över staketet medan den är liten så kommer den psykologiskt se staketet som ett hinder även om denne tekniskt sett skulle klara att hoppa över när den blivit större
Åh, är det så. vi hade huskeys när jag var liten så kanske är jag lite extra nojig över hoppandet.
Anonym (Juno) skrev 2024-08-19 17:06:35 följande:
När det kommer till staket för valpar så är det i min erfarenhet viktigare att se till att det inte finns några mellanrum eller hål undertill som är stora nog för en liten valp att klämma sig igenom, än höjden. Vi har alltid koll utomhus och lär hunden att inte gräva och att inte försöka hoppa över, så när de är stora nog att ta sig över så har de lärt sig att inte göra det. De flesta som har problem med rymmande hundar låter dem vara ute själv under längre tid, så om det är planen så är det bäst att satsa på ett högt och stabilt staket.
Vad gäller leksaker och att hålla säkert inomhus så är ett par bra babygrindar bästa investeringen. Valpsäkra då bara ett eller två rum och eventuella leksaker som lämnas på golvet där får fungera som läropengar. Valpen får sedan bara tillgång till resten av hemmet under strikt övervakning tills den kan uppföra sig någorlunda civiliserat.
Tack för tipsen! Då får vi nytta av barngrindarna igen hehe.
Planen är inte att lämna hunden själv, utan det är framförallt för att förhindra att den drar ut i vägen utan att man själv hinner reagera. Vill att den ska kunna röra sig någorlunda fritt på tomten när man själv är ute och fixar utan att man behöver stirra på hunden varje sekund/ha den kopplad. Dock så klart alltid under uppsikt.