• Anonym (Desperat)

Har ett jobb på g men ingen referens svarar

Jag har sökt massor av jobb i över ett halvår och nu har jag äntligen ett eventuellt jobb på gång. De har bett om mina referenser och jag kontaktade dem i fredags, men inget svar än. Vad ska jag göra? Jag har inte många tänkbara referenser att fråga och de vill specifikt ha en från mitt senaste jobb. Dessa referenser har ställt upp tidigare och har sagt att de gärna hjälper mig framöver också. Känns som att de bara ignorerar mig av någon anledning? Förstår inte varför i så fall och då är det väl snällare att säga att de ?inte har tid? eller säga ärligt att de tycker att jag ska fråga någon annan. 

• Svar på tråden Har ett jobb på g men ingen referens svarar
  • Anonym (M)
    Dexter dot com skrev 2024-08-19 18:44:24 följande:

Men det är väl AG som kontaktar personerna du uppgett som referenser, inte du ?

Men referensen måste ju ha godkänt sig till att vara det. Det är inte bara att ge arbetsgivaren ett telefonnummer utan att ha kollat att det är ok med referensen först. Förstår du inte det?
  • Dexter dot com
    Anonym (M) skrev 2024-08-19 18:57:06 följande:
    Men referensen måste ju ha godkänt sig till att vara det. Det är inte bara att ge arbetsgivaren ett telefonnummer utan att ha kollat att det är ok med referensen först. Förstår du inte det?
    Dom har ju sagt att dom gärna ställer upp .
  • Anonym (M)
    Dexter dot com skrev 2024-08-19 18:58:21 följande:
    Dom har ju sagt att dom gärna ställer upp .
    De har ställt upp tidigare ja, men nu är det ju ett nytt jobb som TS sökt, om jag förstått rätt och då bör man fråga igen.

Till TS, jag hade också svårt att få tag i mina referenser och det tog ett tag innan de svarade, men till slut gjorde dom det. Ge det några dagar. Har svårt att tro att de ignorerar dig.
  • Anonym (Desperat)
    Anonym (M) skrev 2024-08-19 19:00:22 följande:
    De har ställt upp tidigare ja, men nu är det ju ett nytt jobb som TS sökt, om jag förstått rätt och då bör man fråga igen.

Till TS, jag hade också svårt att få tag i mina referenser och det tog ett tag innan de svarade, men till slut gjorde dom det. Ge det några dagar. Har svårt att tro att de ignorerar dig.

Ja precis, det var ett tag sen de sa att de gärna ställer upp och jag vill givetvis dubbelkolla om de fortfarande vill vara min referens och förbereda dem på att det kan ringa. Är ju bra om de vet vilket jobb det gäller osv också. 

Hoppas du har rätt! Lite stressande bara att den här arbetsgivaren väntar på att få svar angående mina referenser. Man vill ju inte gärna behöva tjata på någon att vara ens referens. 

• Anonym (M)
    Anonym (Desperat) skrev 2024-08-19 21:43:19 följande:

Ja precis, det var ett tag sen de sa att de gärna ställer upp och jag vill givetvis dubbelkolla om de fortfarande vill vara min referens och förbereda dem på att det kan ringa. Är ju bra om de vet vilket jobb det gäller osv också. 

Hoppas du har rätt! Lite stressande bara att den här arbetsgivaren väntar på att få svar angående mina referenser. Man vill ju inte gärna behöva tjata på någon att vara ens referens. 

Ja så bör man ju göra så de är förberedda. Hoppas det löser sig för dig och att de svarar tillslut. 
  • Anonym (Ring)

Men herregud är väl bara att ringa referenserna och säga till att du vill ange dem. Inte hålla på att smsa och maila. Ring direkt.

• Anonym (Ok)
    Anonym (M) skrev 2024-08-19 18:57:06 följande:
    Fast det frågar man väl innan man gått på i intervju, dvs redan när man börjar söka jobb. Man måste ju veta att man har referenser innan man skickar in ansökan. Annars blir det som nu, inga referenser. 
  • Jemp

Självklart ska man kontakta referenserna i slutskedet.
    Däremot förstår jag det som att du kontaktat dem skriftligt och det bara gått en arbetsdag (om de inte fortfarande har semester)?

• Anonym (Bella)

De har bara haft en dag på sig att svara, kanske dessutom första dagen efter semestern med massa grejer att ta tag i. 

Om du inte får det här jobbet (peppar, peppar), kontakta referenser redan när du söker ett jobb nästa gång så att du vet att de jobbar kvar och fortfarande vill ställa upp. 

Svar på tråden Har ett jobb på g men ingen referens svarar