• Tecum

För vems skull skaffar man barn?

Det TS egentligen undrar är väl, hur mycket påverkas beslutet av omgivningens förväntningar och önskningar? Intressant fråga och att göra en undersökning om det är meningslöst då väldigt få skulle vara ärliga. Om alla jämnåriga i vänkretsen skaffar barn, visst påverkar det. Föräldrar som vill ha barnbarn, också påverkan men något mindre. Samhällets krav på hög nativitet, liten påverkan.

• Tecum
    Anonym (S) skrev 2024-08-20 19:32:49 följande:
    Ja det kan man även inkludera i frågan om man vill typ som en fråga två eller för att bredda frågan men jag menar det jag frågar helt rätt och slätt för vems skull skaffar man barn? Man är alltså du du som skaffar barn varför skaffar du barn, för vems skull? 
    Vi skaffade barn för att vi ville ha barn, se det utvecklas och växa upp, kanske få barnbarn i framtiden. Precis som för de flesta. Viss påverkan från omgivningen fanns, omedvetet iaf, plus en drift att föröka sig och se det jag skrev ovan. Så vi skaffade barn för vår egen skull, inte för samhället eller föräldrar. Det var viktigare för min fru än för mig. Och det var noga genomtänkt, bundenhet, problem, risker. 
    Egoistiskt ja, men med det följer ett ansvar att göra precis allt för att barnen ska få det bra under uppväxten.

Varför skaffade du barn? Eller söker du argument för att INTE skaffa barn...
  • Tecum
    Anonym (O) skrev 2024-08-26 22:39:41 följande:
    Det här har jag aldrig förstått. Vadå missta det för sexualdriften? Det är ju snarare så att sexualdriften generellt sett leder till barn. Det behövs ingen "drift" att föröka sig, det behövs en drift att ha sex och sedan instinkter, beskyddarkänslor och stark kärlek till barnet när det väl finns.

Om fortplantning var vår starkaste drift skulle väl människan knappast på alla möjliga olika sätt försökt förhindra graviditeter på olika sätt genom historien. 
    Nej, människan har gjort allt för att förhindra SEX genom historien. Låst in kvinnor i kloster, hållit män och kvinnor åtskilda, könsstympat, infört hedersbegrepp osv osv. Graviditet däremot har inte förhindrats, abort och preventivmedel har förbjudits, även rådgivning om dem, katolska kyrkan har inte ens idag släppt p-medel fullt ut. Istället har många barn setts som en tillgång, som arbetskraft, till att ta hand om föräldrarna på äldre dar, kanonmat vid krig, att få vårt samhälle att växa mer än grannens osv. Så barnafödandet måste ska under ordnade former, inom äktenskap så pappan vet att det  är hans barn och försörjer dem och kvinnan.

Och orsaken att alla vill ha sex är den biologiska driften. Sex ska vara lustfyllt för att det ska bli av och artens överlevnad säkras.
Svar på tråden För vems skull skaffar man barn?