• Core

För vems skull skaffar man barn?

Anonym (Stark norm i samhället) skrev 2024-08-21 08:24:52 följande:

Det är intressant att läsa denna tråd. För majoriteten säger att det absolut inte har med påverkan att göra.
    Men dom flesta är väldigt påverkade av sin omgivning och vad sina vänner gör.

Det finns förväntningar hos föräldrarna att det ska bli "barnbarn". Jag har personligen aldrig förstått det där. Då jag aldrig tvingat eller pressat mina barn med att säga att jag förväntar mig barnbarn. Jag vill att dom ska komma till den slutsatsen själva. Om det är något som vill. Min äldsta son har frivilligt valt bort barn. Det är något jag respekterar. Har inte tjatat på honom. För mig är det mycket viktigare att han är nöjd med sina livsval. Det är hans liv, och han som ska leva med det.

På min tid hade man inte så mycket val. Och det var begränsat med preventivmedel. Jsg blev gravid rätt fort och vi gifte oss kort därefter. Det var vad som förväntades. Det är en sån stark norm fortfarande i samhället. Många gör det nog, för att inte känna sig utanför. 

Idag, hade jag inte valt att få barn. Och känner att det var mycket påtvingat. Men det var en annan tid också. Jag älskar mina barn. Men om det hade varit idag. Hade jag avstått att få barn. Jag tycker vi har mycket saker i världen nte har någon vidare bra utveckling. Sverige är inte lika tryggt längre. Och det är inte lika ekonomiskt stabilt. Jag ser redan grupper nu , som inom en snar framtid kommer bli utslagna. På min tid fanns det utrymme även för dessa att ha råd. 

Folk skriver också här om det allra bästa bitarna med barn. Det blir hemskt romantiserat. Det är också väldigt tufft periodvis att ha barn. Hade jag varit förälder idag, hade jag varit konstant orolig. Sverige har blivit så otryggt som land. Så en viss lättnad känner jag. Att mina barn är vuxna nu.

Jag förstår inte hur man kan tro att en sån grundläggande drift skulle ha med påverkan att göra. Vi har växt och växt och växt som art i tiotusentals år, det var ju inte direkt så att de första människorna tittade vilken barnvagn neandertalaren i grotta fyra rullade runt med

Och barns överlevnad ökar och ökar också fortfarande för varje år som går, så att det skulle vara farligare nu än tidigare är ju också bara en tankekonstruktion baserat på rädsla genom att vara för uppkopplad. Titta ut istället för på Aftonbladet plus, hur många känner du som utsatts för grövre brott? Nån, på sin höjd. Det statistikt obetydligt.

Jag hoppas att du inser hur gammal och trångsynt du måste blivit, och att du kommer ihåg att folk från generationen innan dig sa exakt samma sak. Rädda människor kan bara uppmärksamma negativa förändringar, inte de positiva. 

För att sätta det i perspektiv; miljöförstörelsen och klimatkrisen var lika jävla illa för 30 år sedan, då var få dessutom mindre villiga att göra något åt saken. Idag tycker många att vi lever i en värld på väg mot undergång, men om det är sant så gjorde vi det då också, bara att vi var nonchalant ovetande. Gör kunskapen om klimatkrisen det värre att skaffa barn idag?

Du kan applicera det på otroligt mycket. Våld har alltid funnits, men tidigare var det vanligare inom hemmets väggar utom synhåll för oss andra. Att vilja leva i ovisshet om det mörka, är att leva i rädsla. Jag hoppas att du inte fört över det på dina egna barn, för rädsla i sin tur är grogrunden till mörkret

• Core
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 13:45:06 följande:

Eftersom man i dagsläget kan tänka ut ett beslut så finns det även ett ansvar. Förr kanske man inte visste för vems skull eftersom det inte fanns något val som jag skrev tidigare. 

för hundra år sen om jag inte dött i min sjukdom kanske jag varit tvungen att gifta mig och då hade jag nog blivit med barn och ett barn hade fötts och då hade man inte behövt tänka ut för vems skull man skaffar barn för man hade inte skaffat utan det hade blivit ..(om den nu ens blivit men för majoriteten bli det ju barn om man idkar gos tillräckligt mycket från ung ålder) 
    det kanske hade funnits ett svar, tex för patriarkatets skull,  men det hade vart påtvingat kvinnan och inte ett val som det oftast är idag för kvinnor i västvärlden. 

alla dessa val kan ju göra att vi får ett bättre liv (kanske) men det är även extremt betungande att tänka ut ett sånt existentiell svar I sin ensamhet. 

(vill bara säga att det är ett val i större utsträckning även för män idag även om det ser lite annorlunda ut. Än för kvinnan. )

Om jag ska försöka besvara frågeställningen ur ditt perspektiv, så tänkte vi inte direkt utan det blev. Låter kanske sjukt att något som livsomvälvande som barn inte riktigt var ett beslut, men så var det för oss med båda.

Vi vaknar och uppskattar livet dag för dag med våra barn, skulle jag göra en framtidsanalys varje dag jag vaknar skulle jag nog gå under. 

En stor orsak till den moderna människans psykiska ohälsa är för att vi lever våra liv i dåtid och framtid, istället för att leva där vi står precis just nu. För 3000 år sedan tror jag heller inte man undvek att skaffa barn, trots att typ varannan unge dog av olika orsaker.

Jag respekterar valet att inte skaffa barn, men jag för min del hade nog inte haft något större syfte i livet utan. Även om jag kunnat ha ett bra liv så klart. Det kanske låter som egoism? Jag tror inte att jag håller med, även om det nu innebä något självuppfyllande på ett vis så fanns inte det motivet när ungarna kom, det bara blev som sagt. 

• Core
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 14:32:04 följande:

Ja det är nog ganska ohälsosamt för en själv att inte bara leva i nuet men kan det vara hälsosamt för någon annan?
    jag uppskattar ditt raka svar. känns inte helt ogenomtänk. 

du låter rätt vettig även om det bara blev barn. Men ja i mina öron låter det lite sjukt att det största i livet inte tänkts igenom men tydligen verkar det vara så, rätt vanligt. 
    men det är också rätt sjukt att jag tänker så mycket som jag gör kanske och ska finna svaret på en så stor fråga..

vad kunde du ha haft för syfte om du hade behövt avstå barn av någon anledning?? bara nyfiken, tack för svaret på min huvudfråga. 

Jag tror att barn inte sällan blir till så just för att det finns en biologisk urdrift hos alla, men hos vissa, som dig blir intellektet inkopplat i beslutet, och då kan utfallet bli annat. Inget fel i det heller, det blir vanligare och vanligare. Tips, lyssna på senaste avsnittet från p3 dystopia, befolkningskollapsen , det vidrör ämnet rätt mycket

Jag tror att ett substitut hade kunnat vara ett företag eller verksamhet av något slag. För det är som tidigare i tråden diskuterats, en existentiell fråga och man vill lämna sitt avtryck i världen på ett eller annat sätt, men vill leva vidare.

Inte för att det är kopplat till att skaffa barn initialt, men på sikt blir det en del av föräldrarskapet
  • Core
    Anonym (S) skrev 2024-08-21 20:33:27 följande:
    Ok jag ska lyssna på avsnittet 👍 
    ja det hade vart kul att kunna vara företagsam då istället om man inte kan ha barn men som sjuk kan man inte det.. men förstår att du hade varit det.. 
    Haha det ska jag absolut inte påstå att jag med all säkerhet hade varit, det är bara ett drömscenario. Jag tror jag får be om ursäkt, jag tror att jag initialt missuppfattade syftet med din trådstart, jag tolkade det lite mer som kritik mot oss som skaffat barn, men förstår nu att det är bredare funderingar du har.

Jag har ett till syfte med mitt liv än barn som det är idag, som jag egentligen lägger väldigt lite tid på, men har en stor dragning till. Kontemplation, att söka inåt och utåt. Jag gillar egentligen inte ordet spiritualitet, för det är starkt associerat med flum, grönt te, indien och gurus. Men det är inte det, utan ren kontemplation utan en spirituell identitet att kladda med.

Så det hade lika gärna kunnat fylla ett större syfte i mitt liv om jag inte hade barn 
Svar på tråden För vems skull skaffar man barn?