För vems skull skaffar man barn?
Det är intressant att läsa denna tråd. För majoriteten säger att det absolut inte har med påverkan att göra.
Men dom flesta är väldigt påverkade av sin omgivning och vad sina vänner gör.
Det finns förväntningar hos föräldrarna att det ska bli "barnbarn". Jag har personligen aldrig förstått det där. Då jag aldrig tvingat eller pressat mina barn med att säga att jag förväntar mig barnbarn. Jag vill att dom ska komma till den slutsatsen själva. Om det är något som vill. Min äldsta son har frivilligt valt bort barn. Det är något jag respekterar. Har inte tjatat på honom. För mig är det mycket viktigare att han är nöjd med sina livsval. Det är hans liv, och han som ska leva med det.
På min tid hade man inte så mycket val. Och det var begränsat med preventivmedel. Jsg blev gravid rätt fort och vi gifte oss kort därefter. Det var vad som förväntades. Det är en sån stark norm fortfarande i samhället. Många gör det nog, för att inte känna sig utanför.
Idag, hade jag inte valt att få barn. Och känner att det var mycket påtvingat. Men det var en annan tid också. Jag älskar mina barn. Men om det hade varit idag. Hade jag avstått att få barn. Jag tycker vi har mycket saker i världen nte har någon vidare bra utveckling. Sverige är inte lika tryggt längre. Och det är inte lika ekonomiskt stabilt. Jag ser redan grupper nu , som inom en snar framtid kommer bli utslagna. På min tid fanns det utrymme även för dessa att ha råd.
Folk skriver också här om det allra bästa bitarna med barn. Det blir hemskt romantiserat. Det är också väldigt tufft periodvis att ha barn. Hade jag varit förälder idag, hade jag varit konstant orolig. Sverige har blivit så otryggt som land. Så en viss lättnad känner jag. Att mina barn är vuxna nu.
Jag förstår inte hur man kan tro att en sån grundläggande drift skulle ha med påverkan att göra. Vi har växt och växt och växt som art i tiotusentals år, det var ju inte direkt så att de första människorna tittade vilken barnvagn neandertalaren i grotta fyra rullade runt med
Och barns överlevnad ökar och ökar också fortfarande för varje år som går, så att det skulle vara farligare nu än tidigare är ju också bara en tankekonstruktion baserat på rädsla genom att vara för uppkopplad. Titta ut istället för på Aftonbladet plus, hur många känner du som utsatts för grövre brott? Nån, på sin höjd. Det statistikt obetydligt.
Jag hoppas att du inser hur gammal och trångsynt du måste blivit, och att du kommer ihåg att folk från generationen innan dig sa exakt samma sak. Rädda människor kan bara uppmärksamma negativa förändringar, inte de positiva.
För att sätta det i perspektiv; miljöförstörelsen och klimatkrisen var lika jävla illa för 30 år sedan, då var få dessutom mindre villiga att göra något åt saken. Idag tycker många att vi lever i en värld på väg mot undergång, men om det är sant så gjorde vi det då också, bara att vi var nonchalant ovetande. Gör kunskapen om klimatkrisen det värre att skaffa barn idag?
Du kan applicera det på otroligt mycket. Våld har alltid funnits, men tidigare var det vanligare inom hemmets väggar utom synhåll för oss andra. Att vilja leva i ovisshet om det mörka, är att leva i rädsla. Jag hoppas att du inte fört över det på dina egna barn, för rädsla i sin tur är grogrunden till mörkret