• Anonym (O)

För vems skull skaffar man barn?

Anonym (Bollen) skrev 2024-08-21 13:33:04 följande:

Att skaffa barn är vår djupaste, starkaste biologiska drift. Det är ju så att människosläktet dör ut om vi inte fortplantar oss. Rent krasst kan man säga att våra kroppar är skapade för denna enda uppgift. Alla andra drifter finns till för att våra kroppar ska överleva och göra just detta enda. 

Det är därför tonåringar inte kan låta bli varandra, därför folk blir gravida trots preventivmedel, kroppen ser till att det sker. Man kan missta det för sexualdriften, men den har bara detta syfte. 

Våra hjärnor kan välja annorlunda, men kroppen har bara en uppgift. 

Det här har jag aldrig förstått. Vadå missta det för sexualdriften? Det är ju snarare så att sexualdriften generellt sett leder till barn. Det behövs ingen "drift" att föröka sig, det behövs en drift att ha sex och sedan instinkter, beskyddarkänslor och stark kärlek till barnet när det väl finns.

Om fortplantning var vår starkaste drift skulle väl människan knappast på alla möjliga olika sätt försökt förhindra graviditeter på olika sätt genom historien. 
  • Anonym (O)
    Tecum skrev 2024-08-27 17:59:33 följande:
    Nej, människan har gjort allt för att förhindra SEX genom historien. Låst in kvinnor i kloster, hållit män och kvinnor åtskilda, könsstympat, infört hedersbegrepp osv osv. Graviditet däremot har inte förhindrats, abort och preventivmedel har förbjudits, även rådgivning om dem, katolska kyrkan har inte ens idag släppt p-medel fullt ut. Istället har många barn setts som en tillgång, som arbetskraft, till att ta hand om föräldrarna på äldre dar, kanonmat vid krig, att få vårt samhälle att växa mer än grannens osv. Så barnafödandet måste ska under ordnade former, inom äktenskap så pappan vet att det  är hans barn och försörjer dem och kvinnan.

Och orsaken att alla vill ha sex är den biologiska driften. Sex ska vara lustfyllt för att det ska bli av och artens överlevnad säkras.
    Tja, om aborter och preventivmedel förbjuds är det ju för att folk vill använda det från första början, annars skulle det ju inte finnas något att förbjuda. Jag håller med om att barn generellt har setts som en tillgång, men som sagt, att förhindra graviditeter har också varit vanligt förekommande.

https://muvs.org/media/pdf/a2796-preventivmedel-genom-tiderna.pdf

D
    et du skriver om sex håller jag med om, det är därför jag är skeptisk till att just förökandet skulle vara själva driften.
Svar på tråden För vems skull skaffar man barn?