Core skrev 2024-08-21 14:10:00 följande:
Om jag ska försöka besvara frågeställningen ur ditt perspektiv, så tänkte vi inte direkt utan det blev. Låter kanske sjukt att något som livsomvälvande som barn inte riktigt var ett beslut, men så var det för oss med båda.
Vi vaknar och uppskattar livet dag för dag med våra barn, skulle jag göra en framtidsanalys varje dag jag vaknar skulle jag nog gå under.
En stor orsak till den moderna människans psykiska ohälsa är för att vi lever våra liv i dåtid och framtid, istället för att leva där vi står precis just nu. För 3000 år sedan tror jag heller inte man undvek att skaffa barn, trots att typ varannan unge dog av olika orsaker.
Jag respekterar valet att inte skaffa barn, men jag för min del hade nog inte haft något större syfte i livet utan. Även om jag kunnat ha ett bra liv så klart. Det kanske låter som egoism? Jag tror inte att jag håller med, även om det nu innebä något självuppfyllande på ett vis så fanns inte det motivet när ungarna kom, det bara blev som sagt.
Ja det är nog ganska ohälsosamt för en själv att inte bara leva i nuet men kan det vara hälsosamt för någon annan?
jag uppskattar ditt raka svar. känns inte helt ogenomtänk.
du låter rätt vettig även om det bara blev barn. Men ja i mina öron låter det lite sjukt att det största i livet inte tänkts igenom men tydligen verkar det vara så, rätt vanligt.
men det är också rätt sjukt att jag tänker så mycket som jag gör kanske och ska finna svaret på en så stor fråga..
vad kunde du ha haft för syfte om du hade behövt avstå barn av någon anledning?? bara nyfiken, tack för svaret på min huvudfråga.