Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Sally eller Siri?

Siri, naturligtvis! Det är fint, gammalt och med associationer till "sirlig". Tänker även på Siri von Essen (OK hon hade det kanske inte så lätt, alltid). Annars kanske det ursprungliga namnet bakom Siri - Sigrid? Då tänker jag på en stark vikingakvinna, som sagodrottningen Sigrid Storråda.

Sally är ett simpelt engelskt smeknamn, det brukar pigorna heta i engelska herrgårdsromaner!

• Cathariiina
    Xenia skrev 2024-08-22 23:57:21 följande:
    Nej, inte flicknamn som sluter på Y. Det var förr man ansåg att pojknamn som Johnny, Tommy, Benny etc var "värstingnamn". En känd Benny är ju Benny Andersson, men honom gick det ju bra för ändå.
    Jo flicknamn som slutar på -y eller -ie räknas också som WT. Alltså de amerikanska smeknamnsformerna; de franska flicknamnen som slutar på -ie (Amelie, Marie, Stephanie o.s.v.) är naturligtvis inte WT.

Det finns något enstaka undantag, det enda jag kommer på nu är Jenny. Det blev ett etablerat namn i Sverige redan på 1800-talet på grund av Jenny Lind. Fanny var väl också ett sådant tidigt etablerat engelskt namn i Sverige, men numera är det helt omöjligt p.g.a. de vulgära betydelserna av ordet. 
  • Cathariiina
    Anonym (Ano) skrev 2024-08-28 09:53:25 följande:
    Min katt heter Sally 😅 och jag älskar det namnet!
    Ja, på en katt passar det utmärkt! Liksom även Molly t.ex. (eller Molly kanske har blivit för etablerat som hundnamn nu för att ge till en katt?).
  • Cathariiina

En annan tanke: jag tycker att Siri passar bäst på en slank, finlemmad och inte särskilt lång kvinna. Så om ni har tendens att bli stora och kraftiga i familjen, så skulle jag ta Sigrid av den anledningen. Då tänker man ju på en storväxt, blond vikingakvinna. (Fast om ni inte är blonda eller rödhåriga i familjen, så passar å andra sidan inte Sigrid.) 

Svar på tråden Sally eller Siri?