• tobiq

Sally eller Siri?

Vilket föredrar ni och VARFÖR? Vad får ni för associatione?

Moa-08 Svea-10
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sally eller Siri?
  • Anonym (S)
    Har din Siri fått lyssna på kommentarer relaterat till Apple-Siri?

Säkert någon som har skojat med henne men inget hon har påtalat.
  • Anonym (H)

Jag tycker Sally är ett kavat namn som passar både barn och vuxna - samma stuk som Betty tycker jag. 

• Anonym (mmm)

Siri hette min morfars mor. Jag tycker det är jättefint och röstade på det! 

• tobiq
    Anonym (H) skrev 2024-08-22 12:56:28 följande:

Jag tycker Sally är ett kavat namn som passar både barn och vuxna - samma stuk som Betty tycker jag. 

Håller med! Sött men ändå kaxigt. Passar också väldigt bra ihop med sina yngsta syskons namn- Harry och Lilly.
    Moa-08 Svea-10
  • Anonym (Siri)

Siri är ett jättefint namn men jag tycker inte det fungerar idag pga Apple. 

• Anonym (vv)

Siri förstås

Sally är anglosaxiskt. Anglosaxiska namn blir sällan bra i Sverige 

• Anonym (mmm)
    tobiq skrev 2024-08-22 13:34:06 följande:
    Håller med! Sött men ändå kaxigt. Passar också väldigt bra ihop med sina yngsta syskons namn- Harry och Lilly.
    Om syskonen heter Harry och Lilly så blir Sally alltför likt. Då är det definitivt bättre med Siri. Annars verkar det som att ni har snöat in på y-namn och det blir lite komiskt. 
  • Xenia

Jag tycker att båda är bra namn men skulle personligen föredra Siri.

Båda namnen är ju lika långa, dvs tvåstaviga.

Båda namnen är smeknamn (för Sara resp Sigrid).

Båda har positiva associationer för mig. Tänker på författaren Sally Salminen och Siri von Essen och författaren Siri Hustvedt. (Men karaktären Sally Bowles  i musikalen är inte så positiv.)

Jag vet inte riktigt varför jag föredrar Siri. Kanske för att det låter mer nordiskt och mindre amerikanskt.

• Xenia
    Anonym (mmm) skrev 2024-08-22 15:37:45 följande:
    Om syskonen heter Harry och Lilly så blir Sally alltför likt. Då är det definitivt bättre med Siri. Annars verkar det som att ni har snöat in på y-namn och det blir lite komiskt. 
    Varför skulle det vara så komiskt om man gillade namn som slutar på Y?

Men LiLLY och SaLLY låter väl lika. Om man ropar på ett barn så hör det kanske bara slutet och tänker att det var systern du ropade på (så hon slipper komma).
  • Anonym (mmm)
    Xenia skrev 2024-08-22 16:03:33 följande:
    Varför skulle det vara så komiskt om man gillade namn som slutar på Y?

Men LiLLY och SaLLY låter väl lika. Om man ropar på ett barn så hör det kanske bara slutet och tänker att det var systern du ropade på (så hon slipper komma).
    Jag tycker det blir komiskt om alla namnen låter i princip likadana. TS frågade ju om våra åsikter och det är min åsikt. Det blir fantasilöst och lite som en kull med valpar. 

-2 stavelser
    -slutar på y
    -dubbla konsonanter i mitten
    -engelska namn

Det är för många likheter.

Harry, Siri och Frida till exempel hade passat bättre om man nu ville ha några likheter, men ändå inte för många. 
Svar på tråden Sally eller Siri?