Kan man göra namnet Leif finare på nåt vis?
Leif är ett släktnamn, vi vill att vår son kanske ska få i andranamn.
Men vi gillar inte namnet Leif...går det att göra mindre justeringar för att få det finare?
Tips tack :D
Leif är ett släktnamn, vi vill att vår son kanske ska få i andranamn.
Men vi gillar inte namnet Leif...går det att göra mindre justeringar för att få det finare?
Tips tack :D
Vi har ett släktnamn som gått i generationer. Jag gillade inte just det namnet och tog ett annat namn av alla släktingars namn.
Vi säger att släktnamnet är Olof
Alla män i släkten heter det i mellannamn. Men farfars bror hette Henrik och så tycker jag det är ett fint namn, då tar jag Henrik i mellannamn och kallar det för ett släktnamn?.. Ingen blev kränkt
Leifi
Leif är ju jättefint. Men om ni nu inte gillar det så strunta i det. Som någon sa är det ju inte att hedra Leif om ni ska göra om namnet.
Svårt för vi ville ha ett släktnamn. Och utav de släktnamn vi har som är manliga är det endast en person vi vill hedra och hans namn gillar vi inte (Leif). Så tänkte om man kunde ändra det så att det blir en inspirerad for istället. Tillexempel min syster döpte dottern till Tyra efter Thure. Det behöver liksom inte låta som namnet Leif, sålänge det är nära nog. Leith / Leighton är nog de jag gillar bäst hittills som är nära. Men om vi inte tycker det passar så struntar vi nog i namnet och hittar på ett namn vi gillar som inte är ett släktnamn istället.
Jag tycker det är konstigt att ni absolut måste gilla ett släktnamn. Det viktiga är väl att man gillar den släkting det gäller.
Jag kan förstå att man inte skulle gilla Leif som förnamn eftersom det oftast blir Leffe. Men som andranamn? Ni lär väl knappast kalla honom "X Leif" i dagligt tal!
Leif är ju ett gammalt vikinganamn som alla borde kunna bära med stolthet, iaf som andranamn. Ursprungligen Leifr, jag antar att det uttalades "Leifur".
Leiph?
Svårt för vi ville ha ett släktnamn. Och utav de släktnamn vi har som är manliga är det endast en person vi vill hedra och hans namn gillar vi inte (Leif). Så tänkte om man kunde ändra det så att det blir en inspirerad for istället. Tillexempel min syster döpte dottern till Tyra efter Thure. Det behöver liksom inte låta som namnet Leif, sålänge det är nära nog. Leith / Leighton är nog de jag gillar bäst hittills som är nära. Men om vi inte tycker det passar så struntar vi nog i namnet och hittar på ett namn vi gillar som inte är ett släktnamn istället.
Nej. Leif är Leif, och ska stavas precis så. Det är ett gammalt rejält vikinganamn, dock inte i fas just nu, så jag förstår om man inte vill ta det som tilltalsnamn nu.
Om man ändrar på Leif så blir det någon annan man hedrar än släktingen?
Då kan man lika gärna låta bli. Elof må vara finare, men om jag var släktingen skulle jag inte förstå att det namnet skulle hedra mig.