Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Begravning och kläder

Ja, om den är ordentligt täckande (inga bara axlar, ingen djup urringning, minst knälång, helst längre än så). En svart kofta över är förstås ännu bättre.

Tjocka, ogenomskinliga strumpbyxor, helst mörkgrå eller beiga. Ju kortare klänningen är, desto tjockare måste strumpbyxorna vara - men som sagt, klänningen får hursomhelst inte vara kortare än till knäna. Svarta strumpbyxor har traditionellt bara de närmast anhöriga kvinnorna, men jag vet inte hur många som känner till den regeln idag. Det kan nog funka med svarta eller mörkblå (mycket mörkt blå) strumpbyxor också idag, om det inte är en väldigt traditionsbunden familj. 

Helst svarta skor, och inga höga klackar. En svart damhatt är möjligt, men inget tvång (och mindre vanligt idag). 

• Cathariiina
    Anonym (Sorg) skrev 2024-08-23 06:31:10 följande:
    ...och nu såg jag bilden. Ja den där klänningen blir bra, och bara tyget inte är tunt och genomskinligt så behöver du ingen kofta över heller. Den ser ju inte ut att vara  figurnära heller, utan snarare tvärtom. Dock ser den kort ut, så du behöver verkligen ett par kraftiga strumpbyxor till.  
    Anonym (...) skrev 2024-08-22 21:44:50 följande:

De 6 begravningar jag har varit på i mitt liv så har jag bara sett 3 personer i svart, den första var jag dock barn så minns inte allt för tydligt men kommer ihåg att mamma sa att "man bär inte svart på begravning längre"

Ja, fast svart är default. Om det inte specifikt står "ljus klädsel" eller "valfri klädsel" på inbjudan/i dödsannonsen, så gäller formell svart begravningsklädsel. 
Svar på tråden Begravning och kläder