• bollbetty

Tillbakaflyttad över 2 v tidigtVUL

Hej!

Jag är gravid i 8+5 enligt senaste mens (22 juni). Var för 2 v. sedan på ett tidigt VUL pga smärtor i höger sida (och då skulle jag alltså varit i 6+5) men läkaren hittade inget foster, endast hinnsäck och gulesäck. Läkaren sa dock att detta var normalt och man ibland inte ser något såpass ?tidigt?, men jag själv tyckte det var konstigt att man inte såg något embryo när jag ändå var i v. 7. Fick komma tillbaka 12 dagar senare, dvs igår, och då hittade man ett embryo på endast 4 mm men ingen hjärtaktivitet! Blev alltså tillbakaflyttad till 6+2??

Positivt är ju att det hade växt/hänt något från förra VUL, även hinnsäcken hade växt. Men någonting känns ju riktigt galet här? Läkaren igår trodde jag blev gravid månaden EFTER jag trodde, men jag plussade 18 juli och senaste mens var ju 22 juni, så det är helt omöjligt. Gjorde dessutom ägglossningstest och har superregelbunden mens.

Har någon annan varit med om liknande men som ändå gått vägen i slutändan?? Det är ju ingen MA än iaf, eftersom det växt sedan förra VUL. Ska tillbaka om en vecka igen för att se om man kan se någon hjärtaktivitet.

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Tillbakaflyttad över 2 v tidigtVUL
  • Anonym (L)

Låter ju tyvärr inte så bra då man ska kunna se hjärnaktivitet i den veckan du är. Det Är om din ÄL var senare denna månaden, du tempar inte verkar det som så du vet ju inte exakt när ÄL var?. Så litet hopp finns ju fortfarande.

• Anonym (L)
    Anonym (L) skrev 2024-08-23 00:35:21 följande:

Låter ju tyvärr inte så bra då man ska kunna se hjärnaktivitet i den veckan du är. Det Är om din ÄL var senare denna månaden, du tempar inte verkar det som så du vet ju inte exakt när ÄL var?. Så litet hopp finns ju fortfarande.

Hjärtaktivitet ska det ju såklart stå😅
  • Anonym (Mi)

Min första graviditet gjorde jag ultraljud i vecka 7,  och det syntes ingen hjärtaktivitet.    Jag och min dåvarande hade haft sex EN gång de senaste 5 månaderna, så jag visste ju när barnet blev till.   
    Fick höra att det borde finnas hjärtaktivitet vid den tiden, men att jag skulle avvakta.    På ultraljud vecka 18 var allt bra och graviditetsveckan och barnets mått stämde perfekt med min senaste mens och ägglossning.
    Graviditet nummer tre fick jag tidigt missfall, och nummer fyra gjorde jag ultraljud i vecka 7+,  det fanns ingen hjärtaktivitet då, och fostret motsvarade vecka 5,  läkaren sa att jag förmodligen blivit gravid ett par veckor senare än vad jag trodde.    Jag visste att det inte var så, och att något var fel.    Mycket riktigt visade ultraljudet i vecka 9 att fostret slutat växa i vecka 5 ungefär.
    Med det vill jag säga att jag har haft flera missfall, inklusive Missed abortion,  men har har inte varit med om att fostret fortsatt växa.
    Det är mina erfarenheter,  jag håller tummarna och önskar lycka till för din graviditet! 

• bollbetty
    Anonym (L) skrev 2024-08-23 00:35:21 följande:

Jag får alltid, alltid ägglossningssmärtor på den sidan jag har ägglossningen på, utan undantag och exakt på ägglossningsdagen. Tog ägglossningstest också (mest för att det var kul då det var första gången vi försökte) som bekräftade detta. Och plussade 11 dpo, dvs 4 dagar innan BIM (har 28 dgr cykel) så nej dessvärre? :( Men nej, håller med om att det inte låter så bra. 

• ElaineBenes

Vi gjorde ivf och vet således exakt vilken dag ägget befruktades. 
    Vi gjorde även många VUL och UL och ända från start tyckte alla att hon var mindre och sa att hade vi inte vetat det vi vet hade de flyttat tillbaka mig någon dryg vecka. 

Ge inte upp hoppet, det är många som flyttas framåt eller bakåt och sedan flyttas tillbaka så det går inte att veta till 100%

Däremot är det svårt att även själv veta, även om man vet ägglossning och när sexet skett. Även om man känner ägglossningen kan det lossa ett par dagar efter man trott, kan ta ytterligare någon dag innan det befruktas. 

• cutepenguin

Jag var med om liknande förra året och det var ett MA. Var inne pga att jag började blöda och embryot mätte då som att den var i vecka 6, men jag var i vecka 9. Dom såg hjärtaktivitet och menade att jag blivit gravid senare än jag trodde men (som för dig) stämde det inte med sista mens, ägglossningstester eller när jag plussat. En vecka senare startade missfallet av sig själv. Det var vidrigt att bli lurad av kroppen så.. att man går i nästan en månad och tror man är gravid men embryot egentligen slutat växt.

Jag VET att du inte vill läsa sånt, men det låter inte lovande. Hjärta  Kram!!

• natav

Jag hade sista mens 21 juni och ägglossningstestestet visade maximal fertilitet den 8 juli. Men på VUL i fredags flyttade de tillbaka fostret med några dagar och sa att det kan ta upp till fem dagar för ägget att bli befruktat. Fostret var nämligen 17 mm istället för 22 mm. Märkligt tyckte jag, men hjärtat slog bra och den rörde på sig.
    Har också haft smärtor, oftast på bägge sidor, som knivhugg. Särskilt när jag ligger ner och råkar skratta till. Det är tydigen helt normalt. Det är livmodern som växer.

Känns som att man vet så lite trots så mycket info och inget resultat är en garanti för att det ska gå bra. VUL är bara en ögonblicksbild och allt kan förändras från en vecka till en annan. Jag tillät mig själv att vara glad under helgen iaf. Sedan kommer oron säkerligen smyga sig på igen. Försök att inte bli för stressad. Jag har från början tänkt att jag ska mest vara tacksam över att jag kan bli gravid överhuvudtaget. Kanske t.o.m. hålla en fest för att mina äggstockar fungerar. Fira med vänner som har vetat om min livslånga oro pga. PCOS och nu även ålder (37). Sambon säger att vi kommer att ta oss igenom missfall och helt enkelt försöka tills det går hela vägen.

Lycka till!

• Anonym (.)
    natav skrev 2024-08-25 12:55:08 följande:

Jag hade sista mens 21 juni och ägglossningstestestet visade maximal fertilitet den 8 juli. Men på VUL i fredags flyttade de tillbaka fostret med några dagar och sa att det kan ta upp till fem dagar för ägget att bli befruktat. Fostret var nämligen 17 mm istället för 22 mm. Märkligt tyckte jag, men hjärtat slog bra och den rörde på sig.
    Har också haft smärtor, oftast på bägge sidor, som knivhugg. Särskilt när jag ligger ner och råkar skratta till. Det är tydigen helt normalt. Det är livmodern som växer.

Känns som att man vet så lite trots så mycket info och inget resultat är en garanti för att det ska gå bra. VUL är bara en ögonblicksbild och allt kan förändras från en vecka till en annan. Jag tillät mig själv att vara glad under helgen iaf. Sedan kommer oron säkerligen smyga sig på igen. Försök att inte bli för stressad. Jag har från början tänkt att jag ska mest vara tacksam över att jag kan bli gravid överhuvudtaget. Kanske t.o.m. hålla en fest för att mina äggstockar fungerar. Fira med vänner som har vetat om min livslånga oro pga. PCOS och nu även ålder (37). Sambon säger att vi kommer att ta oss igenom missfall och helt enkelt försöka tills det går hela vägen.

Lycka till!

Tror inte det är något konstigt alls att bara bli flyttad några dagar, nästan mer regel än undantag att de flyttar några dagar. Räknade snabbt på att du hade Max fertilitet cykeldag 18 och då kanske ägglossning dag 19 och när de räknar från sista mensen så utgår de typ från att ägglossning är dag 14 och där är förmodligen de dagarna som du är flyttad ☺️ 
  • natav
    Anonym (.) skrev 2024-08-25 14:21:52 följande:
    Tror inte det är något konstigt alls att bara bli flyttad några dagar, nästan mer regel än undantag att de flyttar några dagar. Räknade snabbt på att du hade Max fertilitet cykeldag 18 och då kanske ägglossning dag 19 och när de räknar från sista mensen så utgår de typ från att ägglossning är dag 14 och där är förmodligen de dagarna som du är flyttad ☺️ 
    Tack snälla, jag försökte men kunde inte klura ut det där själv. Oron gör hjärnan ofokuserad.
Svar på tråden Tillbakaflyttad över 2 v tidigtVUL