• Anonym (Så ledsen)

Min pojkvän retar upp mig

varje gång min pojkvän går ut så blir han alltid kanon full verkligen, under alla dessa 4 år så är det som att han retar upp mig, jag säger tydligt att han ska höra av sig under kvällen, kanske skicka någon bild eller ringa men det händer verkligen aldrig vilket triggar igång mig. Och om man väl ringer så säger han bara ?va?? Slöddrigt. 

Han och Jag är aldrig ute tillsammans ska tilläggas, han gör ingenting för mig verkligen. 

Nu när jag är bortrest så kan jag bara ligga och gråta hela nätterna. Känns inte som att jag är värd ett skit. 

• Svar på tråden Min pojkvän retar upp mig
  • EnAnonumius

Vad är det du vill höra egentligen?

Det jag kan säga är att om du inte ser hur destruktivt ert förhållande är, så kanske du kan be din vän att förklara det för dig.

Att gå ut ensam, ibland på vars ett håll är okey, och man ska inte behöva ringa under kvällen när man har roligt med sina vänner. 

Men att aldrig gå ut tillsammans är inte okey. Att göra olika roliga saker ihop, som resa, gå på krogen, bio etc,  är ett sätt att stärka förhållandet man har.

Du skriver att han inte gör något för dig.. Där har du ju svaret att han har inte hjärtat för dig och ert förhållande.

Det är upp till dig om du vill stanna i detta destruktiva förhållande eller lämna.
    Det är endast du som kan avgöra om du vill bli behandlad som skit eller om du anser själv att du har större värde.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tilolo

Din önskan om att han ska skicka en bild är nog egentligen en förtvivlan över att du känner att du inte är inkluderad i hans liv, men som du hela tiden hoppas att du ska bli för att det är för smärtsamt att inse att denna situation inte är bra. Det blir extra plågsamt när du säkert också någonstans känner att han njuter av att du sitter hemma och väntar på honom. Han får energi av det och kan då också fortsätta bete sig så som det passar honom. Jag vet dock att man själv kan gå väldigt långt för att acceptera dåligt beteende för att det ju inte bara är dåligt mellan varven.

• Lynx123

Varför är du tillsammans med honom? Det här verkar ju vara ett förhållande som får dig att må jättedåligt - och det kastar du bort ditt värdefulla liv på?

• Tilolo

SVAR till alla er som tycker att TS bara ska lämna

Nu vet jag inte TS situation, men 99,9 % av de människor som enbart har det dåligt i ett förhållande utan något bra mellan varven, lämnar direkt. 

Jag antar därmed att TS relation är blandat med bra saker och så även goda minnen från när TS partner var den finaste och mest underbara personen på Jorden. 

Så jag önskar lite mindre offensiv och dumförklarande mot TS som om hen skulle vara dum i huvudet och inte förstå det som vi andra så självklart kan se.

Vi har ju alla någon gång i livet befunnit oss i situationer som vi funnit destruktiva men ändå stannat kvar för att hoppet aldrig övergivit en. Försök istället minnas dessa situationer, för så känns det säkert för TS och för alla andra människor som inte lämnar. 

• Lynx123
    Tilolo skrev 2024-08-25 09:06:37 följande:

Nu vet jag inte TS situation, men 99,9 % av de människor som enbart har det dåligt i ett förhållande utan något bra mellan varven, lämnar direkt. 

Jag antar därmed att TS relation är blandat med bra saker och så även goda minnen från när TS partner var den finaste och mest underbara personen på Jorden. 

Så jag önskar lite mindre offensiv och dumförklarande mot TS som om hen skulle vara dum i huvudet och inte förstå det som vi andra så självklart kan se.

Vi har ju alla någon gång i livet befunnit oss i situationer som vi funnit destruktiva men ändå stannat kvar för att hoppet aldrig övergivit en. Försök istället minnas dessa situationer, för så känns det säkert för TS och för alla andra människor som inte lämnar. 

Ja, och det är ju precis det vi alla ångrar - att vi stannade med människor som vi mådde dåligt av och kastade bort värdefull tid på.
  • Anonym (Nina)

Nu ser inte jag att någon har kallat ts dum i huvudet, men jag kanske har missat något. Jag håller däremot med alla som skriver att det inte är värt att fortsätta ett förhållande där man känner sig värdelös och inte respekterad av sin partner.

Jag var tillsammans med den mest fantastiska kille jag någonsin träffat när jag var nitton. Men hur underbart det än var för det mesta så hängde hans respektlösa beteenden mot mig som ett moln. Han kunde öppet kommentera andra tjejers utseenden, han pratade ständigt om sina ex och jämförde dem med mig, kritiserade mitt utseende, han gav mig "the silent treatment" om jag gjorde något som han inte gillade och han snackade ständigt skit om mina vänner och min familj och blev sur när jag skulle träffa dem. Han kunde göra elaka saker och sen skyllde han på tvångstankar. Han försökte hålla mig hemlig så långt som möjligt för sina vänner och sin familj. Och jag stannade hos honom för han var ju trots allt så underbar de tillfällen han var snäll och glad och vi hade ju haft så trevligt ihop den första månaden vi dejtade.

Jag inser nu såhär femton år senare att jag slösade så mycket tid på den här killen och lät honom få mig att känna mig dålig. Jag hade varit lyckligare om jag varit singel. Enda anledningen till att jag tyckte att han var så underbar var för att jag inte hade någon större erfarenhet av förhållanden och trodde att det var sånt man var tvungen att acceptera.
  • EnAnonumius

Tycker du uppvisar en lite väl snäv och svartvit dömande mot dem som svara TS. Vilket i sig blir lite ironiskt att du gör så, när du ber andra vara mer "nyanserad i sitt tänkande"...

Innan du skäller på folk att de dumförklarar TS och sedan dumförklarar själv de andra som svara, så kanske du skall stanna upp och tänka till lite själv först.

För du vet ju inget om de människorna som svarar en TS och du vet ju inte vad folk har för erfarenheter i bagaget själva som de använder sig av när de svara TS.

Svararen kan mycket väl vara baserade på sina egna erfarenheter och att man själv var "dum" (observera fnuttarna) och stannade kvar i ett destruktivt förhållanden fast man hade då "också några enstaka goda stunder".

Jag själv har varit i ett destruktivt förhållande och ja vi hade ju en och annan bra stund med. Och det är mot DEN erfarenheten jag använder som bas i mitt svar till TS. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tilolo
    Anonym (Nina) skrev 2024-08-25 10:59:36 följande:
    Nu ser inte jag att någon har kallat ts dum i huvudet, men jag kanske har missat något. Jag håller däremot med alla som skriver att det inte är värt att fortsätta ett förhållande där man känner sig värdelös och inte respekterad av sin partner.

Jag var tillsammans med den mest fantastiska kille jag någonsin träffat när jag var nitton. Men hur underbart det än var för det mesta så hängde hans respektlösa beteenden mot mig som ett moln. Han kunde öppet kommentera andra tjejers utseenden, han pratade ständigt om sina ex och jämförde dem med mig, kritiserade mitt utseende, han gav mig "the silent treatment" om jag gjorde något som han inte gillade och han snackade ständigt skit om mina vänner och min familj och blev sur när jag skulle träffa dem. Han kunde göra elaka saker och sen skyllde han på tvångstankar. Han försökte hålla mig hemlig så långt som möjligt för sina vänner och sin familj. Och jag stannade hos honom för han var ju trots allt så underbar de tillfällen han var snäll och glad och vi hade ju haft så trevligt ihop den första månaden vi dejtade.

Jag inser nu såhär femton år senare att jag slösade så mycket tid på den här killen och lät honom få mig att känna mig dålig. Jag hade varit lyckligare om jag varit singel. Enda anledningen till att jag tyckte att han var så underbar var för att jag inte hade någon större erfarenhet av förhållanden och trodde att det var sånt man var tvungen att acceptera.

Jag håller helt med. 🙂 Menade att dessa ord behöver vävas in lite mer för att det ska bli mottagligt. Annars kan det kännas dumförklarande för den som tar emot det, vilket jag tyckte det kändes som. 

Jag har också erfarenhet av det du beskriver och det är en fruktansvärt hemsk misshandel så jag bara beklagar att du fick erfara det också. 😢

Förstår också att du känner att du slösade bort din tid. Samtidigt är du iofs en stor erfarenhet rikare och det kan ju vara behjälpligt i att navigera vidare i livet. 🙂

• Tilolo
    EnAnonumius skrev 2024-08-25 12:37:08 följande:
    Tycker du uppvisar en lite väl snäv och svartvit dömande mot dem som svara TS. Vilket i sig blir lite ironiskt att du gör så, när du ber andra vara mer "nyanserad i sitt tänkande"...

Innan du skäller på folk att de dumförklarar TS och sedan dumförklarar själv de andra som svara, så kanske du skall stanna upp och tänka till lite själv först.

För du vet ju inget om de människorna som svarar en TS och du vet ju inte vad folk har för erfarenheter i bagaget själva som de använder sig av när de svara TS.

Svararen kan mycket väl vara baserade på sina egna erfarenheter och att man själv var "dum" (observera fnuttarna) och stannade kvar i ett destruktivt förhållanden fast man hade då "också några enstaka goda stunder".

Jag själv har varit i ett destruktivt förhållande och ja vi hade ju en och annan bra stund med. Och det är mot DEN erfarenheten jag använder som bas i mitt svar till TS. 

Nej, det stämmer, jag vet ingenting i detta fall. Men av svaren att döma så lät det precis så som någon utan erfarenhet hade kunnat skriva, som inte alls förstår dess komplexitet av hur det är att lämna. Men då vet du ju hur det är 🙂 och att det kan få motsatt effekt genom att skriva dessa ord i sin direkta råhet utan att förklara lite djupare vad det är som gör att man är kvar.

Man är olika såklart, men när jag svarar så försöker jag väva in det lite så att det inte ska bli så hårt riktat och jag visar att jag förstår varför personen är kvar, än att komma med pekpinnar hur personen borde göra. Det blir att måla in personen i ett hörn. 
    Även om det som sägs är målet. 

Jag tyckte det var jobbigt själv när personer gjorde så åt mig när jag befann mig i den första lämna-processen. Och då var det människor som själva hade lämnat en destruktiv relation men som inte alls verkade komma ihåg hur de hade känt under sin första lämna-process. 

• Tilolo
    Lynx123 skrev 2024-08-25 10:16:10 följande:
    Ja, och det är ju precis det vi alla ångrar - att vi stannade med människor som vi mådde dåligt av och kastade bort värdefull tid på.

Då vet du verkligen varför man är kvar 🙏🙂, även om andra tycker att det är bortkastad tid. Det tar lång tid att inse att det är precis så och jag menade att ett sån sak behöver sägas lite snällt för att inte riskera att tappa bort personen. 🙂

Svar på tråden Min pojkvän retar upp mig