EnAnonumius skrev 2024-08-25 12:37:08 följande:
Tycker du uppvisar en lite väl snäv och svartvit dömande mot dem som svara TS. Vilket i sig blir lite ironiskt att du gör så, när du ber andra vara mer "nyanserad i sitt tänkande"...
Innan du skäller på folk att de dumförklarar TS och sedan dumförklarar själv de andra som svara, så kanske du skall stanna upp och tänka till lite själv först.
För du vet ju inget om de människorna som svarar en TS och du vet ju inte vad folk har för erfarenheter i bagaget själva som de använder sig av när de svara TS.
Svararen kan mycket väl vara baserade på sina egna erfarenheter och att man själv var "dum" (observera fnuttarna) och stannade kvar i ett destruktivt förhållanden fast man hade då "också några enstaka goda stunder".
Jag själv har varit i ett destruktivt förhållande och ja vi hade ju en och annan bra stund med. Och det är mot DEN erfarenheten jag använder som bas i mitt svar till TS.
Nej, det stämmer, jag vet ingenting i detta fall. Men av svaren att döma så lät det precis så som någon utan erfarenhet hade kunnat skriva, som inte alls förstår dess komplexitet av hur det är att lämna. Men då vet du ju hur det är 🙂 och att det kan få motsatt effekt genom att skriva dessa ord i sin direkta råhet utan att förklara lite djupare vad det är som gör att man är kvar.
Man är olika såklart, men när jag svarar så försöker jag väva in det lite så att det inte ska bli så hårt riktat och jag visar att jag förstår varför personen är kvar, än att komma med pekpinnar hur personen borde göra. Det blir att måla in personen i ett hörn.
Även om det som sägs är målet.
Jag tyckte det var jobbigt själv när personer gjorde så åt mig när jag befann mig i den första lämna-processen. Och då var det människor som själva hade lämnat en destruktiv relation men som inte alls verkade komma ihåg hur de hade känt under sin första lämna-process.