Skillnad i kubresultat mellan syskon?
Jag har fått det. När jag väntade första barnet fanns inte KUB än (2006). Andra barnet (2016) var jag 28, minns tyvärr inte exakta siffror men tror det var runt 1:2000 nånting. Tredje barnet (33) fick jag 1:19800 och fjärde (36) 1:1200. Mina tre första är friska och fjärde föds i februari om allt går som det ska.
Barnmorskan förklarade skillnaden mellan tredje och fjärde med åldern , att både blodprov och nackspalt (1,5 mm) var jättebra men åldern drar ner.. var lite orolig eftersom det var så stor skillnad. Jag väger 4-5 kg mer också. Men jag vet inte. Innan jag väntade andra barnet var jag rökare så vet inte om det spelade någon roll.
Jag är nästan 100 på att det här är mitt sista barn men om jag skulle få ett till vill jag nog göra NIPT istället för KUB eller bara be att få veta om det är hög eller låg risk , inga siffror så man slipper jämföra med sig själv och andra. Min kompis som är i min ålder fick förresten samma som jag den här gången. Det låter ju helt rimligt att åldern drar ner men har läst här om nån 40-åring som fick 1:20 000 så förstår inte riktigt hur det går ihop.