• Anonym (B)

Är det bra kämpat av en person som går ner i vikt med rybelsus/ozempic?

Jag följer några på Instagram som försöker gå ner i vikt. Den ena lyckades först när hon började med rybelsus. Hon äter precis samma mat som hon gjort innan, det är pizzor, pommes, hamburgare, sushi m.m. MEN i väldigt små portioner. 

övriga tränar och rör på sig och försöker gå ner genom att äta mindre. 

varför får denna tjejen så mycket hejarop undrar jag? det stör mig lite som tillhör dom som får kämpa med viktnedgången genom att äta rätt och röra på mig. Förvisso hälsosamt så det är ju ett plus. 

men hon behöver bara ta en tablett om dagen och tappar sen hungern. Vad är det som är så duktigt med det att man förtjänar så mkt beröm från alla håll och kanter "wow bra gjort, bra kämpat" 

jag är inte avundsjuk, bara undrar exakt vad hon kämpar med?

• Svar på tråden Är det bra kämpat av en person som går ner i vikt med rybelsus/ozempic?
  • Anonym (selma)

Släpp det bara. Du kan ändå inte påverka något. 

Hon har säkert kämpat i många år med sin övervikt och man behöver kämpa för att ens få tillgång till dessa mediciner. 

Äta rätt och röra på sig behöver man göra även med fettminskningsmediciner. Annars riskerar man att tappa för mycket muskelmassa. 

• Anonym (B)
    Anonym (selma) skrev 2024-08-26 10:51:24 följande:

Släpp det bara. Du kan ändå inte påverka något. 

Hon har säkert kämpat i många år med sin övervikt och man behöver kämpa för att ens få tillgång till dessa mediciner. 

Äta rätt och röra på sig behöver man göra även med fettminskningsmediciner. Annars riskerar man att tappa för mycket muskelmassa. 

Okej tack. Ska tänka så
  • Anonym (Man41)

Dessa mediciner kan hjälpa många. Det är bra. Att göra det utan är bättre. Kan du få resultat utan är det en fördel, speciellt om man gör det långsamt och med träning (ökar eller behåller muskelmassa).

• Anonym (I)

Du är okunnig. Det är ditt största problem. Sköt dig själv. 

Om man lider av fetma så är det en sjukdom. Hen fick medicin mot det. Punkt. 

• Anonym (ja, nej, ja)

Jag vet inte. Jag vet bara att för mig skulle det kännas som att jag fuskade, jag skulle inte kunna känna mig glad över min viktnedgång om jag använde sådana medel, eller viktminskningsoperation för den delen.

Däremot så är det ju bra att det finns för andra som inte känner som jag. 

Och ingen ska komma och säga att "det är för att du inte lider av fetma". Det gör jag, och har gjort hela livet i princip. Jag har gått ner 25 kg senaste året och har fortfarande fetma. Jag tror inte att jag någonsin kommer komma under fetma, men OM jag gör det så är det för att jag förändrat mitt liv, inte för att jag tar mediciner.

• Anonym (B)
    Anonym (I) skrev 2024-08-26 12:09:30 följande:

Du är okunnig. Det är ditt största problem. Sköt dig själv. 

Om man lider av fetma så är det en sjukdom. Hen fick medicin mot det. Punkt. 

Bra svar du...haha
  • Anonym (B)

Jag ångrar mig att jag startade tråden.  Som vanligt missförstår folk och läser in att jag vill kasta skit på tjocka och att dom använder medicin för det. 

denna tråd handlar inte det minsta om det så kommer ignorerar varje inlägg som inte svarar på frågan. 

• Anonym (B)
    Anonym (ja, nej, ja) skrev 2024-08-26 13:50:10 följande:

Jag vet inte. Jag vet bara att för mig skulle det kännas som att jag fuskade, jag skulle inte kunna känna mig glad över min viktnedgång om jag använde sådana medel, eller viktminskningsoperation för den delen.

Däremot så är det ju bra att det finns för andra som inte känner som jag. 

Och ingen ska komma och säga att "det är för att du inte lider av fetma". Det gör jag, och har gjort hela livet i princip. Jag har gått ner 25 kg senaste året och har fortfarande fetma. Jag tror inte att jag någonsin kommer komma under fetma, men OM jag gör det så är det för att jag förändrat mitt liv, inte för att jag tar mediciner.

Tack för att du delar med dig. 
  • Anonym (Fetto)
    Anonym (B) skrev 2024-08-26 15:43:47 följande:
    Bra svar du...haha
    Vad är det för fel på svaret? Är fetma inte en sjukdom?
  • Anonym (B)
    Anonym (Fetto) skrev 2024-08-26 15:51:14 följande:
    Vad är det för fel på svaret? Är fetma inte en sjukdom?
    För att inlägget inte handlar om det. Det handlar om varför man anses duktig och kämpar fast man bara tar en tablett som dämpar hunger men lever helt normalt och äter skräpmat. Fast i små portioner. 
  • Anonym (T)

Jag har gått upp och ner i vikt i hela mitt liv. Det är någorlunda lätt att gå ner 20 kg med pulverdiet, men det är svårt att behålla vikten. Jag har varit med i Viktväktarna, Wellobe, Itrim, Xtravaganza etc. etc. 

2019 hände en sak som gjorde att jag snabbt gick upp enorma mängder i vikt. Och sedan blev jag sjuk och stillasittande och gick upp ännu mer. Jag har aldrig ätit mig till min vikt, men jag har fetma i släkten och jag äter mediciner som påverkar vikten. Jag har alltid haft lätt för att gå upp i vikt och ganska svårt att gå ner.

I februari i år började jag äta Rybelsus och idag har jag gått ner 25 kg. Jag har mycket kvar att gå ner, men jag är nästan halvvägs. Det jag ser som annorlunda är att tex Yazen, som jag går hos, ser fetma som en sjukdom som kommer att behöva medicineras resten av livet. Troligtvis på en underhållsdos. Det gör att jag för första gången har ett hopp om att kunna behålla min vikt när jag gått ner det jag ska.

Medicinen gör så att viss hunger försvinner, men det räcker inte att bara ta en tablett och tro att allt löser sig sedan. Även om jag äter en medicin så gör jag också ett hårt jobb. 

• Anonym (selma)
    Anonym (B) skrev 2024-08-26 22:10:37 följande:
    För att inlägget inte handlar om det. Det handlar om varför man anses duktig och kämpar fast man bara tar en tablett som dämpar hunger men lever helt normalt och äter skräpmat. Fast i små portioner. 
    Men det är väl duktigt ändå hur man än gör det? För det kräver ändå ansträngning att äta mindre och försöka fixa mediciner och ändra sin livsstil. 

Jag tänker att man inte ska döma innan man har testat själv. 
  • Sunflora

Vad har det med dig att göra? Och hur vet du vad hon äter och inte äter? Man visar inte allt på sociala medier. Det är väl bra att hon går ner i vikt jag tycker inte det är en tävling om vem som lidit och kämpat mest det viktigaste är att man är hälsosam för sin egen skull. 

• Anonym (S)

Jag skulle inte störa mig på sättet hon går ner i vikt. Utan om hon behöver gå ned i vikt och lyckas med det är det jättebra oavsett om hon får hjälp så att det går lättare. 

Däremot så tycker jag inte om att man ska berömma viktnedgång så mycket. Tycker inte om när vi ska späda på den där hetsen om att sträva efter att bli smal. Viktigare att vara sund. Jag berömmer aldrig någon som går ned i vikt för jag vet själv hur konstigt det blir. Jag har dessutom gått ned i vikt och sen upp i vikt för att sedan gå ned igen. Så har det blivit flera gånger. Så fort jag går ned i vikt så skall det berömma men så fort jag går upp i vikt håller alla käften. Så jävla konstigt det blir då för då blir det så tydligt att alla ser och lägger märke till hur ens kropp förändras men åt ena hållet får man beröm och åt andra hållet sägs inget. Jag fattar såklart att de ser och pga det så får självförtroende mer stryk när det går uppåt. 

Vill man berömma någon så kan man berömma på andra sätt. Tex wow, vad fin du är i den klänningen. Eller du ser så pigg och glad ut. Så fruktansvärt onödigt att kommentera och säga hur någon ser ut. Har man gått ner 10 kilo så vet man det, har man tjockt hår så vet man det, är man lång så vet man det. Så onödigt att påminna om det, dessutom vet man aldrig vilka komplex någon har. 

Fick jämt höra att jag har tjockt hår när jag var liten. Vad hände? Jo jag hatade mitt hår pga alla kommenterade det och jag önskade så många gånger att jag bar tunnhårig bara för att andra skulle sluta påminna mig om det 

Svar på tråden Är det bra kämpat av en person som går ner i vikt med rybelsus/ozempic?