Inlägg från: Anonym (ABC) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ABC)

Bröllopspresent

Anonym (V) skrev 2024-08-26 18:37:21 följande:
    Dock bjuder ju de på mat så mer än 250 kan man väl ge
    De bjuder på maten.  Alltså ska presenten inte inte kompensera vad maten kostar. 
  • Anonym (ABC)
    Anonym (V) skrev 2024-08-27 16:20:08 följande:
    Sa jag det?
    Menar om man får något så kanske det känns lättare att ge bort något eftersom man får något tillbaka.
    I övrigt Tror jag ej brudparet bryr sig nämnvärt om hur mkt folk gett, de har nog annat att tänka på.
    Du skrev så här:

Dock bjuder ju de på mat så mer än 250 kan man väl ge

Du sätter ju presentens pris mot matens pris. 

Vad har maten med presenten att göra? Gästen bestämmer priset på presenten och brudparet sätter budgeten för bröllopet. Det har inte med vartannat att göra.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (V) skrev 2024-08-27 16:27:36 följande:
    Hade man köpt mat så hade det kostat mer är 250 så man förlorar inget på det. Därför kan det upplevas snålt. Men man gör absolut som man vill. Lilla jag kan inte bestämma det.
    Precis, du tror att det finns ett samband mellan mat och present. Det finns det inte.
  • Anonym (ABC)
    Anonym (V) skrev 2024-08-27 16:38:39 följande:
    Finns ett samband på så sätt att jag brukar ta med en present om jag blir bortbjuden på mat. Inte så konstigt. Är väl tradition att göra.
    Och du vet innan vad maten kostar, så presenten är i paritet med vad du blir bjuden på?

Ja, självklart är det en tradition. Men inte katten räknar man på vad maten som man blir bjuden på kostar innan man köper en present. 
Svar på tråden Bröllopspresent