Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?

Hejsan,

Jag pluggar juridik till vardags men har funderat på att börja blogga som influencer om min vardag men vill gärna höra åsikter kring det. Det var ett tag sedan jag bloggade sist, jag började blogga när jag var 14 år och slutade när jag var 16 år då jag ville fokusera på att göra bra ifrån mig på gymnasiet inför juristlinjen men tvekar lite. Kan det krocka med mitt framtida yrke som jurist? Jag planerar att plugga affärsjuridik så jag kommer inte jobba med det klassiska juridiken (försvara i rätten) utan jobba med affärsjuridik som innebär transaktioner och business. 

• Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?
  • Anonym (Lisa)

Tänkte blogga om min vardag som juriststudent och mitt intresse för mode och skönhet (typ dela outfits på bloggen). 

• Anonym (Lisa)

Kul. Jag kan bli känd jurist i framtiden genom att blogga. Och sen är det kul då jag bloggade när jag gick i högstadiet. 

• Anonym (Lisa)

Greta Thunberg har ju redan en massa domar bakom sig pga sin aktivism. Jag tänkte dock inte blogga om sånt. Ämnen jag kommer att blogga om är hudvård/smink, mode, min vardag som juriststudent och typ events. 

• Anonym (Lisa)

Svar till anonym (d). Varför skulle jag bli arbetslös när mina betyg redan ligger på topp när jag är halvvägs in i juristprogrammet? Bra betyg = jobb på kända affärsjuridiska byråer. Sen har jag också kontakter ifall jag inte skulle hitta jobb så jag klarar mig väl. Vilken osmaklig kommentar!

• Anonym (Lisa)

Om hon skulle ha bra betyg från juristprogrammet så skulle hon kunna få jobb på bra byrå, och om hennes brottsanmärkning försvinner inom 5 år, svar ja. Men om man inte har bra betyg från juristlinjen så hamnar man på migrationsverket som jurist. Stora kända byråer kollar alltid på betyg när de anställer. 

• Anonym (Lisa)

Jag tänker ju samma med bloggen. Att jag precis som Greta Thunberg kommer lättare kunna hitta jobb efter examen med bloggen då många kommer associera mig till bloggen. 

• Anonym (Lisa)

Att blogga är dock inget dåligt. Omdöme har jag genom referenser och kontakter. 

• Anonym (Lisa)

Eftersom det är det jag vill jobba med efter examen och dessutom bra lön men jag kommer få jobba mycket där också såklart för att tjäna den summan. 

• Anonym (Lisa)

Kända byråer ger även status på CV:et ifall jag skulle hamna på stora företag i framtiden. 

Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?