Inlägg från: Anonym (Seriöst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Seriöst)

Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?

Du väljer ju vilken inriktning du bloggar kring. Beroende på vad du bloggar om kan det ju påverka. 

Vi tänker på Greta Thunberg. Hon ägnar sig regelbundet åt saker som polisen kan komma och lyfta bort henne ifrån. Hon sitter sedan i rättssalen och pratar om klimatet. Skulle hon bli jurist med sitt CV så skulle detta inte vara ett problem med rätt arbetsgivare. 

Så det är omöjligt att svara på din fråga. Ska du blogga om sex, din rasistiska världsbild eller liknande kan det ju bli svårare. 

• Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 21:18:26 följande:

Tänkte blogga om min vardag som juriststudent och mitt intresse för mode och skönhet (typ dela outfits på bloggen). 

Vad skulle syftet med detta vara? 
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 21:34:37 följande:

Greta Thunberg har ju redan en massa domar bakom sig pga sin aktivism. Jag tänkte dock inte blogga om sånt. Ämnen jag kommer att blogga om är hudvård/smink, mode, min vardag som juriststudent och typ events. 

Jo men Greta skulle absolut kunna få jobb som jurist om hon nu skulle studera till detta tack vara sina domar också. I ett sammanhang kan detta vara en tillgång. 
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 21:52:27 följande:

Om hon skulle ha bra betyg från juristprogrammet så skulle hon kunna få jobb på bra byrå, och om hennes brottsanmärkning försvinner inom 5 år, svar ja. Men om man inte har bra betyg från juristlinjen så hamnar man på migrationsverket som jurist. Stora kända byråer kollar alltid på betyg när de anställer. 

Jag håller inte med. Jag tror hon just tack vare sina domar skulle kunna få ett jobb med en arbetsgivare som gillar hennes vision. Tror inte att en skönhetsblogg skulle vara en enorm tillgång för dig juridiskt. 
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:04:04 följande:

Nä det tror jag inte. Affärsjuridiska byråer har dessutom oerhört högt arbetstempo och Greta Thunberg med sina diagnoser skulle gå in i väggen av att jobba 24/7 på stor affärsjuridisk byrå.

Tvivlar inte det minsta på att hon kan ha högre arbetskapacitet än majoriteten av befolkningen, däremot skulle jag inte vilja se henne på en affärsjuridisk byrå. Då skulle mycket av hennes begåvning gå förlorad? 
  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:24:08 följande:

Då kommer det bli mer som att Greta switchar mellan två olika roller under sin vardag, 1. jurist vs 2. klimataktivist. Det går inte att synas överallt heller samtidigt. Man kan gå in i väggen tillslut 

Jag vet ärligt inte om du driver med mig nu. Du vet att jurister behövs inom alla områden i samhället?? 

Har du kommit in på juristprogrammet ens? 

• Anonym (Seriöst)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-26 22:30:16 följande:
    Jag gick ut med 22.5 faktiskt. Och nej, jurister behövs inte överalt. Hurså? 
    Vilka företag behöver inte juridisk kompetens menar du? 
Svar på tråden Går det att vara juriststudent och bloggare samtidigt?