Inlägg från: Anonym (LL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LL)

Katt som kissar i vår säng

linaaaag skrev 2024-08-27 11:29:05 följande:

Det förstår jag att det är stressande. vår dotter är väldigt försiktig med katten och vågar knappt klappa den men ger ifrån sig glädjetjut när hon ser honom. det förstår jag kan vara stressande.
    Men katten har kissat även när hon sover eller inte är hemma.

katten var hos veterinären för kontroll för ett par månader sedan så jag tycker inte det borde vara något. 

då borde han väl kissa lite varsomhelst och inte uppehåll de dagarna vi lyckas ha stängt i sovrummet. 

vad är FIC? 

Om den BARA (och ni är säkra på att det bara är där) kissar i sängen verkar det vara en protest. Vissa säger att katter inte protestkissar men jag har jobbat på katthem och har sett detta hur många gånger som helst när katter flyttat till ett nytt hem. 

Jag tycker ni ska sluta låta katten vara i sovrummet. 

Det är garanterat inte FIC om katten bara kissar i sängen men har uppehåll däremellan. Katter med FIC kissar lite överallt, har haft en katt med detta. Hon kissade i alla mina möbler och jag fick ta bort henne ganska kort efter att hon börjat då hon var sjuk.
    UVI lär det inte heller vara om katten endast valt ut denna plats. 

Svårt att veta exakt vad det är katten protesterar mot, men en gissning är att den är nöjd så länge ni gosar med den i sängen, när ni slutar kissar katten för att markera att den vill ha uppmäksamhet, vilket den får när ni springer dit och tar bort den från sängen osv. 

Som sagt, stäng ut katten från rummet. Helt. Börjar den kissa någon annanstans då så är det tyvärr ofta inte mycket att göra än att tvätta, städa och testa med fler lådor eller avliva den. 

• Anonym (LL)
    linaaaag skrev 2024-08-27 13:19:49 följande:

En fråga till du som kan detta. 

Tycker du även att vi ska hindra den från att vara i vårt sovrum även nattetid ? 

Katten har aldrig kissat i sängen när vi sover där utan direkt när vi lämnat sängen och gått ut ur rummet. 
    Den har tyckt om att sova vid våra fötter men det kanske ska undvikas? 
    Jag tänker att den kanske blir orolig om vi stänger dörren och den inte alls får komma in på natten? 

vad tror du blir bäst ? 

Testa!

Är det så att den endast kissar när ni inte är där så ha sovrummet stängt på dagtid men att den får vara där nattetid. Börjar den kissa även då så stäng ut den. Det kan bli lättare sagt än gjort om den fått vara där innan, risken är att den börjar kissa någon annanstans. Men kan den vara i sängen när ni sover där utan att kissa så kör på. Jag brukar ha stängt till min dotters rum varannan vecka + dagtid för att min katt annars alltid ligger i hennes säng = otroligt mycket katthår i sängen. Och hon finner sig i det. (katten alltså).

Svar på tråden Katt som kissar i vår säng