• Anonym (Doh!)

Jag planerade frukost och middag för två veckor, nu har det gått en...

Och jag har lagat exakt 2 av frukostarna 3 av dagarna, och 0 av middagarna. Idag fixar jag middagen som skulle vara i lördags.

Jag är jättebra på att plannera, jättedålig på att utföra.

Någon som känner igen sig? Någon som vet hur man lyckas?

• Svar på tråden Jag planerade frukost och middag för två veckor, nu har det gått en...
  • Anonym (Moa)

Behöver det planeras? Om inte så tillåt dig själv att vara hur spontan du vill.

• Anonym (Doh!)
    Anonym (Moa) skrev 2024-08-27 18:40:13 följande:

På sätt och vis. Jag kan helt glömma bort att äta, och så blir det något helt annat än tänkt, eller så går jag till affären hungrig klockan halv tio på kvällen och köper allt ätbart förutom vettig mat. Om jag plannerar köper jag i alla fall hem ingredienserna, i stort.
  • BuoBä

Istället för att planera exakt vad du ska laga varje dag, så kan det vara bättre att istället ha bra saker hemma som du kan "mixa och matcha". 

Om du tex har pasta, ris, creme fraiche, ost, tonfisk, tortillabröd, tomatsås, isbergssallad, gurka, några frysgrönsaker, färs fryst i platta portionsförpackningar, och lite kryddor, så kan du svänga ihop lite allt möjligt beroende på vad du blir sugen på. Och det mesta håller i flera veckor, ifall det inte går åt. 

Ett annat alternativ är att du gör storkok då och då, och fryser in i portioner som du sen bara kan värma. 

• BuoBä

Och släng aldrig rester! Även en liten slatt ris och två köttbullar kan bli en ny måltid. Tex kan man steka upp det med frysta ärtor och ett ägg till fried rice. 

• Anonym (Elin79)

Jag planerar 5 måltider varje vecka utifrån önskemål i familjen samt vad som finns till bra pris i butikerna. 
    Sen köper vi hem så att allt finns till dessa 5 rätterna. Det finns ingen strikt plan om vilken rätt som ska lagas när utan det är efter tycke och smak. Samt hur mkt tid man har. På menyn finns både sånt som går snabbt och sånt som tar lite mer tid.
    En middag per vecka är "rester" (eller buffe som vi brukar säga). Och en middag är spontan utifrån vad som finns kvar i kylen eller så blir det hämtmat.

Frukost är inget som planeras utan där ser vi alltid till att det finns mjukt bröd, ägg, gryn, flingor och yoghurt. Så den som vill ha gröt fixar det (gärna en rejäl sats som räcker några dagar) och den som vill tar mackor. 

Jag håller också med om ovan, att ha saker hemma som matchar. Vi åt lax i ugn häromdagen med gröna bönor (frysta, jag kokar upp vatten i vattenkokaren och häller över bara), kokt potatis och sås (gräddfil + dipmix Dill & gräslök). Laxen som blev över hamnade ihop med massa grönsaker i en sallad idag. Har ofta tonfiskröra eller massor av pålägg i kylen så att man snabbt kan ha det till en sallad eller göra en matig macka till mellis eller lunch. 

• Lönnsirap

Människor är olika och man har dessutom olika faser i livet. 

Min uppfattning är att om man inte lyckas med vad man planerat, så har man planerat svårare än vad man förmår. 

Det är inte planering du är bra på, utan dagdrömmeri. Mer rimligt är kanske att titta "bakåt" och se vad för måltider du faktiskt får i dig, och hur du framöver kan hjälpa dig själv mot en lättare och smidigare vardag.

Jag tycker inte man ska underskatta att man faktiskt kan hantera sina måltider väldigt olika. Vissa planerar noga, själv har jag principer och tider kring vad jag äter, men verkligen inte någon planering kring vad som ska ätas när, annat än att man ibland behöver äta vissa saker innan de blir gamla.

• Anonym (Doh!)
    BuoBä skrev 2024-08-27 18:56:22 följande:

Istället för att planera exakt vad du ska laga varje dag, så kan det vara bättre att istället ha bra saker hemma som du kan "mixa och matcha". 

Om du tex har pasta, ris, creme fraiche, ost, tonfisk, tortillabröd, tomatsås, isbergssallad, gurka, några frysgrönsaker, färs fryst i platta portionsförpackningar, och lite kryddor, så kan du svänga ihop lite allt möjligt beroende på vad du blir sugen på. Och det mesta håller i flera veckor, ifall det inte går åt. 

Ett annat alternativ är att du gör storkok då och då, och fryser in i portioner som du sen bara kan värma. 

Och jag har dessa saker hemma för att jag har planerat att göra saker med det. Annars hade det inte funnits hemma. Som sagt.

Jag gör storkok ibland. Sällan. Särskillt på sommaren. Jag gillar att det börjar bli höst, jag är så sugen på att plocka fram slökokaren.

Och jag slänger aldrig rester.
  • BuoBä
    Anonym (Doh!) skrev 2024-08-27 19:26:25 följande:
    Och jag har dessa saker hemma för att jag har planerat att göra saker med det. Annars hade det inte funnits hemma. Som sagt.
    Det är där det kan löna sig att tänka om. Att inte handla till rätt X och Y, utan istället ha ett gäng standardvaror som du alltid ser till att ha hemma. Då kan du alltid slänga ihop något enkelt. Även om det bara är en wrap eller en varm macka, så får du i alla fall i dig något. 
  • Anonym (Ca)
    Anonym (Moa) skrev 2024-08-27 18:40:13 följande:

Det är väl det som är problemet? Är man för spontan eller har någon diagnos som ADHD så fokuserar man för lätt på allt det som händer framför en. 

Lösningen är isåfall inte att ta massa mera lättvindligt. Det är att dra ner på sånt som tar för mycket tid och är helt olämpligt. 

Exempel. Den där mobilen du tar i handen och surfar runt på en liten stund med under morgonen. Ta 30 dagar där du aktivt väljer att inte plocka upp den. Se sen hur livet förändras och allting som sen händer... 
  • Anonym (Ca)
    Anonym (Ca) skrev 2024-08-27 19:41:36 följande:
    Det är väl det som är problemet? Är man för spontan eller har någon diagnos som ADHD så fokuserar man för lätt på allt det som händer framför en. 

Lösningen är isåfall inte att ta massa mera lättvindligt. Det är att dra ner på sånt som tar för mycket tid och är helt olämpligt. 

Exempel. Den där mobilen du tar i handen och surfar runt på en liten stund med under morgonen. Ta 30 dagar där du aktivt väljer att inte plocka upp den. Se sen hur livet förändras och allting som sen händer... 
    Spoiler alert: Du kommer ha tio nya hobbies för dig och äta frukost under morgonen. Mobilen kommer inte ens va i blickfånget. 
  • Anonym (r)
    Anonym (Ca) skrev 2024-08-27 19:43:06 följande:
    Spoiler alert: Du kommer ha tio nya hobbies för dig och äta frukost under morgonen. Mobilen kommer inte ens va i blickfånget. 
    Snacka om att inte ha en realistisk bild.
  • Anonym (Doh!)
    BuoBä skrev 2024-08-27 19:35:52 följande:
    Det är där det kan löna sig att tänka om. Att inte handla till rätt X och Y, utan istället ha ett gäng standardvaror som du alltid ser till att ha hemma. Då kan du alltid slänga ihop något enkelt. Även om det bara är en wrap eller en varm macka, så får du i alla fall i dig något. 
    I don't get it.
  • BuoBä
    Anonym (Doh!) skrev 2024-08-27 21:49:24 följande:
    I don't get it.
    Nähä.

Är du osäker på matlagning så du alltid måste ha ett recept, eller vilken del är svår att förstå?
Svar på tråden Jag planerade frukost och middag för två veckor, nu har det gått en...