• Anonym (Namn)

Utdöda namn

Vilka fler namn finns det förutom Augusta, Eugenia, Albertina och Gustafa som är utdöda? 

• Svar på tråden Utdöda namn
  • Anonym (ooo)
    Cathariiina skrev 2024-08-30 12:51:16 följande:
    Ölleågård är ett efternamn. Hon använde det som artistnamn, men hon var inte döpt till det. Från Wikipedia:

Ingeborg Viola Öllegård Hell, känd under flicknamnet Öllegård Wellton, född 18 april 1932 i Sankt Görans församling i Stockholm, död 26 juni 1991 i Johannes församling i Stockholm, var en svensk skådespelare.
    Efter lite googlande ser jag att Öllegård är ett danskt förnamn för flickor. De har namnsdag i Danmark 28 februari. 

Men just denna Öllegård kanske hette Öllegård i efternamn, även om hon använde det som ett förnamn. 

Just nu finns det 3 personer i Sverige som heter Öllegård i efternamn och 63 kvinnor som heter det i förnamn. Snittåldern är 73...
  • Anonym (Ratsit)
    Anonym (Serafia) skrev 2024-08-30 12:13:14 följande:

Släktforskade för några år sedan och då hade vi ca 20 st Serafia i släktträdet. Alla utom en födda på 1800-talet. Den sista född 1910.

Finns bara 252 med det namnet i Sverige för tillfället, så det är väl så gott som utdött när dessa (förmodade pensionärer) går ut tiden.

Hade en lärarinna på 80-talet som hette Gunlög. Finns bara 373 idag, så det är väl också på väg att dö ut.

Finns flera 16-åringar som har Serafia som andranamn, även någon som har det som tilltalsnamn enligt Ratsit. 161 totalt med det namnet (tilltalsnamn eller andranamn) där.
  • Elin pelin

Had een släkting som hette elfrida, inget jag hört någon heta, en ggolong visa att det 2014 fanns 53 som hade det som tilltalsnamn

• Cathariiina
    Anonym (ooo) skrev 2024-08-30 12:57:42 följande:
    Efter lite googlande ser jag att Öllegård är ett danskt förnamn för flickor. De har namnsdag i Danmark 28 februari. 

Men just denna Öllegård kanske hette Öllegård i efternamn, även om hon använde det som ett förnamn. 

Just nu finns det 3 personer i Sverige som heter Öllegård i efternamn och 63 kvinnor som heter det i förnamn. Snittåldern är 73...
    Då måste dessa kvinnor som heter det i förnamn, komma ifrån Danmark? För i Sverige får förnamn inte låta som efternamn eller ortnamn, vilket Öllegård i allra högsta grad gör (båda - efternamn OCH ortnamn).
  • Anonym (ooo)
    Cathariiina skrev 2024-08-30 14:27:56 följande:
    Då måste dessa kvinnor som heter det i förnamn, komma ifrån Danmark? För i Sverige får förnamn inte låta som efternamn eller ortnamn, vilket Öllegård i allra högsta grad gör (båda - efternamn OCH ortnamn).
    Det är ju lite märkligt när det finns människor som heter t ex Hardy i förnamn (som är ett vanligt engelskt efternamn) och för att inte tala om den där östermalmshoppan som heter Bernadotte i förnamn, Tone Bernadotte Oppenstam. 
  • Cathariiina
    Anonym (ooo) skrev 2024-08-30 16:36:09 följande:
    Det är ju lite märkligt när det finns människor som heter t ex Hardy i förnamn (som är ett vanligt engelskt efternamn) och för att inte tala om den där östermalmshoppan som heter Bernadotte i förnamn, Tone Bernadotte Oppenstam. 
    Många brittiska mansnamn kan vara både för- och efternamn, så det är skillnad. Det är kvar sedan ett ett äldre namnskick i England, när barnen (av båda könen) fick sin fars förnamn som efternamn. De la inte till "-son" eller "-daughter" som vi gjorde här, men ibland la de till ett -s: Andrews. Därför låter inte heller nybildade engelska förnamn lika knasiga som efternamn, eller vice versa, som det skulle låta här i Sverige om någon skulle heta Nils i efternamn eller Svensson i förnamn. 

Hon tog namnet Bernadotte i Norge. Hon skulle inte ha fått ta det här, varken som för- eller efternamn. Jag skulle vilja skriva "vem tror hon att hon lurar?", men tyvärr verkar hon lura en del.
  • Cathariiina
    Elin pelin skrev 2024-08-30 14:15:36 följande:

Had een släkting som hette elfrida, inget jag hört någon heta, en ggolong visa att det 2014 fanns 53 som hade det som tilltalsnamn

Jag tycker att de namnen är fina: Elfride, Elfrida, Alfride, Alfrida. Gamla och nordiska - fast med koppling till de brittiska ööarna - samt att man tänker på älvor... något sagomystiskt. Men ändå inte så mycket att det blir knasigt.
  • Anonym (Anna)

Oj, måste berätta för min moster Augusta att hennes namn är utdött! 

• Anonym (Lisa)

Gertrud och Gösta,dessutom Gunnar.

• Anonym (Namn)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-30 21:27:24 följande:

Gertrud och Gösta,dessutom Gunnar.

Har träffat flera som heter så. Gunnar är dessutom inne igen.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Namn) skrev 2024-08-30 21:28:34 följande:
    Har träffat flera som heter så. Gunnar är dessutom inne igen.
    Troglitvis inte på förskolan eller skolan,kan tänka mig i äldre generationen.
  • Anonym (Namn)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-30 21:39:55 följande:
    Jo Gunnar vet jag flera i förskoleålder. Gertrud och Gösta finns det förmodligen fler äldre som heter men det är långt ifrån utdött. 
  • Anonym (Ratsit)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-08-30 21:39:55 följande:
    Vet minst en född 2013 som heter Gunnar.
Svar på tråden Utdöda namn