• Anonym (pengar)

Försäkringspengar för diagnos

Ni som fått ersättning från försäkringsbolag (barnförsäkring) för en diagnos, där ersättningen går till er föräldrar och inte barnet, vad har ni använt pengarna till?

• Svar på tråden Försäkringspengar för diagnos
  • lövet2

Främst till förlorad arbetsinkomst. Jag hade inte fast jobb och fick inte ersättning för alla timmar/dagar jag måste ta ledigt för mitt barns skull. Det var besök hos sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog och en hel massa annat.
    En del av pengarna gick till vissa hjälpmedel som vi inte kunde få via vården.
    En tredjedel satte jag in på ett låst sparkonto i hennes namn.

• Anonym (pengar)
    lövet2 skrev 2024-08-28 18:28:09 följande:

Främst till förlorad arbetsinkomst. Jag hade inte fast jobb och fick inte ersättning för alla timmar/dagar jag måste ta ledigt för mitt barns skull. Det var besök hos sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog och en hel massa annat.

Jobbigt. Hade du omvårdnadsbidrag också?

Jag har ett rätt flexibelt jobb så än funkar det trots en hel del läkarbesök mm. När barnet inte kan gå i skolan jobbar jag hemifrån. Tänkte också spara undan en del åt barnet men funderar på om vi ska unna oss något som familj för att stärka oss efter en jobbig period. 
  • lövet2
    Anonym (pengar) skrev 2024-08-28 18:36:47 följande:
    Jobbigt. Hade du omvårdnadsbidrag också?
    Jo, jag fick omvårdnadsbidrag. Det behövdes verkligen, för jag hade en massa extra utgifter och omkostnader.
  • Anonym (SA)

Jag fick/tog pengarna själv då jag var vuxen när det utbetalades och mina föräldrar varken haft inkomstbortfall eller utgifter för min diagnos. Den enda som lidit av det är jag så jag såg det inte mer än rätt! Men jag tror att de tagit bort den typen av försäkringsutbetalningar nu, med all rätta! Man ska ju inte kunna komma som vuxen och säga "jag fick den och den diagnosen i vuxen ålder men var barnförsäkrad" och kunna tanka ut sexsiffriga belopp bara sådär??

• Anonym (M)
    Anonym (SA) skrev 2024-08-31 15:59:36 följande:

Jag fick/tog pengarna själv då jag var vuxen när det utbetalades och mina föräldrar varken haft inkomstbortfall eller utgifter för min diagnos. Den enda som lidit av det är jag så jag såg det inte mer än rätt! Men jag tror att de tagit bort den typen av försäkringsutbetalningar nu, med all rätta! Man ska ju inte kunna komma som vuxen och säga "jag fick den och den diagnosen i vuxen ålder men var barnförsäkrad" och kunna tanka ut sexsiffriga belopp bara sådär??

Diagnosen eller skadan måste anmälas till barnförsäkringen när man är barn för att man eventuellt ska kunna få ut något som vuxen. 
  • Anonym (J)
    Anonym (M) skrev 2024-08-31 21:58:08 följande:
    Diagnosen eller skadan måste anmälas till barnförsäkringen när man är barn för att man eventuellt ska kunna få ut något som vuxen. 
    Fast det är ju när besvären började det handlar om. Som för mig tog det 17 år till diagnos. Det är ju inte mitt fel att vården inte fattade.
  • Grodbollen88

Sparat på barnets sparkonto. Han behövde inget superspeciellt och fick ganska mycket pengar så det hamnade på ett sparkonto som han kan använda sen. :)

(Han var 6 år när han fick pengarna utbetalda).

• Grodbollen88
    Grodbollen88 skrev 2024-08-31 22:29:55 följande:

Sparat på barnets sparkonto. Han behövde inget superspeciellt och fick ganska mycket pengar så det hamnade på ett sparkonto som han kan använda sen. :)

(Han var 6 år när han fick pengarna utbetalda).

Eller ja, vi fick dom utbetalda. Dom hamnade hos oss föräldrar.
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2024-08-31 22:24:21 följande:
    Fast det är ju när besvären började det handlar om. Som för mig tog det 17 år till diagnos. Det är ju inte mitt fel att vården inte fattade.
    Och om besvären började som barn och det anmäls till ens barnförsäkring så kan man få ut därifrån, även I vu en ålder. 
  • Anonym (4)
    lövet2 skrev 2024-08-28 18:28:09 följande:

Får man fråga vad det var för diagnos? 
  • lövet2
    Anonym (4) skrev 2024-08-31 23:47:15 följande:
    Får man fråga vad det var för diagnos? 
    På papper var det autism grad 1, men muntligt sade de helt enkelt Aspergers, vilket är det gamla namnet. Med diagnosen är det vanligt att det följer motorikproblem och fobier/ångest bl a. Problemen med motoriken har gjort det väldigt svårt för henne att lära sig borsta håret, bre på en smörgås, klättra, cykla, simma, dammsuga och en hel massa annat.
    Varje besök på BUP krävde en heldags ledighet för mig, och det var många besök! Bara utredningen tog 10-15 besök och sedan kom alla besök hos sjukgymnast, läkare och arbetsterapeut för att hitta vägar att klara skolan och vardagen.
    Det är också vanligt att barn med den här diagnosen ligger 5-10 år efter sina jämnåriga rent mognadsmässigt. Tänk dig en 15-åring som inte har några problem att räkna ekvationer eller att lära sig ett nytt språk, men som behöver hålla mamma i handen hos tandläkaren och gärna leker med Barbie på fritiden!
Svar på tråden Försäkringspengar för diagnos