• Anonym (Så trött!)

Extrem trötthet

Finns detnågonsom har någonidéomvadmittmåendekanberor? 

Jag är extrem trött. Detbörjadenågongång i börjanåretatt jag långsamtblivittröttare och ungefär i majgickdetnedanförväldigtsnabbt. Nu är jag extrem trött i bådekroppen och hjärnannästanjämt. Sedan någraveckortillbakakänner jag ävensmåttillamåendenästanhelatiden och har huvudvärk (intestarkt, fördetmestabaraattdetmärks) varendadag fram och till. Iblandvaknar jag tommedhuvudvärk. 
    Jag har nästan alla symptom en skördkörtelunderfunktion (förutomförstoppning), menvärdernaärperfekta. 

Det har gjortsnågrablodprov och alltserbraut. Blodtrycketärbra. Jag trivsävenbramitt jobb och medminakollegor, ingetpsykosomatiskfråndettahåll. 

Jag kännerinteatt jag fårhjälpavvården. Visstgör de tester, somblodtester, men de testar en sakåtgången och detblirmycketväntetid. Typ: de testarnågrablodvärden, får jag väntarfleradagarresultat, sedanbehöver jag boka en nytidförattprataomresultaten och hur man gårvidare och fortsätterdet. Nu ska de testaförsömn-apne, mendetärverkligenintetroligatt jag har det. Men detinnebär att jag fårigenvänta en tid, väntautvärderingen, vänta en nytidförattprataomresultaten .... 

Jag orkarsnartintemer. Jag känneratt jag hållerattpsykiskdåligtgrundav min trötthet och jag ärrättsäkeratthamnar jag i en depressionkommerläkarenatt se dettasomorsaktill min trötthet, intetvärtom, och blir detaldrigbättre. 

• Svar på tråden Extrem trötthet
  • Anonym (Så trött!)

Jag vet inte varför mitt inlägg blev så konstigt, men många mellanslag som saknas :( De var där när jag skrev inlägget.

• Anonym
    Anonym (Så trött!) skrev 2024-08-28 17:35:04 följande:

Jag vet inte varför mitt inlägg blev så konstigt, men många mellanslag som saknas :( De var där när jag skrev inlägget.

Du får nog skriva om det, det där orkar man inte läsa.
  • lövet2

4 snabba förslag (för att jag sett det på nära håll):

Underfunktion av sköldkörteln. Värdena låg inom gränsen, men hon blev tröttare för varje vecka. Innan hon började få medicin, så var hon uppe i 18 timmars sömn/dygn.

Allergi. Lite huvudvärk här och lite magont där, men inget direkt konstigt. Det stora problemet var trötthet. Om hon satte sig på en stol, så somnade hon. När allergin upptäcktes, så försvann all trötthet.

Post-covid. Inget konstigt att vara trött vic Corona, men tröttheten låg kvar fast han blev frisk i övrigt. Ett år senare är det lite bättre, men fortfarande väldigt trött, lite yr och lätt illamående.

Extrem laktosintolerans. Tröttheten försvann på ett dygn när all mjölk togs bort ur kosten.

• Anonym (T)

Det är intressant det där för det verkar vara väldigt många som känner av allt detta nu. Om du inte är den som skrivit tio likadana trådar inne på det här forumet de senaste dagarna för att du inte tycker du fått rätt hjälp? 

Hade också så under förra månaden och då så är jag kille.

Pröva this. www.apoteket.se/produkt/4her-tablett-60-st-lada-1565848/

• Anonym (Agnes)

Så var det för mig också, denna extrema trötthet som inte gick att sova bort, görduörfe hela mitt liv men lälstna sade att allt är inom referens.
    De gick ett par år och sedan konstaterades Haschimoto alltså autoimmun sköldkörtel sjukdom.
    Då kan börserna svaja ordentligt.
    Ge ej upp!!

• Anonym (Så trött!)
    lövet2 skrev 2024-08-28 18:21:36 följande:

4 snabba förslag (för att jag sett det på nära håll):

Underfunktion av sköldkörteln. Värdena låg inom gränsen, men hon blev tröttare för varje vecka. Innan hon började få medicin, så var hon uppe i 18 timmars sömn/dygn.

Allergi. Lite huvudvärk här och lite magont där, men inget direkt konstigt. Det stora problemet var trötthet. Om hon satte sig på en stol, så somnade hon. När allergin upptäcktes, så försvann all trötthet.

Post-covid. Inget konstigt att vara trött vic Corona, men tröttheten låg kvar fast han blev frisk i övrigt. Ett år senare är det lite bättre, men fortfarande väldigt trött, lite yr och lätt illamående.

Extrem laktosintolerans. Tröttheten försvann på ett dygn när all mjölk togs bort ur kosten.

Tack!

Kan man verkligen få en allergi/intolerans plötslig mitt i livet (jag är 40)? Men att undvika mjölkprodukter kan jag absolut testa. Vilken allergi hade personen?

Personen som hade sköldkörtelproblem, blev värderna sämre med tiden? Eller fick hon medicin trots att de var normala?

Post-covid ... jag har aldrig haft covid, vad jag vet. Men tydligen behöver man inte har haft starka symptom för att kunna få lång covid, så då är det absolut möjligt. Jag var faktiskt sjuk under julhelgen, dvs. någon månad innan jag började bli märkbart tröttare, så det är absolut en möjlighet.

• Anonym (Så trött!)
    Anonym (T) skrev 2024-08-28 18:24:50 följande:

Det är intressant det där för det verkar vara väldigt många som känner av allt detta nu. Om du inte är den som skrivit tio likadana trådar inne på det här forumet de senaste dagarna för att du inte tycker du fått rätt hjälp? 

Hade också så under förra månaden och då så är jag kille.

Pröva this. www.apoteket.se/produkt/4her-tablett-60-st-lada-1565848/

Nej, jag har inte skrivit någon tråd om detta. Tack för tippset, ska kolla upp det.
  • Anonym (Så trött!)
    Anonym (Agnes) skrev 2024-08-28 18:57:22 följande:

Så var det för mig också, denna extrema trötthet som inte gick att sova bort, görduörfe hela mitt liv men lälstna sade att allt är inom referens.
    De gick ett par år och sedan konstaterades Haschimoto alltså autoimmun sköldkörtel sjukdom.
    Då kan börserna svaja ordentligt.
    Ge ej upp!!

Menar du att värderna kan vara normala ibland? Jag tror inte jag kan få läkaren att kolla värdena igen eller göra en ultraljud av sköldkörteln. Han är ju så inne i att det måste vara psykosomatisk Rynkar på näsan

Det är så frustrerande när en person pratar med en i 2 minuter och tror att den känner en bättre en man själv. 

• lövet2
    Anonym (Så trött!) skrev 2024-08-29 18:41:28 följande:

Tack!

Kan man verkligen få en allergi/intolerans plötslig mitt i livet (jag är 40)? Men att undvika mjölkprodukter kan jag absolut testa. Vilken allergi hade personen?

Personen som hade sköldkörtelproblem, blev värderna sämre med tiden? Eller fick hon medicin trots att de var normala?

Jo, det är tydligen ganska vanligt att få en eller annan allergi efter 40. Just den här allergin var veteprotein, men trötthet kan visa sig vid alla möjliga allergier.

Ang sköldkörteln, så blev inte värdena sämre med tiden. Däremot kom det hela tiden fler och fler symptom. Hon bytte vårdcentral och läkare, och den läkaren hade en annan syn på det där med medicin. Han ansåg att om man hade symptom på sköldkörteln, så kunde man pröva ta en låg dos Levaxin. Mår man bra av Levaxin, så är medicinen rätt. Den som har en frisk sköldkörtel mår nämligen jättedåligt av Levaxin.
  • Anonym (Så trött!)
    Anonym (M) skrev 2024-08-28 19:10:47 följande:

Sömnutredning?

Det ska göras en sömn-apné utredning, men det är inte troligt att jag har det. Så nu väntar jag på en kallelse till det.
    Jag sover bra, har inga problem att somna eller somna om ifall jag vaknar under natten.
  • Anonym (Så trött!)
    lövet2 skrev 2024-08-29 19:41:43 följande:
    Jo, det är tydligen ganska vanligt att få en eller annan allergi efter 40. Just den här allergin var veteprotein, men trötthet kan visa sig vid alla möjliga allergier.

Ang sköldkörteln, så blev inte värdena sämre med tiden. Däremot kom det hela tiden fler och fler symptom. Hon bytte vårdcentral och läkare, och den läkaren hade en annan syn på det där med medicin. Han ansåg att om man hade symptom på sköldkörteln, så kunde man pröva ta en låg dos Levaxin. Mår man bra av Levaxin, så är medicinen rätt. Den som har en frisk sköldkörtel mår nämligen jättedåligt av Levaxin.
    Okej, tack!
    Då får jag försöka byta vårdcentral om det inte blir bättre. Jag tänkte faktiskt fråga honom nästa gång om han hade bemött mig på samma sätt om jag hade varit en man. Tror inte det. Det kommer han självklart inte medge, men förhoppningsvis får det honom att tänka lite.
Svar på tråden Extrem trötthet