Varför måste det städas hela tiden till förbannelse?
Håll i er nu, jag kommer att generalisera. Jag tror överlag att kvinnor har en planering för en längre tid framöver jämfört med män som i ditt exempel. Du tar din tallrik, gaffel och glas och vaskar av det lite lätt medan en kvinna ser det i ett längre perspektiv, soppan i morgon kan inte ätas med gaffel och en flat tallrik. Du lever här och nu och i längden är det precis det här som gör att kvinnor snabbare bränner ut sig, eftersom det inte är själva aktiviteterna som är svåra eller ansträngande att utföra, utan planeringen. Om kvinnan dessutom har en man eller sambo som har svårt att se konsekvenser och göra en planering för längre tid framöver så ökar den sannolikheten. De kvinnor som du bott med har troligtvis känt den stressen i sig och reagerat. De kan ha förstått långt tidigare att deras börda kommer att bli en belastning om och när ni blir fler i familjen.
Jag ser det på arbetsplatser där män i en arbetsgrupp sällan är den som plockar ur diskmaskinen på kontoret för av någon anledning så måste de tro att deras älskade kaffekoppar blir rena av sig själva.
I mina båda relationer som jag haft i vuxen ålder har jag varit tydlig med förväntningar och gjort överenskommelser för att inte stå med hela städbördan. Med min nuvarande sambo var det löjligt enkelt och det kan nog bero på att vi är 40+. I den åldern är agnarna sållade från vetet för länge sedan.