• Anonym (Jhna)

Hintar han om att han aldrig vill bo med mig?

Min kille och jag har varit ihop ca 7 månader. Det går bra och vi (trodde jag) var överens om att barn och samboskap var nåt vi båda ville. Jag är 32 år och han 39. Nu behövde han av logistiska skäl snabbt köpa en lägenhet och köpte en trea (60 kvadrat) medan jag bor i en etta.

Igår sa han att han valde mellan två lägenheter men valde den mindre pga att den är  för stor för att bara bo en person där trots att priset var samma.

Det är för tidigt för ihopflytt NU men tyckte det var konstigt sagt. En lägenhet köper man ju inte varje månad liksom. Hur kan jag ta upp det med honom? Eller är det inget att hänga upp sig på och jag övertänker?

• Svar på tråden Hintar han om att han aldrig vill bo med mig?
  • Anonym (över)
    Anonym (Jhna) skrev 2024-08-29 10:50:15 följande:

Min kille och jag har varit ihop ca 7 månader. Det går bra och vi (trodde jag) var överens om att barn och samboskap var nåt vi båda ville. Jag är 32 år och han 39. Nu behövde han av logistiska skäl snabbt köpa en lägenhet och köpte en trea (60 kvadrat) medan jag bor i en etta.

Igår sa han att han valde mellan två lägenheter men valde den mindre pga att den är  för stor för att bara bo en person där trots att priset var samma.

Det är för tidigt för ihopflytt NU men tyckte det var konstigt sagt. En lägenhet köper man ju inte varje månad liksom. Hur kan jag ta upp det med honom? Eller är det inget att hänga upp sig på och jag övertänker?

Efter 7 månader är det rimligt att inte planera för att flytta ihop. Varför ska han stå med större och kanske dyrare boende för att ni kanske en dag kommer att flytta ihop. Kan ju lika gärna bli så att ni gör slut och han är singel länge till. Även om priset var detsamma så kanske månadskostnaden och andra kostnader inte är det.

Plus att om ni flyttar ihop så är det väl en gemensam bostad som ska till, inte att han står för fiolerna och du åker snålskjuts på hans boende?
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Jhna) skrev 2024-08-29 10:50:15 följande:

Det låter lite konstigt.... Du kanske ska fråga vilken tidshorisont han har på samboskap och barn?

Låter ju som att ni ligger lite i otakt där.
  • Anonym (Line)

Han ska ju bo där själv nu. Jag tänker att om ni någon gång flyttar ihop så är det inte i den han äger nu, utan att ni då köper något tillsammans istället.
    Eftersom han snabbt behövde en lägenhet så valde han efter sitt eget behov, inte erat, eftersom ni kommer behöva diskutera erat behov när det blir dags, båda måste få säga sitt, kolla budget med mera. Det var väl snarare bra att han inte tog för givet att du kommer vilja flytta ihop i en lägenhet som bara han valt?

• Anonym (Jhna)
    Anonym (Line) skrev 2024-08-29 10:56:59 följande:

Han ska ju bo där själv nu. Jag tänker att om ni någon gång flyttar ihop så är det inte i den han äger nu, utan att ni då köper något tillsammans istället.
    Eftersom han snabbt behövde en lägenhet så valde han efter sitt eget behov, inte erat, eftersom ni kommer behöva diskutera erat behov när det blir dags, båda måste få säga sitt, kolla budget med mera. Det var väl snarare bra att han inte tog för givet att du kommer vilja flytta ihop i en lägenhet som bara han valt?

Är det inte väkdigt bökigt att köpa gemensamt boende inom 1-2 år? Eller folk kanske gör det? Jag har bara varit sambo i studebtbostad, haha. Med barn kan ju inte vi vänta hur länge som helst pga biologiska klockan så är rädd att om han köpte lägenheten så planerar han att bo minst 5 år där ellet nåt. Vet inte om jag vill ta upp planer för samboskap så pass tidigt i relationen då allt är så nytt  :(
  • Anonym (Jhna)
    Anonym (över) skrev 2024-08-29 10:56:36 följande:
    Efter 7 månader är det rimligt att inte planera för att flytta ihop. Varför ska han stå med större och kanske dyrare boende för att ni kanske en dag kommer att flytta ihop. Kan ju lika gärna bli så att ni gör slut och han är singel länge till. Även om priset var detsamma så kanske månadskostnaden och andra kostnader inte är det.

Plus att om ni flyttar ihop så är det väl en gemensam bostad som ska till, inte att han står för fiolerna och du åker snålskjuts på hans boende?
    Kan man inte lösa det genom att jah betalar hälften av kostnaderna? Du har rätt angående månadskostnaderna iofs det vet jag inget om
  • Anonym (Lugn)

Ni är ju överens om att samboskap är något ni båda vill i framtiden, MEN ni har faktiskt bara varit ett par i 7 månader. Ta det lugnt och njut av förälskelsefasen. 

• Anonym (Line)
    Anonym (Jhna) skrev 2024-08-29 11:21:17 följande:
    Är det inte väkdigt bökigt att köpa gemensamt boende inom 1-2 år? Eller folk kanske gör det? Jag har bara varit sambo i studebtbostad, haha. Med barn kan ju inte vi vänta hur länge som helst pga biologiska klockan så är rädd att om han köpte lägenheten så planerar han att bo minst 5 år där ellet nåt. Vet inte om jag vill ta upp planer för samboskap så pass tidigt i relationen då allt är så nytt  :(
    Du sa ju att han ganska akut behövde köpa lägenhet? Hade du velat att han köpte en som han tänkt att ni ska bo i sedan utan att du fått vara med och välja? Vill du inte gå på visning sedan och kolla planlösning, kök, badrum, läge, kostnad osv?
    För min del hade jag sett det som bra att han köpte till sig själv och inte till oss, med tanke på att ska jag vara med och betala vill jag också kunna vara med och välja.

Du får väl fråga honom om du är osäker på hur han ser på framtiden men som jag uppfattar det köpte han en lägenhet som funkar just nu, eftersom han snabbt behövde en, men att det inte betyder att han inte vill köpa något med dig när det blir dags.
  • Anonym (Toker)
    Öhh, vadå inte ta upp så tidigt? Det tar man väl upp ganska tidigt så att man vet att man har samsyn i den frågan? Just på grund av den biologiska klockan. Men även andra orsaker.

Liksom ingen mening att slösa bort flera år på en vel-pelle. Tycker jag.

Är man tillsammans så ska man ju kunna prata om sådant. Är svaret man hör: "för tidigt att ens prata om", bättre tider, solens bana kring jorden, bla bla bla osv. Ja, då ska du nog räkna med att det inte är närtid i vart fall. Det är ju också ett svar.

• Anonym (över)
    Bökigt för vem?

Du tänker väldigt långt fram nu för att ha varit tillsammans så kort tid. Lugna dig lite och se tiden an, och om/när ni vill flytta ihop så panerar ni för det tillsammans.
  • Anonym (Jhna)
    Anonym (Toker) skrev 2024-08-29 11:43:51 följande:
    Öhh, vadå inte ta upp så tidigt? Det tar man väl upp ganska tidigt så att man vet att man har samsyn i den frågan? Just på grund av den biologiska klockan. Men även andra orsaker.

Liksom ingen mening att slösa bort flera år på en vel-pelle. Tycker jag.

Är man tillsammans så ska man ju kunna prata om sådant. Är svaret man hör: "för tidigt att ens prata om", bättre tider, solens bana kring jorden, bla bla bla osv. Ja, då ska du nog räkna med att det inte är närtid i vart fall. Det är ju också ett svar.
    Han har sagt att han vill ha barn och vara sambo i framtiden, dessa mål pratade vi om när vi blev ihop. Så vi HAR ju oratat om det rent allmänt för inte så längesen (vi har varit officiella i 3 månader och setts i 7 mån). Tror jag kommer framstå som osäker om jag inte utgår från att det är sant bara för att han nu köot lägenhet till sig själv? Har tidigre skrämt bort killar pga att jag har en lite hetsig och drivande natur så vill inte sabba denna relationen
Svar på tråden Hintar han om att han aldrig vill bo med mig?