• Frimano

Namnet Bror- erfarenheter?

Hej! Vi funderar att döpa vårt andra barn till Bror. Det som gör att vi tvekar är risken för smeknamn såsom ?brorsan?, ?ey brooor? samt missförstånd i och med den faktiska betydelsen av namnet. Förstår att risken för smeknamn kommer med många namn men skulle gärna höra om någon som själv heter Bror eller har barn/anhöriga som heter Bror har erfarenheter att dela med sig av? 

OCH vet ju att smaken är som baken så önskar helst inte få kommentarer om att namnet är fult, gammalmodigt etc 

• Svar på tråden Namnet Bror- erfarenheter?
  • Anonym (Släkting)

En släkting till mig heter Bror. Han är tonåring ny och alla kallar honom brorsan, brusch eller ey broor. de två sista smeknamnen uttalas som om de bryter på annat språk. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (Släkting) skrev 2024-08-29 21:29:06 följande:

En släkting till mig heter Bror. Han är tonåring ny och alla kallar honom brorsan, brusch eller ey broor. de två sista smeknamnen uttalas som om de bryter på annat språk. 

Men så säger ju å andra sidan folk i den generationen(och män i 30-40 årsåldern) till varandra ändå, även om de inte heter bror.
  • Anonym (Hm)

Släktnamn här också, inte varit ngt problem med smeknamn  

• Anonym (Xx)

Gör de??
    det beror nog väldigt mycket på i vilka kretsar man umgås i så fall. Jag känner då ingen som pratar så.

Anonym (Lis) skrev 2024-08-29 21:32:06 följande:
    Men så säger ju å andra sidan folk i den generationen(och män i 30-40 årsåldern) till varandra ändå, även om de inte heter bror.
  • Anonym (Kria)

Har en släkting med det namnet. Fast Bror är hans mellannamn. Han kallar sig Bror Gunnar när han är ute på spelningar. Är född i mitten på 80-talet så namnet känns ju inte helt uråldrigt därav.

• Anonym (Kofi annan)

Nuförtiden landar det nog i -Bruh-

Sånt får du nog räkna med, på samma sätt som Lisa blir fisa, Greta blir feta osv

Du kan ju göra ett dubbelnamn av det typ "bror-Erik" kanske lindar in det

• Anonym (Lis)
    Anonym (Xx) skrev 2024-08-29 21:40:11 följande:

Gör de??
    det beror nog väldigt mycket på i vilka kretsar man umgås i så fall. Jag känner då ingen som pratar så.

Jag tror -Bruh- spreds mycket via TikTok.
  • Anonym (S)

Tycker inte det är något fel på namnet bror men med tanke på hur namnet bror används idag tror jag inte det är kul att heta så

• trollhona

Tycker det är ett fint namn. Min erfarenhet är förvisso en vän till mig som har det som del av ett dubbelnamn, men jag har inga negativa associationer med det. 

• Anonym (.)

Ganska fint och gammaldags namn men som någon skrev så kan det bli lite fel med tanke på hur det används idag. 

• Anonym (Sanna)

Med tanke på alla utlänningar som säger booror, bruh, brushaaan med sin utlänningbrytning o.s.v. till allt och alla så är ju risken hög att er son får det rätt jobbigt med det (fina) namnet. Jag hade nog valt ett annat av den enda anledningen. 

• Cathariiina

Jag tycker att Bror är ett konstigt namn. Liksom: "vi fick en son, honom döpte vi till Karl, sedan fick vi en son till, nu kan vi inte komma på något mer namn. Men han är ju bror till Karl så får han väl heta Bror, räcker så". Lillemor är konstigt av samma anledningar, som om flickans enda uppgift är att vara en liten kopia av sin mor och hjälpreda till henne...

...och som redan har nämnts i tråden är namnet Bror ännu mer olämpligt idag, p.g.a. associationer till gängmedlemmar som kallar varandra för "bror" på olika brytningar och slang. 

Svar på tråden Namnet Bror- erfarenheter?