• Anonym (k)

Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.

Vi har hjälpt svärmor med mycket sysslor, har också bjudit hem henne på middag flera gånger. Till en början bjöd hon inte tillbaka. Har inte förväntat mig det heller. Men på sistone så bjuder hon min man på mat och inte mig. När vi skjutsat på marknad så vänder hon sig till min man och säger "jag köper din mat också". Men jag har fått köpa min mat själv. Hon har även bjudit honom på mat när vi är där. Då kan hon vända sig mot min man och säger "Kalle, vill du ha mat?, du kan ta mat som jag har här". Detta har hänt flera gånger. Hon frågar min man men inte mig. Idag klockan 16 bjöd hon min man igen. Jag var lite extra känslig pga väldigt lågt blodsocker, hade bara fått i mig ett halvt glas hallonsoda pga nattjobb och sen ett besök på akuten. Hur som helst när svärmor gjorde så igen. Min man sa nej tack. Jag blev väldigt ledsen då jag var vrålhungrig. Bägaren rann över och för första gången sa jag något. Jag sa till mannen "som vanligt är det bara du som blev bjuden" sen åkte jag. Svärmor blev jätteförvånade och frågade min man om något var fel. Han förklarade precis som det var och svärmor sa "men det var så lite mat kvar" min man påminde om att hon gjort såhär förr och hon förstod nog inte problemet. 

Jag ville även ge svärmor en ärlig förklaring så jag skrev ett sms till henne och förklarade utan irritation om varför jag reagerade som jag gjorde. Fick inget svar men hon har läst. 

Överreagerar jag? 

Jag är själv uppfostrad med att man absolut inte gör så. Mina föräldrar bjöd mina kompisar på mat, pappa tjatade jämt på mig att när jag gör mat och fika ska jag bjuda mina kompisar också. Gjorde alltid det. Skulle det finnas lite mat bara så skulle vi få dela på det då mina föräldrar aldrig skulle acceptera att gästerna sitter hungriga medans vi äter. 

Jag känner att svärmor inte är tacksam för allt jag också ställer upp på henne, jag känner mig inte välkommen och exkluderad. 

• Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym skrev 2024-08-31 19:14:51 följande:
    Helt ärligt så förstår jag inte hur du kan tolka mig som du gör... men men, det spelar ingen roll.

"Ett vettigt och normalt uppförande är tex att  påannonsera med orden är det ok om jag tar en smörgås jag hann inte äta lunch på jobbet idag tex. "

Ja, men det är ju det jag pratar om!
    Och då är det ok. Då har man frågat.

Sedan tycker jag att det är lite konstigt att du argumenterar ts och hennes svärmor som en kommetar till det som jag har skrivit... men det är skit samma.

jag väver ihop mitt svar till er då du svarat i ts tråd i ämnet och går i försvar kring ts upplevelse som förmodligen är grundad på fler faktorer än vad som hon väljer att ta upp. Att fortsätta snöa in här på om barnen får gå i kylskåpet i sitt föräldrahem eller ej blir ju att zooma in på petitesser och missa den störrre tolkningen. Min poäng är att ts liksom många andra svärdöttrar letar fel på svärmor och dömer sina svärmödrar i situationer som om det inträffat i sene han familjen hamnat i en helt annan kontext och därför hade handlingen tolkats helt annorlunda . Därför tror jag att ts tenderar att övertolka eller missförstå, uppförstorar egna positiva beteende hos sig själv samtidigt som hon förminskar välmenta gester hos sin svärmor, och förstorar oskyldiga handlingar från densamma som något avsiktligast illa menat och förminskar egna oschyssta småaktigheter som sipprar ut. Och så här byggs konflikten på

om du själv är svärmor förstår jag inte din oförmåga att läsa mellan raderna i det men ts beskriver. Att svärdöttrar letar problem med svärmor och samtidigt står där en handfallen man aka son som inte vet hur han ska hantera situationen är ett mycket vanligt scenario. Svärdotter jämför allt med sin egen mor och far som om de skulle utgöra mallen för allt normalt. oaktat hu avvikande de själva egentligen är. Svärdotter ska ha saker och ting på sitt sätt. Och när svärmor gör annorlunda blir prinsessa konfunderad, och tar sig rätten att döma urskillningslöst kring triviala handlingar särskilt av familjeliv att döma. 

Man inser därför snabbt hur oerhört svårt och kravfyllt det är att vara svärmor/farmor. Minsta skitsak man gör granskas i lupp förvanskas och tas ur sin kontext och misstänkliggörs vara ett medveten knivhugg från svärmor när handlingen tom kanske var menad som god. Hade mormor gjort samma sak hade kontexten blivit en annan och handlingen tvärtom ansetts vara med de bästa intentioner. Exakt samma beteenden fördöms å det grövsta gällande farmor medan mormodern tvärtemot hyllas stort. Detta gör att det faktiskt  generellt sett är svärdottern som har det största ansvaret för att relationen med svärmodern ska vara bra. 

några ex från familjeliv; 

Mormor sätter upp gardiner som en överraskning medans paret är borta. Hon är så omtänksam! Farmor säger: vilka fina gardiner, är de nya? Jäkla kärring!! Ska hon inreda mitt hem eller?  Hatar subban!! 

Farmor ringer och pratar med sin son. Herregud, kan inte kärringen sluta terra oss! Hon ringer jämt och ska fan alltid störa. Mormor kommer på besök tre gånger i veckan ,ringer varje dag och hon är så snäll som vill träffa oss så ofta. 

Mormor tar ömt sitt barnbarn i famnen. Farmor sliter ungen ur famnen på den ammande mamman. 

Mormor tar en promenad med barnbarnet medans mamman sover. Farmor har kidnappat mitt barn!

sammankomster och familjehögtider i
    svärdotters familj, tex mormor fyller år. Stora firandet planeras mannen ska självklart alltid med gärna hålla tal också.

Åh nej nu fyller svärmor år igen, orka följa med. skyller på huvudvärk. Mannen åker själv till din mamma som på egen hand förbered sin egen födelsedagsmiddag. 

Så avslutningsvis: Sätt in alla gnälliga trådar från svärdotter i kontexten att svärmor döms på helt andra grunder än den egna mamman och filura lite på hur rättvist detta egentligen är. En del kvinnor avslutar man kontakten med på mycket lös grund. 

• Anonym
    Anonym (Eliza) skrev 2024-09-01 00:43:48 följande:
    Vet inte vad jag hittat på för skit!? Men tack för att jag får tycka.
    Och jag visste inte att en man eller en fd man var ett så känsligt ämne för dig eftersom du måste ju ivarjefall ha legat MINST 2 ggr för att få 2 barn..Eller hur.
    Så jag anklagade ju inte dig för att vara jungfru maria precis..Även om du låter som om du har 0 erfarenhet av riktiga MÄN! 
    Men det är klart att man kan ligga utan att gifta sig eller ens bo ihop.. Om man går igång på sånt?
    Att dina egna söner inte fick ta från kylen sa du ju själv. 
    Dom fick/får ju bara ta om dom ber om det först sa du själv. Så det var ju inget skit..

Om dom fick ta som barn så hade dom garanterat tagit utan att fråga NU som vuxna också..Inte fan BÖRJAR en karl fråga sin mamma när han är 30/40 om han får ta mat, om han aldrig gjort det förut!!

Vet inte hur många karlar du själv har varit tillsammans med där du har studerat deras beteende, men karlar fortsätter på samma enspåriga sätt som dom gjorde som barn hos sin mamma. Alltså fortsätter ta i kylen om dom gjort det som barn.. eller tar INTE från kylen alls utan att fråga om dom blivit traumatiserade av sin morsa.. 
    Exakt hur gamla var dina söner när du talade om för dom att "nu är ni FÖR  vuxna för mig och får inte längre ta någonting ur mitt snåla kylskåp!? 😂 

Det har inget med hur mycket pengar du har att göra, att du är så himla snål om du inte låter dina svärdöttrar eller speciellt egna söner plocka precis vad dom vill i ditt kylskåp.
    Du kan vara miljardär du kommer ändå alltid ses som den snålaste morsan, svärmorsan och nu även den snålaste FARMORn som någonsin funnits.
    Fast du är 100 år yngre än min egen farmor så var hon 10000 ggr givmildare än dig.
    Läsförståelsen, ack den läsförståelsen!

Du försöker provocera men det blir bara ett tragikomiskt magplask.
  • Anonym
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-09-01 09:05:04 följande:

jag väver ihop mitt svar till er då du svarat i ts tråd i ämnet och går i försvar kring ts upplevelse som förmodligen är grundad på fler faktorer än vad som hon väljer att ta upp. Att fortsätta snöa in här på om barnen får gå i kylskåpet i sitt föräldrahem eller ej blir ju att zooma in på petitesser och missa den störrre tolkningen. Min poäng är att ts liksom många andra svärdöttrar letar fel på svärmor och dömer sina svärmödrar i situationer som om det inträffat i sene han familjen hamnat i en helt annan kontext och därför hade handlingen tolkats helt annorlunda . Därför tror jag att ts tenderar att övertolka eller missförstå, uppförstorar egna positiva beteende hos sig själv samtidigt som hon förminskar välmenta gester hos sin svärmor, och förstorar oskyldiga handlingar från densamma som något avsiktligast illa menat och förminskar egna oschyssta småaktigheter som sipprar ut. Och så här byggs konflikten på. 

om du själv är svärmor förstår jag inte din oförmåga att läsa mellan raderna i det men ts beskriver. Att svärdöttrar letar problem med svärmor och samtidigt står där en handfallen man aka son som inte vet hur han ska hantera situationen är ett mycket vanligt scenario. Svärdotter jämför allt med sin egen mor och far som om de skulle utgöra mallen för allt normalt. oaktat hu avvikande de själva egentligen är. Svärdotter ska ha saker och ting på sitt sätt. Och när svärmor gör annorlunda blir prinsessa konfunderad, och tar sig rätten att döma urskillningslöst kring triviala handlingar särskilt av familjeliv att döma. 

Man inser därför snabbt hur oerhört svårt och kravfyllt det är att vara svärmor/farmor. Minsta skitsak man gör granskas i lupp förvanskas och tas ur sin kontext och misstänkliggörs vara ett medveten knivhugg från svärmor när handlingen tom kanske var menad som god. Hade mormor gjort samma sak hade kontexten blivit en annan och handlingen tvärtom ansetts vara med de bästa intentioner. Exakt samma beteenden fördöms å det grövsta gällande farmor medan mormodern tvärtemot hyllas stort. Detta gör att det faktiskt  generellt sett är svärdottern som har det största ansvaret för att relationen med svärmodern ska vara bra. 

några ex från familjeliv; 

Mormor sätter upp gardiner som en överraskning medans paret är borta. Hon är så omtänksam! Farmor säger: vilka fina gardiner, är de nya? Jäkla kärring!! Ska hon inreda mitt hem eller?  Hatar subban!! 

Farmor ringer och pratar med sin son. Herregud, kan inte kärringen sluta terra oss! Hon ringer jämt och ska fan alltid störa. Mormor kommer på besök tre gånger i veckan ,ringer varje dag och hon är så snäll som vill träffa oss så ofta. 

Mormor tar ömt sitt barnbarn i famnen. Farmor sliter ungen ur famnen på den ammande mamman. 

Mormor tar en promenad med barnbarnet medans mamman sover. Farmor har kidnappat mitt barn!

sammankomster och familjehögtider i
    svärdotters familj, tex mormor fyller år. Stora firandet planeras mannen ska självklart alltid med gärna hålla tal också.

Åh nej nu fyller svärmor år igen, orka följa med. skyller på huvudvärk. Mannen åker själv till din mamma som på egen hand förbered sin egen födelsedagsmiddag. 

Så avslutningsvis: Sätt in alla gnälliga trådar från svärdotter i kontexten att svärmor döms på helt andra grunder än den egna mamman och filura lite på hur rättvist detta egentligen är. En del kvinnor avslutar man kontakten med på mycket lös grund. 

En sak som definitivt påverkar när det kommer till mig är att jag inte bor kvar i barnens föräldrahem.
    Jag bor numera själv i en liten lägenhet och både inreder och inhandlar efter mitt eget tycke, smak och behov.

Jag har en mycket bra relation till både min svärdotter och till min andra sons sambo.
    Helt ärligt förstår jag inte hur "Eliza" kan få ihop det hon skriver om mig!

Så när jag läser dina exempel från Familjeliv så skattar jag mig lycklig!
  • Anonym (k)
    Anonym (..) skrev 2024-09-01 06:44:28 följande:
    Det låter ju ändå positivt att ni anser hon skulle kunna klara en del av de här sakerna själva, så klart ni behöver odla er relation själva utan andra, men jag tänker hon kommer ju bli äldre och då vet man inte hur det står till. Jag har jobbat med äldre. Jag är van att se, upptäcka, allt möjligt, tex kan deras väldiga rädsla för just pengar kan sätta sig i huvudet på dem och då ska de spara in något djävulskt tex på toapapper och mat. Det kan te sig avvikande. Det här att hon bara bjuder sin son och inte dig låter för mig som något mycket märkligt beteende. Det är inte normen. Det är ju ouppfostrat att göra som hon gör. Intressant hade ändå fått vara att få veta hur hon tänker. Jag hoppas det här lugnar ner sig och att ni kan lösa det hela. 
    Hon säger bara att det inte räcker till båda. Inte sagt något annat. Ja flera av sakerna vi gör för henne är faktiskt bekvämlighet, inte allt. Vi hjälper henne med mycket och ofta sätter oss själva åt sidan. Ekonomiskt sitter det inte hon har mycket mer pengar än oss. 
  • Anonym (C)
    Anonym (k) skrev 2024-08-31 00:04:14 följande:
    Ja så är det faktiskt. Tyvärr så har vi allt för länge satt oss själva åt sidan för att ställa upp på henne. Mycket av det vi gör för henne kan hon ordna själv på annat sätt utan att vara beroende av oss. Jag tycker det är fint att min man vill ställa upp, men det är som du säger. Det har blivit för mycket. Men jag stöttar han hur han än vill göra. Orkar han mer än mig och väljer att åka till svärmor så stöttar jag honom i det fastän jag inte är med. Väljer han att vara med mig så får han vara det. 
    Jag tror att han behöver mer stöd än bara "du får göra som du vill". Visa att du är stolt över honom när han vågar säga nej och sätta upp gränser gentemot sin mamma. Och stötta honom när han tvekar genom att berätta din syn på saken.

Det är ett stort jobb att ändra på relationer som varat i hela ens liv. Att ha någon som bekräftar att man tänker rätt kan vara guld värt.
  • Anonym (.)
    Anonym skrev 2024-08-31 17:49:51 följande:
    Jag skulle inte heller bli sur, dock vill jag inte att det tas hur som helst.
    Om du inte ser det som att någon är en del i min familj så får du göra det. Det förändrar liksom ingenting.

Vi är alla helsvenska men jag vet inte om det har någon betydelse.
    Förstår. Man är olika helt enkelt. Helt främmande för mig, hade känts så stelt och kallt. Det är ett kylskåp liksom med mat i, till för att äta, men förstår som sagt att man är olika helt enkelt. Det är väl tur när man är tillsammans med någon där familjerna är likadana. Underlättar. 
  • Anonym (Verkligen)
    Anonym skrev 2024-09-01 11:12:15 följande:
    En sak som definitivt påverkar när det kommer till mig är att jag inte bor kvar i barnens föräldrahem.
    Jag bor numera själv i en liten lägenhet och både inreder och inhandlar efter mitt eget tycke, smak och behov.

Jag har en mycket bra relation till både min svärdotter och till min andra sons sambo.
    Helt ärligt förstår jag inte hur "Eliza" kan få ihop det hon skriver om mig!

Så när jag läser dina exempel från Familjeliv så skattar jag mig lycklig!

Vad fint att ni har bra relationer i er familj. Det vanliga iaf av familjeliv att döma och du kan titta på tex grattis annonser på familjesidan i lokala tidningen, 80% minst av grattis hälsningar kommer från mormor och morfar. Farmor och farfar har uppenbarligen inget mandat att skicka grattis annons till lokala blaskan för att gratta barnbarnet på samma sätt. dottersönskan är oerhört vanligt, Folk blir deprimerade när den andra sonen föds. Varför ? Kanske man inser den exkludering man riskerar att drabbas av när den högt älskade sonen blir vuxen. En dotter verkar folk ta som en garant för fortsatt nära relationer när man åldras. En son förknippas med någon man kan förlora oavsett hur mycket omtanke och kärlek man strösslat över honom under årens lopp. Det skapar en rädsla. 

Mot denna bakgrund tror jag faktiskt man bör göra en avvägning när man läser den här typen av inlägg. Ännu ett i raden av många där svärmors agerande ska analyseras. 

kontexten blir ofullständig när endast den ena sidan får komma till tals. Ts kan mycket väl vara en prinsessa på ärten eller en autistisk introvert svår person som på eget beteende har svårt med relationer. Sådana lägger ofta skulden utanför sig själva. Då kan allt förvandlas till svärmors fel av den yngre generationen. Tyvärr. därför tror jag inte man ska ta allt som skrivs här så bokstavligt, en ingrediens är relationen dem emellan inte enbart svärmors beteende. 

Men grattis till dig och mig som än så länge haft tur i svärdotters lotteriet. 
    jag tror dock många kvinnor med enbart söner får det sämre än vad de egentligen förtjänar. 

• Anonym
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-09-01 15:06:17 följande:

Vad fint att ni har bra relationer i er familj. Det vanliga iaf av familjeliv att döma och du kan titta på tex grattis annonser på familjesidan i lokala tidningen, 80% minst av grattis hälsningar kommer från mormor och morfar. Farmor och farfar har uppenbarligen inget mandat att skicka grattis annons till lokala blaskan för att gratta barnbarnet på samma sätt. dottersönskan är oerhört vanligt, Folk blir deprimerade när den andra sonen föds. Varför ? Kanske man inser den exkludering man riskerar att drabbas av när den högt älskade sonen blir vuxen. En dotter verkar folk ta som en garant för fortsatt nära relationer när man åldras. En son förknippas med någon man kan förlora oavsett hur mycket omtanke och kärlek man strösslat över honom under årens lopp. Det skapar en rädsla. 

Mot denna bakgrund tror jag faktiskt man bör göra en avvägning när man läser den här typen av inlägg. Ännu ett i raden av många där svärmors agerande ska analyseras. 

kontexten blir ofullständig när endast den ena sidan får komma till tals. Ts kan mycket väl vara en prinsessa på ärten eller en autistisk introvert svår person som på eget beteende har svårt med relationer. Sådana lägger ofta skulden utanför sig själva. Då kan allt förvandlas till svärmors fel av den yngre generationen. Tyvärr. därför tror jag inte man ska ta allt som skrivs här så bokstavligt, en ingrediens är relationen dem emellan inte enbart svärmors beteende. 

Men grattis till dig och mig som än så länge haft tur i svärdotters lotteriet. 
    jag tror dock många kvinnor med enbart söner får det sämre än vad de egentligen förtjänar. 

Jag önskade söner båda gångerna faktiskt, har aldrig längtat efter en dotter. Sedan finns en diagnos i släkten som enbart drabbar flickor och det förstärkte nog min pojkönskan.

Ja, jag är lyckligt lottad när det kommer till mina söners val av flickvänner/kvinnor!

Är mycket involverad även i barnbarnens liv, lika mycket som deras mormor faktiskt. Men det kan förstås bero på att jag bor mycket närmare och är mycket yngre än mormor.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (k)
    Anonym (Verkligen) skrev 2024-08-31 18:40:14 följande:

Jag läser av ts som omogen och överkänslig. Jag tror helt enkelt inte på det hon skriver. Jag tror däremot hon tolkar in vissa situationer och uppförstorar, och lägger till egna  tolkningar som säkerligen har sina förklaringar om svärmor hade fått komma till tals. Vi har inte fått helhet. Ts övertolkar.

Om du inte tror på det jag skriver, vad gör du så i tråden? Du säger att jag lägger till egna tolkningar, det är det du gör hela tiden här. Förstorar upp är också vad du gör. Varför utgår du från att jag fungerar lika som dig med att förstora upp och göra egna tolkningar. Du övertolkar inte jag. Märkligt att du anklagar mig för det du gör.
  • Anonym (k)

Första tråden jag startat om svärmor. Man tack för tipset. Så har ingen aning om vilken tråd du menar. 

Anonym (Verkligen) skrev 2024-09-01 19:00:57 följande:

Tänkte bara tipsa ts du kan väl återgå till den andra tråden du för en tid sedan startade  ämnet ? Fick du inte tillräckligt bra svar där ? Oskyldig

• Anonym (..)
    Anonym (k) skrev 2024-09-01 13:17:52 följande:
    Hon säger bara att det inte räcker till båda. Inte sagt något annat. Ja flera av sakerna vi gör för henne är faktiskt bekvämlighet, inte allt. Vi hjälper henne med mycket och ofta sätter oss själva åt sidan. Ekonomiskt sitter det inte hon har mycket mer pengar än oss. 
    Mycket egendomligt. Jag har aldrig hört talas om att man gör så här som hon gjort/gör. Jag förstår du har blivit både arg och ledsen över det. Hade jag varit hennes son hade jag talat med henne och gått in på djupet, så här kan hon inte fortsätta. Något fel är det på henne, men vad det vet jag ju inte, förstås. 

Har hon svarat dig på något sätt sedan det här hände? Eller sagt något om det till sin son? 
  • Anonym (k)
    Anonym (..) skrev 2024-09-02 18:14:10 följande:
    Mycket egendomligt. Jag har aldrig hört talas om att man gör så här som hon gjort/gör. Jag förstår du har blivit både arg och ledsen över det. Hade jag varit hennes son hade jag talat med henne och gått in på djupet, så här kan hon inte fortsätta. Något fel är det på henne, men vad det vet jag ju inte, förstås. 

Har hon svarat dig på något sätt sedan det här hände? Eller sagt något om det till sin son? 
    Jag har heller aldrig vart med om liknande. Speciellt eftersom vi aldrig haft problem med varandra. Enligt min man så gillar hon mig för att jag är social och ställer upp. Enligt mannen är hon snål och bjuder på minsta möjliga. 

Nej hon har inte svarat mig alls sedan dess och har inte träffat henne sedan dess. Min man har pratat med henne och det har lett till dålig stämning. Hon tycker inte hon har gjort fel och hon har bett ursäkt till mannen. Min man har också pratat med henne och det har bestämts tydliga regler om vad som gäller framöver. 
  • Anonym (..)
    Anonym (k) skrev 2024-09-03 07:47:58 följande:
    Jag har heller aldrig vart med om liknande. Speciellt eftersom vi aldrig haft problem med varandra. Enligt min man så gillar hon mig för att jag är social och ställer upp. Enligt mannen är hon snål och bjuder på minsta möjliga. 

Nej hon har inte svarat mig alls sedan dess och har inte träffat henne sedan dess. Min man har pratat med henne och det har lett till dålig stämning. Hon tycker inte hon har gjort fel och hon har bett ursäkt till mannen. Min man har också pratat med henne och det har bestämts tydliga regler om vad som gäller framöver. 
    Ja men då är det det, snålheten har gått henne åt huvudet, jag vet inte hennes ålder eller hur det varit i hennes familj men det är inte så att hon kommer från en familj där männen främst fick mat (om de t ex hade mer fysiskt jobb) och kvinnorna fick stå utan eller fick ta vad som blev över eller äta sedan? Jag minns hos min farmor och generation bakåt där var det något sådant, det var viktigt att just männen skulle få mat, de skulle få sitta vid bordet, kvinnorna sprang omkring och passade upp och diskade, de skulle tänka på figuren osv. Nu låter detta som något för 500 år sedan, men sånt här märkligt kan sitta i en släkt, familj, om ingen ifrågasätter vad sjutton det är som pågår och varför. 

Det har jag märkt av, på min pappas sida var de så snåla så snåla och pengakåta och fast det stod lika snålt till om inte mer på min mammas sida så var de så generösa så generösa i kärlek och i deras givande och vara artiga. 

Jag har levt i tidigare kärleksrelationer än den jag har nu och det mönstret jag har sett hitintills i de här familjerna är att de som kommer från familjer med stora hjärtan, är generösa och välkomnar in andra i sin, och där blir det inga problem, medan i snåla-hjärtan-familjer så sätts det upp regler att det där är min son men hon där - hon är det inte. Man skiljer på MIN familj och familjen sonen fått med en annan kvinna. 

Det är ju så i mitt tycke att det bästa och smidigaste är om de generösa fortsätter träffas och blir ihop med någon annan också generös, men blir en generös ihop med en från en snål-hjärte-familj så kommer det förr eller senare bli så här. Min kille nu han är från en snål-hjärte-familj. De kommer ha mer problem att andra kommer in i familjen. De kommer ha med problem med andra. De kan resonera sig blåa i huvudet hur de tycker de tänker rätt. De är mer ensammare än andra familjer. De är mer misstänksamma överlag. Vad de inte förstår är att det är de själva som får betala det ultimata priset, för deras hjärte-snålhet. 

Jag har förstått så här i efterhand att när jag blev ihop med min kille blev jag förvånad över hur han uttryckte hur förvånad han var och hur bra han tyckte mitt umgänge var familj och vänner och arbetskollegor, hur välkommen han kände sig, var min förvåning kom ifrån varför han tyckte detta var så fint. Med tiden fick jag förstå att han inte fått samma generositet i det som jag fått. Hans var normalt för han. Mitt var normalt för mig. Jag kan tänka mig att för henne är detta helt normalt och så det ska vara och det ska du som yngre generation som kommer utifrån bara vackert acceptera. Varför hon ber om ursäkt om hon inte tycker hon gjort något fel förstår jag inte, vad är det för mening med det? 

Jag tror det är så att när de som kommer från snål-hjärte-familjerna väl har träffat någon från stor-hjärte-familjerna och det går så pass lång tid att de själva börjar ifrågasätta och ställa sig på stor-hjärte-familjens sida mer, men att det här kommer ta ett bra tag. Och hade det varit så att de istället träffat någon som också varit från en snål-hjärtefamilj hade ingen av dem vaknat upp, reagerat på det. 
  • Anonym (k)
    Anonym (..) skrev 2024-09-03 17:17:58 följande:
    Ja men då är det det, snålheten har gått henne åt huvudet, jag vet inte hennes ålder eller hur det varit i hennes familj men det är inte så att hon kommer från en familj där männen främst fick mat (om de t ex hade mer fysiskt jobb) och kvinnorna fick stå utan eller fick ta vad som blev över eller äta sedan? Jag minns hos min farmor och generation bakåt där var det något sådant, det var viktigt att just männen skulle få mat, de skulle få sitta vid bordet, kvinnorna sprang omkring och passade upp och diskade, de skulle tänka på figuren osv. Nu låter detta som något för 500 år sedan, men sånt här märkligt kan sitta i en släkt, familj, om ingen ifrågasätter vad sjutton det är som pågår och varför. 

Det har jag märkt av, på min pappas sida var de så snåla så snåla och pengakåta och fast det stod lika snålt till om inte mer på min mammas sida så var de så generösa så generösa i kärlek och i deras givande och vara artiga. 

Jag har levt i tidigare kärleksrelationer än den jag har nu och det mönstret jag har sett hitintills i de här familjerna är att de som kommer från familjer med stora hjärtan, är generösa och välkomnar in andra i sin, och där blir det inga problem, medan i snåla-hjärtan-familjer så sätts det upp regler att det där är min son men hon där - hon är det inte. Man skiljer på MIN familj och familjen sonen fått med en annan kvinna. 

Det är ju så i mitt tycke att det bästa och smidigaste är om de generösa fortsätter träffas och blir ihop med någon annan också generös, men blir en generös ihop med en från en snål-hjärte-familj så kommer det förr eller senare bli så här. Min kille nu han är från en snål-hjärte-familj. De kommer ha mer problem att andra kommer in i familjen. De kommer ha med problem med andra. De kan resonera sig blåa i huvudet hur de tycker de tänker rätt. De är mer ensammare än andra familjer. De är mer misstänksamma överlag. Vad de inte förstår är att det är de själva som får betala det ultimata priset, för deras hjärte-snålhet. 

Jag har förstått så här i efterhand att när jag blev ihop med min kille blev jag förvånad över hur han uttryckte hur förvånad han var och hur bra han tyckte mitt umgänge var familj och vänner och arbetskollegor, hur välkommen han kände sig, var min förvåning kom ifrån varför han tyckte detta var så fint. Med tiden fick jag förstå att han inte fått samma generositet i det som jag fått. Hans var normalt för han. Mitt var normalt för mig. Jag kan tänka mig att för henne är detta helt normalt och så det ska vara och det ska du som yngre generation som kommer utifrån bara vackert acceptera. Varför hon ber om ursäkt om hon inte tycker hon gjort något fel förstår jag inte, vad är det för mening med det? 

Jag tror det är så att när de som kommer från snål-hjärte-familjerna väl har träffat någon från stor-hjärte-familjerna och det går så pass lång tid att de själva börjar ifrågasätta och ställa sig på stor-hjärte-familjens sida mer, men att det här kommer ta ett bra tag. Och hade det varit så att de istället träffat någon som också varit från en snål-hjärtefamilj hade ingen av dem vaknat upp, reagerat på det. 
    Tack! Väldigt bra kommentar. Jag har inte tänkt på det innan. Men tror du har helt rätt. När du skriver det här så förstår jag att det nog faktiskt är så som du säger att hon passar på männen som ska jobba. Jag har sett vissa tendenser att hon har lite gammaldags sätt att tänka. Tex när min man och jag bjuder på mat och han har lagat och svärmor undrar över maten så vänder hon sig till mig och frågar hur jag har gjort maten. Men många gånger är det min man som gjort den. Samma sak om hon pratar om vår tvättmaskin så pratar hon om den som att den är min. Hon har även sagt till min man när vi träffades "vad bra, då har du någon som lagar mat till dig som du kan äta när du kommer hem från jobbet" Den gången hade min man blivit lite irriterad och sagt att han kan laga mat också och kommer aldrig tvinga mig till att stå i köket. Hon lagar mat till sin son varje dag och han behöver ha matlåda. Så ja det kan nog väl stämma det du säger. 

Sen har dom alltid vart en familj som stått varandra väldigt nära. När min man bodde hemma så var det svårt för honom att ha kompisar hemma, sova över hos kompisar eller ha flickvän. Så det kan nog också vara som du säger där att hon helt enkelt ser min man som sin familj och mig som hans flickvän och inte att jag tillhör familjen. 

Jag själv är uppväxt i en välkomnande familj och hade mycket kompisar hemma jämt, det bjöds på mat och jag åt hos mina kompisar. Min familj ser min man som en självklar del av familjen. 

Så nu när du skriver allt detta så får jag en annan förståelse även om jag fortfarande är ledsen över hennes beteende. 

Ja jag tycker också det är konstigt att hon bad min man om ursäkt utan att hon menar det. Dessutom är det mig hon borde be om ursäkt till. 

Jag reagerade nog på detta extra mycket eftersom hon annars tycker artighet är viktigt. Att man presenterar sig rätt, säger tack till allt, använder vårdat språk, tänka på sitt rykte så noga med att visa att man har fint utåt. Därför blev jag väldigt förvånad att hon gjorde något som jag ser som väldigt oartigt. 

Nu kan jag också förstår skillnaderna mellan andra kommentarer här. De kommer från olika familjer med olika synsätt helt enkelt. 

Tack än en gång för en givande kommentar. 
Svar på tråden Överreagerar jag? Blir både ledsen och arg på svärmor som bara bjuder mannen på mat.