Inlägg från: Anonym (Dina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dina)

Skaffa innekatt

Man har backuper.

Familj eller vänner som katten känner väl, eller kattpensionat. 

Är man borta max 1 vecka så kan det räcka med att en person kommer och stannar med katten några timmar varje dag. De ska ha tillsyn 2 ggr om dagen och kommer någon och ser till att det finns mat/vatten, tömmer låda och kelar och gosar så går det bra.

Jag anser dock att det ovan är MAX 1 vecka. Mer än så och katten borde få ha mer permanent sällskap, dvs helst någon som kommer och bor hos er när ni är borta, eller att katten får bo hos dem. 

Sedan kan det vara bättre att ni skaffar 2 katter så de får sällskap av varandra.

Kan ni inte ordna detta så kan ni inte skaffa katt, eller så får ni låta bli att resa.

• Anonym (Dina)

Ett tips är också att inte bara köpa bästa billigaste katterna på blocket.

Antingen kan ni adoptera katter från katthem. Då blir det kanske inte kattungar men fördelen är ju att katthemmet då kan matcha er med katter som passar era behov.
    Ni vill ju tex inte ha en katt som är rädd för främlingar och som behöver lugn, ro och trygghet.
    Ni kommer behöva ha katter som trivs med barn och rörelse och gärna en som är social och framåt och som inte har problem med förändringar.

Ett annat alternativ är att titta på raskatter och vad som skulle passa, en social ras som är framåt och fixar att bo på pensionat/hos kattvakt.

Sedan oavsett ras kan katter förstås ha olika personligheter. De katter vi har haft älskade människor och tydde sig gärna till en främmande gäst och slängde sig ner i knät på dem. Men vi hade också en som sprang och gömde sig för folk han inte kände. Hade familj och vänner som knappt ens sett honom trots att vi hade honom många år.

Så eftersom ni vet att ni kommer behöva lämna bort katten/katterna, så är det jätteviktigt att ni väljer med personligheten att de fixar detta och trivs hos andra personer/i andras hem.

• Anonym (Dina)
    Dexter dot com skrev 2024-08-30 15:32:13 följande:
    Klart du kan prova men att både åka bil 3 timmar och bo i nytt hem är inget många katter varken uppskattar eller mår bra av. Risken är att dom blir stressade och protesterar genom att tex börja kissa utanför lådan. Testa men ha absolut en plan B iform av  kattvakter som kan bo hos er.
    Känner faktiskt ingen som har en katt som gillar att åka bil utan skriker, kissar ner sig mm.
    Jag har aldrig varit med om att en katt kissar ner sig när de åker bil.
    En del protesterar lite genom att jama men de flesta har varit tysta och accepterat det.
  • Anonym (Dina)
    Anonym (Paolomaldini) skrev 2024-08-30 18:46:22 följande:
    Hoppas jag hittar en katt eller två som är som din katt 😊
    Om du har din dotter som kattvakt så kommer nog katterna vara vana vid henne, gissar att hon kommer ibland och hälsar på/stannar över?

Dessutom tror jag att djur kan känna igen släktskapet också.
Svar på tråden Skaffa innekatt