Inlägg från: Limajo |Visa alla inlägg
  • Limajo

Skaffa innekatt

Jag har två katter och brukar fixa en kattvakt som kommer hem till oss när vi är bortresta. Jag efterlyste i en lokal fb-grupp och fick kontakt med en nybliven pensionär som har kattvaktande som extra inkomst/hobby. Det känns tryggt att ha samma kattvakt som återkommer och som känner mina kissar. En gång var hon bortrest och då lämnade vi katterna på pensionat men de gillar verkligen inte att åka bil och kändes lite småstissiga när vi kom hem så framgent ska jag försöka undvika pensionat.

Har man bara en katt är det nog bäst om katten får bo hos kattvakten, annars blir den nog väldigt uttråkad av bara två besök om dagen.

Jag tycker inte du ska bry dig om dryga kommentarer. Ni kommer kunna hitta en lösning som funkar. Det är väldigt mysigt med barn och katt och bra för barnen att ha djur att ty sig till och ta hand om.

• Limajo
    Anonym (Paolomaldini) skrev 2024-08-30 13:32:55 följande:
    Tusen tack för ditt svar. 
    Jag hade tänkt först att köpa från Blocket men nu när du säger det så ska jag definitivt vända mig till katthem
    Du kan hitta en trygg och social katt som trivs med barn på katthem men rent krasst är de flesta övergivna katter inte så och kräver mycket mer av sin ägare än vad ni som nyblivna kattägare med barn nog kan ge. Jag skulle rekommendera att köpa kattungar från ett hem med egna barn, gärna syskon om ni vill ha två. Besök kattungarna i hemmet och känn efter om de verkar sociala och trygga.
  • Limajo
    Anonym (Mina) skrev 2024-08-30 19:52:11 följande:

Instämmer i allt signaturen Dina säger. Jag har också erfarenhet av att arbeta inom en organisation som omplacerar katter vilket är en fantastisk resurs att ta hjälp av när man önskar en katt som passar just ens egna behov. Dessutom en väldigt nyttig sak att föra vidare till barnen, att det finns hemlösa katter och att det är en god sak att adoptera en katt.

Sommartid har organisationerna massor av kattungar så visst kan man få en kattunge därifrån också, men då med alla papper i ordning till skillnad från merparten av alla blocket-katter (som dessutom gynnar oseriös avel och spär på problemet med alla tusentals hemlösa katter vi har i Sverige). 

Jag håller inte alls med om att det är svårt att hitta en social katt genom omplaceringsorganisation. Visst att det finns många katter som till en början kan ha svårt med människor på grund av tidigare upplevelser. Men väldigt många av de katter jag varit jourhem åt eller förmedlat via organisationen har varit riktigt sociala, keliga och gått bra med både andra djur och barn. En stor del av katterna som förmedlas är helt enkelt bara en del av överskottet på katter, det finns inga negativa egenskaper hos dem. Många sommarkatter, vilsna i vintermörkret, som inte vill något hellre än att få komma upp i någons famn igen. Andra är födda på någon gård, varit underhållning för barn eller barnbarn och sen vandrat iväg och gått vilse när de börjar bli äldre eller könsmogna. En "räddad" katt ger ofta mångfaldigt tillbaka vad man ger dem. 

Slutligen, ni brukar vara bortresta längre perioder men kanske är det något ni självmant kommer att vilja dra ner på när ni har ytterligare några fantastiska familjemedlemmar som inte kan följa med. Själv saknar jag mina katter när jag är iväg, så brukar få hemlängtan efter ett tag. Blir kortare resor för mig sedan de kom in i mitt liv.

Då har vi olika erfarenheter. Jag har arbetat som volontär på ett katthem och skulle säga att 80% av katterna hade någon form av traumatisk bakgrund som gjorde att vi inte rekommenderade dem till ovana kattägare med små barn. Visst var många sociala och keliga i rätt miljö men det krävs jobb för att få till den miljön. Kattungar kom in ibland och försvann lika fort.

Det är så klart hedersvärt att ta hand om en hittekatt i stället för att köpa en billig huskatt på blocket för fem kronor tassen. Skulle jag själv köpa en ny katt idag, med den familjesituation jag har (tonåringar) hade jag nog gjort det. Men när mina barn var 6 och 8 och vi skaffade katterna vi har idag kändes det inte aktuellt.
Svar på tråden Skaffa innekatt