• Anonym (E)

Vaccin inför utlandsresa

Vi ska åka till gran canaria på höstlovet, då kommer ett av våra barn vara 8,5 månad. Vi är i valet och kvalet om att ta mpr eller inte. Har rådfrågat på BVC men får svar att kolla med vaccinationscentral. Har frågat på vaccinationscentral men får inga bättre svar än vad jag kan googla mig till. Eftersom man kan få biverkningar som liknar mässlingen upp till 14 dagar efter vaccinet så bör han ta vaccinet redan strax innna han blir 8 månader. Rekommendationen är att man kan ta det från 9 månader och i vissa fall om det är särskilt hög risk för smitta mellan 6-9 månader. Vaccinationscentral har ju ett egenintresse så litar inte riktigt när man får något ?ryker på axlarna svar - man kan ta det?. Jaha undrar jag, är det särkilt hög risk på gran canaria då eller? Får inget svar där heller. 

Hur har ni andra gjort? Någon som fått bra vägledning från sjukvården angående det här? 

• Svar på tråden Vaccin inför utlandsresa
  • Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2024-08-30 17:03:46 följande:
    Vaccin inför utlandsresa

Vi ska åka till gran canaria på höstlovet, då kommer ett av våra barn vara 8,5 månad. Vi är i valet och kvalet om att ta mpr eller inte. Har rådfrågat på BVC men får svar att kolla med vaccinationscentral. Har frågat på vaccinationscentral men får inga bättre svar än vad jag kan googla mig till. Eftersom man kan få biverkningar som liknar mässlingen upp till 14 dagar efter vaccinet så bör han ta vaccinet redan strax innna han blir 8 månader. Rekommendationen är att man kan ta det från 9 månader och i vissa fall om det är särskilt hög risk för smitta mellan 6-9 månader. Vaccinationscentral har ju ett egenintresse så litar inte riktigt när man får något ?ryker på axlarna svar - man kan ta det?. Jaha undrar jag, är det särkilt hög risk på gran canaria då eller? Får inget svar där heller. 

Hur har ni andra gjort? Någon som fått bra vägledning från sjukvården angående det här? 

Boka en tid till när ni kommit hem från resan. Då är hen strax 9 månader. 
  • Anonym (E)

Tack, så du menar att han får ett skydd även om han redan blivit smittad på resan? 

• Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2024-08-30 17:12:15 följande:

Tack, så du menar att han får ett skydd även om han redan blivit smittad på resan? 

Om du är rädd för smitta vaccinera honom i god tid innan ni reser. 
  • Anonym (E)

Jag är inte rädd för att han ska bli smittad, jag vill göra det som är bäst för honom. Hittar inte så mycket info om vad man göra med bebisar mellan 6-9 månader trots att det måste vara många som reser utomlands med bebisar i den åldern.

• Anonym (A)
    Anonym (E) skrev 2024-08-30 17:16:41 följande:

Jag är inte rädd för att han ska bli smittad, jag vill göra det som är bäst för honom. Hittar inte så mycket info om vad man göra med bebisar mellan 6-9 månader trots att det måste vara många som reser utomlands med bebisar i den åldern.

Du förstår väl själv att det inte finns ett exakt datum som är det rätta?

Det finns rekommendationer, varför duger inte dom? 
  • Aliona

Vi vaccinerade tidigt då vi reste, och barnet fick då dessutom den vanliga dosen vid 18 månader. 

Rekommendationen är väl att vaccinera om man ska resa till länder där mässling är vanligt förekommande så det är bara att ta reda på hur det är dit ni ska. Spanien utrotade mässling för tio år sedan. 

Kasst att du inte kunde få bättre information från varken bvc eller vaccinationsmottagning. Det är ju väldigt enkelt att söka fram informationen. 

• Tow2Mater
    'Measles cases and outbreaks are occurring in 27 of the 33 Member States in the WHO European Region where endemically circulating measles has been verified as eliminated by WHO.'

'28 May 2024
    ? Measles cases across Europe continue to surge, with the number of measles cases recorded for this year soon to exceed the total number of cases reported throughout 2023, warned WHO and UNICEF today.'

www.unicef.org/press-releases/measles-cases-across-europe-continue-surge-putting-millions-children-risk
Svar på tråden Vaccin inför utlandsresa