• välbärgad man i mina bästa år

Varför blev drottning Silvia drottning när inte prins Daniel blir kung när Victoria blir drottning?

När Silvia gifte sig med kung Carl Gustaf så blev hon automatiskt drottning Silvia. Vilket verkar logiskt trats att hon var "en kvinna av folket" som det så vackert heter när hon inte hade kungligt blod i ådrorna.
    Men hur kan det komma sig att inte prins Daniel blir kung den dagen som kronprinsessan Victoria blir drottning utan han förblir prins, eller prinsgemål som det heter?

Likaså var det med Drottning Elisabeth och hennes prins och Danmarks fd drottning Margrethe och hennes prins.

Lite märkligt att en drottning kan vara såväl regent som en regents gemål men en kung är alltid en regent. Finns det en kung så är det han som regerar, finns det ingen kung så är det en drottning som regerar istället.

Någon som har någon vettig förklaring rent historiskt till ovanstående?

• Svar på tråden Varför blev drottning Silvia drottning när inte prins Daniel blir kung när Victoria blir drottning?
  • Anonym (W)

För att kung är en högre rangtitel än drottning och den ingifte ska inte kunna ha högre titel än regenten.

• Anonym (Shabo)

För att kung är högsta titeln. Eftersom Victoria är kronprinsessa är det hon som ska va högsta hönset och därför blir hon drottning och han prins.

• Anonym (Creepster)

Det har jag aldrig tänkt på. Måste väl handla om att mäns titlar står högre i rang patriarkala strukturer gissar jag.

• välbärgad man i mina bästa år
    Anonym (W) skrev 2024-08-31 17:54:44 följande:

För att kung är en högre rangtitel än drottning och den ingifte ska inte kunna ha högre titel än regenten.

Är detta den enda anledningen? Gäller det alla "globala" kungahus?

Btw, tack för enkel men saklig förklaring. Glad
  • Anonym (Mia)

För att en kronprinsessas man aldrig kan gå den titeln. Enligt successionsordningen från 1810. 

• Anonym (Patte)

Pga gammal patriarkalt skit. Kort sagt.
    Kung (maskulin titel) trumfar drottning (feminin titel) och eftersom vår tronarvinge har snippa och därmed blir drottning så kan inte hennes man bli kung. Allt det här är ju bara hittepå och semantik, hade man skrivit lagen på ett jämställt sätt hade Daniel kunnat bli kung. Men å andra sidan: hela idén med monarki är ju gammalt trams så...

• Anonym
    Anonym (Patte) skrev 2024-08-31 18:23:01 följande:

vår tronarvinge har snippa

Har du några som helst belägg för det eller är det bara ett fördomsfullt antagande?
  • Anonym (Creepster)

Kanske dags att kronprinsessan yrkar på en förändring av detta. Men det är väl ett regeringsbeslut antar jag. Kungen ville inte att Viktoria skulle bli tronarvinge men han blev överkörd på det.

• Anonym (Mia)

Känns ju konstigt att en ofrälse, en PT från Ockelbo, ska vara Sveriges statschef. Då kan vi lika gärna avveckla monarkin. 

• Anonym (Patte)
    Anonym skrev 2024-08-31 18:27:30 följande:
    Har du några som helst belägg för det eller är det bara ett fördomsfullt antagande?
    Hon har fött ett antal barn så det känns som ett rimligt antagande att göra. Plus att hon har titeln drottning. Hade hon haft snopp hade hon kallats kung.
Svar på tråden Varför blev drottning Silvia drottning när inte prins Daniel blir kung när Victoria blir drottning?