Inlägg från: Anonym (Osäker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Osäker)

Okej beteende hos min pojkvän?

Jag har träffat en kille ett tag, jättebra på alla sätt. Förutom på en punkt. När jag är ute med vänner (tjejer och killar) är han helt tokig. Ringer massa, skickar tusen sms där han frågar vem jag pratar med, vad jag gör, anklagar mig för att flörta osv. Dagen efter får han det till att det är mitt eget fel typ. Har försökt att prata med det blir samma varje gång. Vad ska jag göra tycker ni? 

• Svar på tråden Okej beteende hos min pojkvän?
  • Anonym (Osäker)

Är ju självklart extremt tvivlade inför den här relationen men vacklar ändå. 

Grodbollen88 skrev 2024-08-31 19:48:41 följande:

Röd flagg så det bara skriker om det.

Kontrollerande beteende som det där är inte okej och kommer bara bli värre, inte bättre.

Lämna medan du kan säger jag bara. Det där kommer garanterat utvecklas till en väldigt farlig relation för dig. 

Läs mer här:
    www.brottsofferjouren.se/brottsofferstod/olika-brottstyper/vald-i-nara-relationer/

• Anonym (Osäker)
    Grodbollen88 skrev 2024-08-31 21:51:42 följande:

Trådstartaren:
    Jag vet att han säkert är världens snällaste och gulligaste och kärleksfullaste och... ja allt sånt där när han inte är kontrollerande. Men det är en fasad. Det är inte på riktigt.

Det är för att få dig att vackla, så du stannar hos honom och han sakta men säkert kan få kontroll över dig. 

Det finns inte. Han är inte sån. En underbar person är INTE kontrollerande på det sättet. 

Det låter kanske hårt men hans "snälla" beteenden handlar inte om kärlek. Det handlar om kontroll. Han vill in i din hjärna och få dig att tvivla på dina egna upplevelser och varningsklockor.  Det är fas 1. 

Det här kommer bli farligt. Har du en vän du kan få hjälp av? Kontakta en kvinnojour för stöd. Dom har mycket erfarenhet av såna här relationer och kan hjälpa dig.

Stanna inte, rädda dig själv och lämna så snart du kan.

Jag vet ju detta egentligen. Och det är som du säger, han är ju jättegullig, blommor och överraskningar osv. Men det andra började rätt så tidigt in i vår relation dessutom. Kan lätt ha fått 200 sms om jag varit iväg och massa missade samtal. Han vill att jag hör av mig under arbetsdagen osv och ifrågasätter om jag inte gjort det. Vet att ni har rätt, är glad att jag inte sa upp min lägenhet i alla fall. 
  • Anonym (Osäker)
    goodtimes718 skrev 2024-09-01 09:03:55 följande:

Avsluta, radera och glöm. 

Hans beteende kommer inte att upphöra och du kommer att sluta på ett hemligt boende för kvinnor. Vill du det? Agera på redflags nu!

Vet att jag måste det. Har läst massa om det nu. Är så mycket saker som jag sopat under mattan. Krav på sex, kommentarer om kläder, hur kan ska ?lära? mig hur saker och ting ligger till, att jag inte fattar, är naiv, ilskan, krav på att kolla min telefon, mail, ta bort vänner på facebook osv. 
  • Anonym (Osäker)
    MedelåldersMaria skrev 2024-09-01 18:40:37 följande:
    Om du klär dig normalt: LÄMNA NU.

Om du klär dig utmanande för att du vill ha uppmärksamhet kan jag förstå honom bättre, men det är ändå aldrig OK att bete sig som han gör.

Jag klär mig absolut inte utmanade men tar gärna på mig en fin klänning (ej kortkort) om jag ska hitta på något. Han tycker typ att jag ska ha jeans och hoodie. 

Svar på tråden Okej beteende hos min pojkvän?