• Anonym (Hon)

Cancerutredning utan att gå via vc?

Googlar, men hittar inget, snälla någon som vet? Det är rektala blödningar jag behöver kolla, men känner mig inte alls trygg med att gå till vc för det.

• Svar på tråden Cancerutredning utan att gå via vc?
  • Anonym (B)

Varför känner du dig inte trygg med VC? De kommer göra en första undersökning och sedan skicka remiss vid behov. Att du har blödningar behöver verkligen inte betyda att det är cancer.

Men börja där, och med tanke på att vi har fritt vårdval så kan du ju välja vilken vc du vill gå till. 

• Anonym (Hon)
    Anonym (B) skrev 2024-09-01 08:05:41 följande:

Varför känner du dig inte trygg med VC? De kommer göra en första undersökning och sedan skicka remiss vid behov. Att du har blödningar behöver verkligen inte betyda att det är cancer.

Men börja där, och med tanke på att vi har fritt vårdval så kan du ju välja vilken vc du vill gå till. 

Jag har mina anledningar. Kan man skriva egenremiss för sånt här?

Nej jag vet... men det kommer oftare och oftare, så måste våga kolla upp det...

• Anonym (B)
    Anonym (Hon) skrev 2024-09-01 08:12:24 följande:

Jag har mina anledningar. Kan man skriva egenremiss för sånt här?

Nej jag vet... men det kommer oftare och oftare, så måste våga kolla upp det...

Det kan du säkert men tänk på att utan en läkarbedömning så kommer du nog få vänta i kö.

Om du får en bedömning och läkaren anser att det är bråttom med undersökning/provtagning så kan de skicka en akutremiss och du får då vård snabbare.

Är det alla vc du inte har förtroende för eller är det en viss vc? Kan tänka mig att det känns jobbigt om du tex bor på ett mindre ställe och känner folk som jobbar på vc eller kanske jobbar där själv. Om det är alla vc du känner dig obekväm med blir det ju svårare men du kan ju byta till vc på annan ort för just denna undersökning.
  • Anonym (Kl)

Kan förstå dig att du inte vill gå till VC. Den som finns där jag bor har ett riktigt dåligt rykte och läkare som har anmälts och allt möjligt så förtroendet är på botten. Skulle inte gå om det verkligen inte var nödfall.

Du kan väl skriva en egenremiss direkt till kirurgavdelningen eller medicinavdelningen som brukar utreda sånt. Men jag är inte hundra, men jag vet att man kan skriva en egen remiss till vissa mottagningar. Eller du har cokså rätt att byta VC om det är det som är problemet.

• Lynx123

Du kan byta vc. Se till att kolla upp det här snarast - då får du också behandling så snabbt som möjligt.

• Anonym (H)

Läkaren på VC gör bara första bedömningen. Vet denne inte vad som är problemet så ska den skicka remiss till andra undersökningar 

• Anonym (Hon)
    Anonym (H) skrev 2024-09-01 12:12:03 följande:

Läkaren på VC gör bara första bedömningen. Vet denne inte vad som är problemet så ska den skicka remiss till andra undersökningar 

Jag vet, men jag kommer inte gå till en allmänläkare för det här.
  • Anonym (d)
    Anonym (Hon) skrev 2024-09-01 12:45:10 följande:
    Om dit du skickar remissen nekar för att VC ska göra en första bedömning då?

Ta det privat?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Hon) skrev 2024-09-01 12:45:10 följande:
    Det  går väl inte att komma förbi vdc som första instans. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Y) skrev 2024-09-01 13:33:01 följande:
    Det  går väl inte att komma förbi vdc som första instans. 
    Ibland kan man skicka in egenremiss men då kan man behöva betala själv
  • Anonym (Doc)
    Anonym (H) skrev 2024-09-01 13:34:59 följande:
    Struntprat. 
  • Anonym (B)
    Betala själv för vad?
  • Mia448
    Anonym (Doc) skrev 2024-09-01 13:38:32 följande:
    Struntprat. 
    Fast jo jag har skickat egenremiss till röntgen en gång
  • Mia448
    Anonym (B) skrev 2024-09-01 13:47:01 följande:
    Betala själv för vad?
    Om man tex vill göra en röntgen undersökning får man betala undersökningen
  • Anonym (Y)

Nej det är inga andra avgifter än de vanliga på egenremisser. Röntgen tex är alltid gratis om man inte gör det i privat regi. 

För blod i avföringen är det förmodligen främst avföringsprover som kan komma på fråga. Dessa kommer inte analyseras av vårdcentralen oavsett utan av ett labb som jobbar för regionen. 

• Anonym (B)
    Mia448 skrev 2024-09-01 13:48:08 följande:
    Om man tex vill göra en röntgen undersökning får man betala undersökningen
    Nej vården är lika för alla.

Egenremiss skickas alltså inom sin region, kostanden är lika för alla.
  • Anonym (B)
    Mia448 skrev 2024-09-01 13:47:24 följande:
    Fast jo jag har skickat egenremiss till röntgen en gång
    Var det privat vård då? För inom regionen måste man givetvis inte betala själv.
    Däremot kan de ju neka en att få röntgen om de inte anser det nödvändigt.

Egenremiss betyder inte att man är garanterad den vård man vill ha, man får den vård läkarna bedömer att man behöver.

Sedan kan man säkert betala själv för en röntgen privat, men inom regionen går det inte till så.
  • mammatill6
    Anonym (Y) skrev 2024-09-01 13:51:17 följande:

Nej det är inga andra avgifter än de vanliga på egenremisser. Röntgen tex är alltid gratis om man inte gör det i privat regi. 

För blod i avföringen är det förmodligen främst avföringsprover som kan komma på fråga. Dessa kommer inte analyseras av vårdcentralen oavsett utan av ett labb som jobbar för regionen. 

Helt fel. Vissa avdelningar kan man skicka egenremiss till och få det bekostat. Men till vissa ställen krävs remiss från vc för att få det bekostat men man kan boka ett besök och betala själv. Jag var själv nyligen till en ortoped jag fick bekosta själv.
  • Anonym (Doc)
    mammatill6 skrev 2024-09-01 15:37:48 följande:
    Helt fel. Vissa avdelningar kan man skicka egenremiss till och få det bekostat. Men till vissa ställen krävs remiss från vc för att få det bekostat men man kan boka ett besök och betala själv. Jag var själv nyligen till en ortoped jag fick bekosta själv.
    Men då handlar det inte om egenremiss vilket är det som diskuteras här. Att skriva ihop en egenremiss och gå den vägen är snarare billigare än att gå via vc eftersom man slipper det första läkarbesöket.
  • Anonym (B)
    mammatill6 skrev 2024-09-01 15:37:48 följande:
    Egenremiss och vanlig remiss som skickas inom regionen är exakt samma sak, bara att den ena görs av patienten själv och den andre av en läkare.

Både egenremiss eller vanlig remiss kan godkännas eller avslås (avslås oftast om det tex är till fel ställe man skickat den).

Om remissen godkänns får man en tid som man sedan  betalar som ett vanligt läkarbesök eller om man har högkostnadsskydd, ingenting.

Så att du betalade är väl inget konstigt, det hade du fått göra även om läkaren skickat remissen.
Svar på tråden Cancerutredning utan att gå via vc?