Cancerutredning utan att gå via vc?
Googlar, men hittar inget, snälla någon som vet? Det är rektala blödningar jag behöver kolla, men känner mig inte alls trygg med att gå till vc för det.
Googlar, men hittar inget, snälla någon som vet? Det är rektala blödningar jag behöver kolla, men känner mig inte alls trygg med att gå till vc för det.
Varför känner du dig inte trygg med VC? De kommer göra en första undersökning och sedan skicka remiss vid behov. Att du har blödningar behöver verkligen inte betyda att det är cancer.
Men börja där, och med tanke på att vi har fritt vårdval så kan du ju välja vilken vc du vill gå till.
Varför känner du dig inte trygg med VC? De kommer göra en första undersökning och sedan skicka remiss vid behov. Att du har blödningar behöver verkligen inte betyda att det är cancer.
Men börja där, och med tanke på att vi har fritt vårdval så kan du ju välja vilken vc du vill gå till.
Jag har mina anledningar. Kan man skriva egenremiss för sånt här?
Nej jag vet... men det kommer oftare och oftare, så måste våga kolla upp det...
Jag har mina anledningar. Kan man skriva egenremiss för sånt här?
Nej jag vet... men det kommer oftare och oftare, så måste våga kolla upp det...
Kan förstå dig att du inte vill gå till VC. Den som finns där jag bor har ett riktigt dåligt rykte och läkare som har anmälts och allt möjligt så förtroendet är på botten. Skulle inte gå om det verkligen inte var nödfall.
Du kan väl skriva en egenremiss direkt till kirurgavdelningen eller medicinavdelningen som brukar utreda sånt. Men jag är inte hundra, men jag vet att man kan skriva en egen remiss till vissa mottagningar. Eller du har cokså rätt att byta VC om det är det som är problemet.
Du kan byta vc. Se till att kolla upp det här snarast - då får du också behandling så snabbt som möjligt.
Läkaren på VC gör bara första bedömningen. Vet denne inte vad som är problemet så ska den skicka remiss till andra undersökningar
Läkaren på VC gör bara första bedömningen. Vet denne inte vad som är problemet så ska den skicka remiss till andra undersökningar
Nej det är inga andra avgifter än de vanliga på egenremisser. Röntgen tex är alltid gratis om man inte gör det i privat regi.
För blod i avföringen är det förmodligen främst avföringsprover som kan komma på fråga. Dessa kommer inte analyseras av vårdcentralen oavsett utan av ett labb som jobbar för regionen.
Nej det är inga andra avgifter än de vanliga på egenremisser. Röntgen tex är alltid gratis om man inte gör det i privat regi.
För blod i avföringen är det förmodligen främst avföringsprover som kan komma på fråga. Dessa kommer inte analyseras av vårdcentralen oavsett utan av ett labb som jobbar för regionen.