Inlägg från: Anonym (Oacceptabelt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oacceptabelt)

Omskärelse, accepterat?

Helt oacceptabelt. Kirurgiskt omotiverade ingrepp borde vara helt förbjudna.

Tycker det är stört.

• Anonym (Oacceptabelt)
    Gullvivor skrev 2024-09-02 06:42:48 följande:

Generellt är det ju inte accepterat i Sverige men huvudsaken är ju vad ni föräldrar tycker är rätt. 

För min del är omskärelse på pojkar en självklarhet och även att göra det tidigt för läkningens skull. 
    Min son var 1 månad när han blev omskuren och han hade bara ont första dagen när bedövningen avtog, sedan blev han som vanligt igen. Allting gick så otroligt smidigt. 

Du kan inte veta att han bara hade ont en dag och sen blev som vanligt.

Och oavsett, det är så äckligt att det är okej att anse att en liten spädis kan ha ont en hel dag. Vad mer skulle det vara okej med, om nån slog honom en hel dag för det är ju bara en dag ändå så det är ju inte hela världen?
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (Fakta) skrev 2024-09-02 07:34:31 följande:

Den förälder som låter omskära sitt barn.

Är ondskan personifierad. 

Ja allt som inte är medicinskt betingat och som medför skada på ett barn borde vara direkt skäl för SOC att ingripa. Helt rubbat att anse att det är okej att skada sitt barn.
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (L) skrev 2024-09-02 07:35:19 följande:

Är en ickefråga tycker jag. Du ska inte ha sex med honom hoppas jag, så hur hans penis ser ut borde inte vara något du ska tänka på.
    Det finns tusentals nervändar i förhuden som förstörs vid omskärelse vilket tar bort det mesta av känseln. Ollonet blir också mer okänsligt eftersom det är exponerat hela tiden. Detta gjordes från början för att förhindra onani då det inte blir lika skönt eller lätt att runka helt enkelt. 
    Dessutom har studier visat att smärtan och traumat under omskärelsen förändrar hjärnan hos pojkar permanent. 

Att skära bort friska kroppsdelar på spädbarn borde vara straffbart och ingen normalfuntad läkare gör detta i Sverige om det inte är medicinskt försvarbart.
    På bebisar ska man ALDRIG dra tillbaka förhuden, utan tvätta snoppen som man tvättar ett finger, nerifrån och upp bara, med vatten och ev olja. Inget annat. 
    I USA där vården är vinstdrivande gör läkare omskärelser för att tjäna pengar. 

Om din son vill omskära sig när han är 18 så är det hans val och bör vara enbart hans val. 
    Kolla gruppen Bloodstained Men på facebook eller www.yourwholebaby.org och läs på om omskärelse och varför det är förkastligt.

En del säger att det är renare och risken för cancer minskar, men peniscancer är utomordentligt ovanligt. Risken att dö av själva ingreppet är mycket större än risken för cancer eller infektioner. 
    Majoriteten av världen omskär INTE pojkar då det är fullständigt onödigt. Du skulle inte omskära din dotter antar jag?

Så bra skrivet. Vad någon gör när de är 18 och har egna val är ju upp till dem. Men att ta såna här beslut på en liten för något som är totalt omedicinskt. Vidrigt 
  • Anonym (Oacceptabelt)

Och till TS. Fick jag reda på att en förälder hade låtit omskära sina barn hade jag sett ned på dennes föräldraskap och skulle bemöta personen kort. Skulle tycka väldigt synd om personens barn som har såna föräldrar.

• Anonym (Oacceptabelt)
    Gullvivor skrev 2024-09-02 08:55:33 följande:
    Jo, känner man sitt barn så kan man veta det utan att barnet behöver uttrycka själv med ord.

Att slå ett spädbarn är dels olagligt och dessutom inte nödvändigt, finns bara nackdelar. 
    Att omskära är viktigt och att det då bara gör ont en kort tid är såklart bättre än om spädbarnet hade behövt ha ont i en vecka t.ex. Det förstår väl de flesta.
    Nej du kan inte veta. Du kan anta.

Och nej, det är på absolut inget sätt viktigt att omskära. Hade din son dött eller fått men om han inte blivit omskuren menar du? Är det bara religionen är det något han kan ta beslut om som vuxen. Att göra saker mot en annan människa som inte skyddar dem, om de inte kan säga till om eller inte förändra när det är utfört är moraliskt förkastligt. Om spädbarn hade kunnat prata och din so hade sagt "nej mamma jag vill inte detta" så vad hade du gjort?

Det här borde bli något som går under barnkonventionen att barnet har rätt till bestämmande över sin egen kropp. Det borde också öppnas upp för möjligheten att barn i vuxen ålder kan stämma och åtala sina föräldrar om de anser att de agerat skadligt mot dem, på samma vis som diskussionen finna angående sociala media och att hänga ut sina barn där.
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (Mannnennn) skrev 2024-09-02 12:00:05 följande:
    Ursäkta? Jodå, jag är glad att jag är omskuren oavsett vad du tror. 
    Har känsel i ollonet och har inga problem med potens, alls faktiskt då potens snarare är hormonellt styrt. 
    Fast det kvarstår ju att du exakt lika gärna hade kunnat göra det på eget beslut som vuxen om du nu såg att det var fördelaktigt mot att inte ha genomgått kirurgin. Det är inget som hade varit försent för dig. 
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Gullvivor skrev 2024-09-04 16:14:16 följande:
    Inte viktigt enligt dig men viktigt enligt andra.
    Att något BORDE vara olagligt kan man ju tycka, men att bli så upprörd över att människor gör något som lagen tillåter är så himla korkat. 

Ingen har väl heller påstått att man ska äga andras kroppar. Men faktum kvarstår att man som förälder tar viktiga beslut som rör ens egna barn, tills de blir vuxna (eller iallafall ganska så stora så de kan yttra sig, beroende på vad). Hur kan det vara så svårt att förstå?
    Korkat?? Det är ju så lagar ändras.

Och ja, man tar viktiga beslut om barnen. Därför är det ju viktigt att inte som du, skada sina barn. Därför hoppas jag det kommer en lag likt den som väl finns i Frankrike om sociala media, men för omskurning - att barnen kan dra sina föräldrar inför rätta för övergrepp om de vill som vuxna.

Du kommer aldrig få medhåll, Gullvivor, på forumet här för att du har låtit könsstympa din son. Du har försökt i många trådar men det blir alltid samma svar du får. 
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Gullvivor skrev 2024-09-04 22:15:40 följande:
    Det är inte skadligt att omskära en pojke och den dag det eventuellt skulle bli olagligt kanske man kan börja provoceras av folk som gör det illegalt på sina barn. 
    Innan dess är det bättre om man håller munnen stängd och fokuserar på ens eget liv. 

"Många trådar" ja men visst.. Detta är första gången jag ens nämner min sons omskärelse som skedde för några månader sedan. Så det där var en lögn, dessutom har jag innan diskuterat omskärelse i en tråd för 2 år sedan och då hade jag ingen son. Jag svarade på frågan trådskaparen hade och har inget syfte öht att få medhåll.
    Det är skadligt i fråga om att du skadar pojken. Och nej, jag kommer inte hålla munnen stängd när man skadar små försvarslösa barn. Eller tyckte du barnaga var i sin ordning innan det uttryckligen förbjöds?
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Det är inte skadligt att omskära en pojke och den dag det eventuellt skulle bli olagligt kanske man kan börja provoceras av folk som gör det illegalt på sina barn. 
    Innan dess är det bättre om man håller munnen stängd och fokuserar på ens eget liv. 

"Många trådar" ja men visst.. Detta är första gången jag ens nämner min sons omskärelse som skedde för några månader sedan. Så det där var en lögn, dessutom har jag innan diskuterat omskärelse i en tråd för 2 år sedan och då hade jag ingen son. Jag svarade på frågan trådskaparen hade och har inget syfte öht att få medhåll.

Det är skadligt i fråga om att du skadar pojken. Och nej, jag kommer inte hålla munnen stängd när man skadar små försvarslösa barn. Eller tyckte du barnaga var i sin ordning innan det uttryckligen förbjöds?
  • Anonym (Oacceptabelt)

Att skära i små försvarslösa barn utan medicinska skäl är bara helt enkelt moraliskt förkastligt. Det finns inga argument som förmildrar. Inga. Man gör kirurgiska ingrepp utan behov på någon som inte kan säga nej. Det är ett övergrepp i ordets betydelse.

En del saker är gråzoner. Det här är inte det. 

• Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (Smulpaj) skrev 2024-09-08 04:20:08 följande:
    Det hade jag utan tvekan tyckt. Rasism är inte för mig.
    Var hade du dragit gränsen? Om sekretet varit att alla barn över 4 kg vid födelsen skulle dödas, hade det varit okej? Någonstans har även du en gräns gissar jag.
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (Oacceptabelt) skrev 2024-09-08 09:01:35 följande:
    Var hade du dragit gränsen? Om sekretet varit att alla barn över 4 kg vid födelsen skulle dödas, hade det varit okej? Någonstans har även du en gräns gissar jag.
    Dekretet
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (B.Pitt) skrev 2024-09-16 14:44:22 följande:

Vad märkligt hur alla rasister och högerextremister samlas i och smutsar ner alla trådar som kan handla om muslimer. Att hata så mycket som de gör kan inte vara hälsosamt.

Just denna tråd diskuterar dock fenomenet att man gör kirurgiska ingrepp på individer som inte kan ha en åsikt om det, på andra grunder än medicinska. Vilket knappast vore okej i andra fall. (Svårt att se att nån vore okej med icke medicinska operationer på komapatienter tex).
  • Anonym (Oacceptabelt)
    Anonym (B.Pitt) skrev 2024-09-17 14:53:27 följande:
    Att värna om barnens bästa är helt rätt men att hävda att man är för barnens bästa samtidigt som man vill skicka dessa barn tillbaka till krig är inget annat är rasism där man låtsas vara god men egentligen är mycket ond människa
    Fast man måste ändå får vara emot omskärelse utan att såna som du kommer och insinuerande drar alla över en kam för att tysta debatten.
Svar på tråden Omskärelse, accepterat?