Inlägg från: Cathariiina |Visa alla inlägg
  • Cathariiina

Omskärelse, accepterat?

Det är naturligtvis helt oacceptabelt att göra irreversibla ingrepp på hjälplösa barns kroppar. Jag blir både orolig och äcklad över att du ens frågar. Hur ser du på ditt barn egentligen? Att denna meningslösa, skadliga och primitiva sedvänja är tillåten i Sverige än i denna dag, beror bara på våra regeringars feghet och tröghet. 

• Cathariiina
    Anonym (A) skrev 2024-09-02 06:25:17 följande:

Borde klassas som barnmisshandel världen över

Visst borde det! Men våra politiker är för fega. 
  • Cathariiina
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-09-04 11:52:51 följande:

Jag har ofta undrat varför vissa människors gud skapade män med förhud, om det är meningen att den ska tas bort. Hur resonerar de där? Gjorde guden ett misstag? Jag trodde att deras gud var felfri och allsmäktig. 

Javisst är det jättekonstigt? Och speciellt nu när vi känner till anatomin och förstår detta med förhudens funktion, närverna, körtlarna som producerar smörjmedel... Varför skulle deras gud först skapa detta intrikakta verk, och sedan befalla människan att skära sönder det? Det kräver IQ pingisboll att tro på något sådant, och det är en skandal att den svenska regeringen inte har förbjudit det. Men man får aldrig säga att judar eller muslimer gör något fel, det är bara det det handlar om. 
  • Cathariiina
    Tom Araya skrev 2024-09-05 14:07:16 följande:
    Judar tillämpar också omskärelse av pojkar.
    Ja, och våra politiker är lika rädda för att stöta sig med judar som med muslimer. Det måste bli ett slut. Det här är nästa sak för regeringen att ta itu med!

Vi måste sluta dalta med alla /uteslutet ord/ folkslag som har bosatt sig här. Vi måste skärpa in i dem, att kommer man till Sverige så gäller Sveriges lagar och regler och människosyn, och i detta ingår bland annat barnets rätt till sin egen kropp - i alla avseenden. Barn måste få slippa både aga, sexuella handlingar (även inom "äktenskap"), onödiga operationer, piercing av örsnibbar, näsa eller andra kroppsdelar o.s.v. tills de blir myndiga.

(OK i fråga om piercing av örsnibbar räcker det kanske med att de uttrycker sin egen önskan om detta vid fyllda 16 år, men en 16-åring är fortfarande så beroende av sina föräldrar, att det inte räcker för att man ska kunna tillåta ett så omfattande ingrepp som omskärelse före tidigast 18 år. Och helst aldrig, såklart.)
  • Cathariiina
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 15:57:51 följande:

"Om funderingar eller frågor om icke-medicinsk omskärelse uppkommer är det centralt att samtala om barnets rätt att bestämma över sin egen kropp och att man från barnhälsovårdens sida starkt avråder från icke-medicinsk omskärelse."

Källa: www.rikshandboken-bhv.se/pediatrik/uro-genitalt---oversikt/icke-medicinsk-omskarelse-av-pojkar/

Där finns mer att läsa. Speciellt för du***vuden som avser att stympa sina söner.

Så den medicinska professionen har tagit officiell ställning emot. Och ändå har regeringen inte förbjudit det? Vad mer behöver de för att få ändan ur vagnen?
  • Cathariiina
    Anonym (Guckosko) skrev 2024-09-05 16:26:46 följande:
    Att visa lite stake, det är vad som behövs.
    Detta borde förbjudas, helst igår.

De som ändå gör det bör få sina stackars barn omhändertagna av myndigheterna.
    Ja, detta är ju en fråga där egentligen alla svenskar VET vad som är rätt. Men ingen vågar prata om det. Och därför fortsätter barn som bor inom Sveriges gränser och därför egentligen redan borde vara skyddade från primitiva riter, att drabbas. Jag misstänker att en del av dem kommer att stämma svenska staten när de blir vuxna. 
  • Cathariiina
    Gullvivor skrev 2024-09-05 17:19:38 följande:
    Nej, jag vet inte om han vill omskäras. Jag gör det ändå för att jag vill han det bästa. 

Kan man inte vara icke-muslim och samtidigt omskuren, eller vad menar du?
    Din son har rätt att välja sin egen religion när han blir vuxen. Eller att inte ha någon religion alls, för den delen. Så ser vi på det här i Europa, och ska du bo här så måste du anpassa dig till det. 
  • Cathariiina
    Anonym (Som jag uppfattat attityderna) skrev 2024-09-05 18:06:44 följande:

Riktigt så enkelt är det ju inte. Svenska Kyrkan är nämligen INTE ENHETLIGSkäms - dvs det är olika åsikter och till och med olika religioner i olika församlingar. PÅ 2 spårvagnshållplatsers avstånd är budskapet olika i olika församlingar av Svenska Kyrkan.

När jag är i Göteborg är jag bla aktiv i en stor församling som tillhör de mer konservativa i Svenska Kyrkan-som förkunnar mera klassiskt kristna synsätt. Där är vi för både judars och muslimers omvändelse till ett lärjungeskap hos Jesus, och ateistiska etniska svenskars såklart.

Eftersom förkunnelsen är stark och orädd kan vi  ibland vara mellan 2- och 300 på en vanlig söndag (alltså inte bara 1:a advent/påsk/jul). det får ibland vara 4-6 präster för att nattvarden inte skall ta för lång tid. Ni som bor i Göteborg och är lite mer bekanta med det kyrkliga livet där vet vilken församling.

På ett sätt är faktiskt den teologiska bredden en styrka i Svenska Kyrkan -för vi teologiskt konservativa kan alltid hitta våra präster, och de liberalteologiska kan hitta sina. Jag väljer alltid individuella präster som vill förmedla klassisk kristen tro, så det är väldigt viktigt att välja präster.

Jo, men Svenska kyrkan som REMISSINSTANS i diverse frågor, driver ju en och samma linje. Nämligen den som kommer till uttryck på deras hemsida: 

www.svenskakyrkan.se/svenska-kyrkans-syn-pa-manlig-omskarelse

Vad en enskild präst tycker i hemlighet i Angered, spelar ju ingen roll för riksdagsbesluten. Då måste han vara väldigt aktiv på andra sätt  i så fall, om han ska kunna påverka riksdagen. 
  • Cathariiina
    Anonym (Som jag uppfattat attityderna) skrev 2024-09-06 13:05:08 följande:
    Jag kan hålla med om att  jag vill förändra SVK som remissinstans betraktat, Men mitt sammanhang är INGEN lokalförsamling ute i Angered, utan en stor central församling, och det är heller inga hemligheter, utan budskapet är tydligt och av orädd karaktär ifrån både predikstolen och i församlingsaktiviteter.
    Då undrar man ju hur länge han får vara kvar... 
  • Cathariiina
    Anonym (Läste jag fel?) skrev 2024-09-06 14:00:23 följande:

Och varför skulle han skaffa förhud, för att sedan kalla det för ett misstag som vi människor måste rätta till? Om vi sen inte vill förstöra hans skapelse, så ska vi straffas?

Är det inte så då att man även bör rätta till guds misstag gällande döttrarna? För vissa tycker ju att döttrar ska könsstympas också enligt guds påbud? 
    Om det vore lagligt skulle ni utföra det med? För det är väl inte bara männen som blev skapade fel?

Jag tycker bara att det är ett så konstigt resonemang, och särskilt av dem som kallar Gud för perfekt. Gud verkar ju inte alls vara särskilt perfekt, när han skapar oss människor så fel hela tiden?

Ja, och just denna fixering vid barns underliv - både flickors och pojkars - som de har i Mellanöstern. Det är skitkonstigt och äckligt. Här tänker vi ju inte ens så. Kommer ihåg på BVC förresten, där var det en Mellanöstern-mamma som jämt höll på och skröt om hur stor penis hennes lille son hade. Jag har aldrig hört något sådant från en västerländsk kvinna. 
  • Cathariiina
    Anonym (Som jag uppfattat attityderna) skrev 2024-09-17 15:36:06 följande:

Nu förenklar du alldeles för mycket, Ett land måste ha en reglerad migrationspolitik. Annars fungerar det inte. I Sverige har det brakat samman. T.ex Finland, Norge och Danmark har  enligt mig haft en förnuftigare politik. Varje fall måste prövas individuellt och vi ska inte heller glömma att en stor dela v migrationen är anhöriginvandring och inte syns på samma vis i asylsiffrorna.

Alla människor är till viss del onda, även jag - och du- men det är inte i sig ont att vara för en realistisk politik som faktiskt fungerar.

Dessutom har min principiella inställning till religiös omskärelse inget att göra med om en person är född här eller i utlandet. 

En av de allra största grunderna till det stora migrationstrycket på Europa från MENA är befolkningsökningen där. När befolkningen ökar och resurserna tryter vill fler ha del av Europas resurser. För att ta ett exempel: Somalia har ett födelsetal på ca 6 barn/ kvinna. 

Befolkningen var ca 2 miljoner 1950 och är ca 15 miljoner 2024.

Ja, och då är det ju barnbegränsning som måste till i de länderna, och inte att de brer ut sig till andra delar av världen där de infödda redan i närmare ett sekel nu tagit ansvar för att begränsa sina barnaskaror. Först till tre barn på 1930-50-talet, sedan två barn på 1960-1980-talet, och sedan dess 2-3 barn per familj. (De kvinnor som inte skaffar/får något barn alls drar ner siffran per kvinna, det är väl en femtedel nu har jag för mig.
Svar på tråden Omskärelse, accepterat?