Inlägg från: Anonym (Som jag uppfattat attityderna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)

    Omskärelse, accepterat?

    Anonym (Nyfiken) skrev 2024-09-01 18:14:32 följande:
    Omskärelse, accepterat?

    Jag har en liten undran hur människor egentligen ser på omskärelse på bebisar.. 
    jag och min kille pratade under graviditeten att Våran son ska bli omskuren, för honom som kommer ifrån ett afrikanskt land där det är tradition att bli omskuren är det såklart en självklarhet, jag är lite med 50/50, jag vill dels för att det är lättare att hålla rent men också för att jag själv tycker det ser trevligare ut om man ska tänka lite egoistiskt, men det känns så oaccepterat i Sverige? Jag Har läst och hört många negativa tankar, men det är så vanligt i USA tillexempel 

    Så hur ser ni på det? vad är era tankar


    I alla fall har jag sett hävdat i skrift att runt 100-200 barn dör i USA/ år i samband med omskärelse. I Sverige har jag läst om ett fall , och ett fall i Norge.


    I och med den mycket stora muslimska migrationen till Sverige från  MENA-länder har förstås antalet omskurna ökat, och så gott som alltid när jag ser en kvinna med minst 3 barn med sig på stan så bär hon hijab, så inte bara själva inflyttningen utan även nativiteten i de grupperna bidrar ju till fler omskurna.


    Däremot i den etniskt svenska befolkningen är omskärelse av barn som inte har något medicinskt fel absolut inte allmänt accepterad.

  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Cathariiina skrev 2024-09-05 16:25:15 följande:
    Så den medicinska professionen har tagit officiell ställning emot. Och ändå har regeringen inte förbjudit det? Vad mer behöver de för att få ändan ur vagnen?
    Jag tror det skulle krävas ett riksdagsbeslut, och det är inte lätt att få en riksdagsmajoritet för det, speciellt idag när speciellt partier till vänster är så beroende av bla muslimska röster. Därav det socialdemokratiska besöket på muslimernas massbön i slottsskogen i Göteborg under Eid Al Adha.. (Eid Al Adha är förresten i en del islamdominerade länder en hemsk och blodig kötthögtid som jag ser det.)
  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (...) skrev 2024-09-05 15:10:29 följande:
    Det är så tråkigt också, att till och med Svenska kyrkan jamsar med och motarbetar ett förbud. Så är det med DERAS "godhet" och "låten barnen komma till mig"...

    De motiverar det på detta vis - snömos, idioti - som om detta skulle vara viktigare än barnets rätt till sin egen kropp???

    ?I vår kyrka vill vi arbeta för att få bort sådant som kan tolkas som antisemitism eller förakt för det judiska folket och försvara dess rätt till sin historia, sin tro och sina seder??.

    Riktigt så enkelt är det ju inte. Svenska Kyrkan är nämligen INTE ENHETLIGSkäms - dvs det är olika åsikter och till och med olika religioner i olika församlingar. PÅ 2 spårvagnshållplatsers avstånd är budskapet olika i olika församlingar av Svenska Kyrkan.


    När jag är i Göteborg är jag bla aktiv i en stor församling som tillhör de mer konservativa i Svenska Kyrkan-som förkunnar mera klassiskt kristna synsätt. Där är vi för både judars och muslimers omvändelse till ett lärjungeskap hos Jesus, och ateistiska etniska svenskars såklart.


    Eftersom förkunnelsen är stark och orädd kan vi  ibland vara mellan 2- och 300 på en vanlig söndag (alltså inte bara 1:a advent/påsk/jul). det får ibland vara 4-6 präster för att nattvarden inte skall ta för lång tid. Ni som bor i Göteborg och är lite mer bekanta med det kyrkliga livet där vet vilken församling.


    På ett sätt är faktiskt den teologiska bredden en styrka i Svenska Kyrkan -för vi teologiskt konservativa kan alltid hitta våra präster, och de liberalteologiska kan hitta sina. Jag väljer alltid individuella präster som vill förmedla klassisk kristen tro, så det är väldigt viktigt att välja präster.

  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Cathariiina skrev 2024-09-05 18:25:14 följande:
    Jo, men Svenska kyrkan som REMISSINSTANS i diverse frågor, driver ju en och samma linje. Nämligen den som kommer till uttryck på deras hemsida: 

    www.svenskakyrkan.se/svenska-kyrkans-syn-pa-manlig-omskarelse

    Vad en enskild präst tycker i hemlighet i Angered, spelar ju ingen roll för riksdagsbesluten. Då måste han vara väldigt aktiv på andra sätt  i så fall, om han ska kunna påverka riksdagen. 
    Jag kan hålla med om att  jag vill förändra SVK som remissinstans betraktat, Men mitt sammanhang är INGEN lokalförsamling ute i Angered, utan en stor central församling, och det är heller inga hemligheter, utan budskapet är tydligt och av orädd karaktär ifrån både predikstolen och i församlingsaktiviteter.
  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Cathariiina skrev 2024-09-06 13:10:57 följande:
    Då undrar man ju hur länge han får vara kvar... 
    Det är INTE EN. Om nattvarden inte skall ta en evighet så krävs fler och flera stationer. Det är ofta 4-6 präster aktiva i en gudstjänst. Jag har uppfattat det så att församlingen tolereras då den gör att många mer bekännelsetrogna i Göteborgstrakten är kvar och aktiva i Svenska Kyrkan. En så kallad "spårvangsförsamling", dvs har besökare från många håll utanför församlingsgränsen.
  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (Y) skrev 2024-09-06 22:13:43 följande:

    Anledningen till att detär acceptert i USA beror på en massa religiösa puritaner som trodde att skära av förhuden skulle indra unga män från att runka och då skulle de lägga mer tid på Gud. Samt en stör judisk befolkning med typ samma tankesmörja som musliemr har här.
    Idioti och barnmisshandel alltihopa.

    Lär din son om hygien annars kan du lika gärna låta bli att skaffa barn.


    Riktigt så enkelt är det inte. Det har i USA mer icke religiösa rötter än så, men i all fall har jag som sagt läst hävdat att ca 100-200 barn/år dör i USA genom omskärelse.
  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    halvan skrev 2024-09-04 09:20:27 följande:

    TS, vilket land kommer du ifrån ursprungligen?

    Jag är övertygad om att majoriteten av människorna från hela Skandinavien är emot könsstympning på både pojkar och flickor och tycker att det borde illegaliseras. I våra demokratiska länder värnar vi mycket om barns rättigheter, se bara på hur barnkonventionen blivit till lag här. Det är den inte i något afrikanskt land. Det är djupt rotat i vår kultur att barns bästa ska sättas i främsta rummet, långt före eventuellt religion eller andra liknande idéer. Därför tycker majoriteten av människorna omkring dig att det är fel att tvångsstympa barn.


    Och ändå fortsätter den absoluta majoriteten att rösta på partier och kandidater som vill att det skall vara lagligt. Varför är det så?
  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (Sjukt) skrev 2024-09-16 14:15:24 följande:
    SD vill förbjuda omskärelse. 
    Tror att enskilda ledamöter motionerat, men känner inte till att SD skulle ha lagt någon direkt partimotion i saken.
  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (B.Pitt) skrev 2024-09-16 14:44:22 följande:

    Vad märkligt hur alla rasister och högerextremister samlas i och smutsar ner alla trådar som kan handla om muslimer. Att hata så mycket som de gör kan inte vara hälsosamt.


    Är det hat att inte stödja att vuxna utövar den egna religionen på barns kroppar medelst blodsutgjutelse ? Små barn har väl ingen religion? (Jag är själv troende och för vuxendop.)
  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (B.Pitt) skrev 2024-09-16 16:37:47 följande:
    Visst 😄

    Samma personer förekommer i nästan alla trådar där rasismen frödas. Samma personer röstar för SD och kasta ut dessa barn som de "värnar om". 😄
    Det måste vara tillåtet att vara kritisk mot en ideologi, t.ex ideologier som är för att vuxna utövar sin religion på andras kroppar (på t.ex. barns kroppar) medelst blodsutgjutelse.
  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (B.Pitt) skrev 2024-09-17 14:53:27 följande:
    Att värna om barnens bästa är helt rätt men att hävda att man är för barnens bästa samtidigt som man vill skicka dessa barn tillbaka till krig är inget annat är rasism där man låtsas vara god men egentligen är mycket ond människa

    Nu förenklar du alldeles för mycket, Ett land måste ha en reglerad migrationspolitik. Annars fungerar det inte. I Sverige har det brakat samman. T.ex Finland, Norge och Danmark har  enligt mig haft en förnuftigare politik. Varje fall måste prövas individuellt och vi ska inte heller glömma att en stor dela v migrationen är anhöriginvandring och inte syns på samma vis i asylsiffrorna.


    Alla människor är till viss del onda, även jag - och du- men det är inte i sig ont att vara för en realistisk politik som faktiskt fungerar.


    Dessutom har min principiella inställning till religiös omskärelse inget att göra med om en person är född här eller i utlandet. 


    En av de allra största grunderna till det stora migrationstrycket på Europa från MENA är befolkningsökningen där. När befolkningen ökar och resurserna tryter vill fler ha del av Europas resurser. För att ta ett exempel: Somalia har ett födelsetal på ca 6 barn/ kvinna. 


    Befolkningen var ca 2 miljoner 1950 och är ca 15 miljoner 2024.

  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (...) skrev 2024-09-17 15:19:06 följande:
    Jag tycker att sådana gamla traditioner som det kristna barndopet kan få vara OK, och även "omskärelse" om den bara är rituell - d.v.s. att förrättaren bara gör några tecken i luften över pojkens underliv och uttalar några ord. Just för att det är en tradition, som kan innefatta många olika saker (även att man välkomnar barnet till världen, bjuder in släkt och vänner och visar upp nytillskottet, har en fest som innefattar vissa traditionella inslag o.s.v.). Detta känns viktigt för många och är i sig inte fel. 

    MEN våld på barnens kroppar får inte förekomma, och inte heller att man lämnar något synligt tecken efter sig på barnets kropp, som det aldrig kan göra ogjort om det önskar något annat när det blir gammalt nog att börja fundera. 

    Vi är delvis överens och delvis o-överens. Vi är överens om att vara emot att permanenta kirurgiska förändringar av ett barns kropp som religionsutövning.


    Men jag instämmer, som troende, inte i att ett kristet barndop är en tradition. Dopet är som jag ser det bortkastat om personen inte sedan väljer att leva som Jesu lärjunge. Dopet och tron hör ihop så det är ej bara en tradition, och jag ser det också som hyckleri att konfirmeras (läsa trosbekännelse och ta nattvard) om man inte faktiskt tror och tänker leva ett kristet liv eller att vigas kyrkligt om man inte tror.. Jag är aktiv i konservativa församlingar I Svenska Kyrkan, med troene präster som menar allvar med sin verksamhet.


    Visste du att Svenska Kyrkan faktiskt är det samfund som vuxendöper flest i Sverige? Det förvånade också mig, men den uppgiften har jag sett, och jag är för att praxis efter hand blir allt mer att dopet sker som en del i ett personligt ställningstagande. För inte så länge sen var jag med på en gudstjänst i SVK där 3 personer som valt det själva döptes.

  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (...) skrev 2024-09-17 16:34:03 följande:
    Att det kristna dopet är en tradition i Sverige och andra europeiska länder är inte något man kan ha en åsikt om, det är fakta. Sedan kan man ju tycka att det INTE BORDE vara en tradition, men det är en annan sak. Om man vill ta bort det måste man erbjuda något annat i stället, för det verkar finnas ett behov av en välkomsttradition där man visar upp nyskottet, det verkar finnas någon sådan tradition i varenda kultur.

    Det finns redan folk i Sverige som har en "namngivningsceremonii" i stället, som de fyller med sitt egenpåhittade innehåll, som med tiden kanske kan bli mer allmänt. få en accepterad form. Jag var på en sådan ceremoni nyligen faktiskt, det var ganska fint. Där fokuserade de på just NAMNEN: barnet fick tre namn. Föräldrarna tände ett ljus för varje namn och berättade lite grann om namnet och varför de valt det, och mellan de tre namnen spelade de musik. Därefter överlämnade gästerna gåvorna, som föräldrarna öppnade medan alla tittade på. Sedan fick alla sätta sig till bords! 

    MEN jag anser ändå att de kyrkliga traditionerna är så ingrodda i vår kultur sedan tusen år tillbaka, att man måste få välja dem om man önskar välja dem. Men visst är det bra att tänka till lite. Det kristna dopet ska - ur kyrkans synvinkel - ses som något som är till för BARNETS skull, så jag skulle inte säga att det är fel oavsett vad föräldrarna har för tankar eller baktankar kring det. Men när det gäller bröllop kan jag reagera, om diskrepansen blir alltför stor medan vad man vet om bruden, och att hon skrider in i kyrkan i helvitt och alla oskuldssymboler. Som Mette-Marit och Sofia Hellkvist t.ex.. Eller när brudparet har sina egna barn som brudnäbb - och särskilt om barnen inte är gemensamma (såvida det inte handlar om att den ena är änka eller änkeman, och det är hennes/hans barn sedan förr). Då blir det ju bara fånigt. 

    Då kan jag i alla fall med bestämdhet säga att det INTE BORDE vara  en tradition. Som jag ser det skall en kyrka inte vara någon form av serviceinstitution som levererar "ceremonier " till människor som inte tror.


    Dopet har faktiskt inget alls med namngivning att göra. Det är snarare att gå in i en kristren församling, Man säger inte "jag döper dig till", utan man säger "jag döper dig ...o sedan namnet,och på sikt vill jag (åtminstone i en sådan andlig situation Sverige är i idag) ha bort barndopet. Jag vill att dopets samband med tron markeras, och att fler förknippar alla kristna samfund, inklusive Svenska Kyrkan, mer emd tron än att vara någon sorts trevlig leverantör av ceremonier.


    Jag tycker att den som funderar på att gifta sig kyrkligt eller vara med i någon annan kyrklig akt bör göra en ärlig självprövning. Att t.ex ta natttgvarden vid konfirmantionen utan att tro och utan att planera att faktiskt leva ett kristet liv ser jag som förnedrande gentemot Jesus som jag tror faktiskt lever, som jag tror har sonat mina o många många andras synder på Golgata.


    Vit klänning bryr jag mig dock mindre om dock. (Jag högaktar dessutom prinsessan Sofia som har många fina mänskliga egenskaper. Jag stöder henne tiolll 100% absolut. Det är vad man SÄGER o GÖR i kyrkan som skall vara från hjärtat, något man faktiskt menar. Ärlighet och självprövning är 2 ord jag ser som nyckelord.


    Sedan vill jag ha samma system som,ute i Europa där en juridiskt giltiog vigsel alltid är borgerlig. Sedan kan par som så önskar ha en vigselgudstjänst som tillägg, som inte är juridiskt obligatorisk Då tror jag att fler icke troende par nöjer sig med bara den borgerliga vigseln, och då blir systemet mer ärligt - mera ifrån hjärtat från demk som väljer att ha en kyrklig vigsel som tillägg. Ute i Europa går man först til rådhuset, och sedan väljer vissa par att gå till kyrkan också.


    Jag är ju  själv aktiv i SVK i något mera konservativa församlingar, men jag vill  inte ha en folkkyrka. Jag vill framför allt ha en kyrka som är ett effektivt redskap för Gud. Jag önskar att vi går mer i riktning bekännelsekyrka, och jag vill faktisikt under en övergångstid ha färre medlemmar.  Däremot är visionen att på sikt vinna s¨många som möjligt, men då för att de faktiskt är intresserade av Jesus själv och vad han kan göra   för dem

  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (...) skrev 2024-09-21 01:13:16 följande:
    Jag vet att dopet inte är en namngivningsceremoni, men det har ändå genom tiderna varit så att namnen presenterats i samband med dopet. Ingen annan än föräldrarna har känt till namnen, förrän de yttrats av prästen vid dopet. Så dopet har på det sättet ÄVEN fyllt rollen av namngivningsceremoni - eller namnförkunnelseceremoni kanske snarare. Det var ju även så till för inte alltför många decennier sedan, att prästen efter dopet skrev in namnet på den nya församlingsmedlemmen i kyrkoboken.. 

    Ska man inte ha ett dop utan en annan välkomstceremoni, så måste man ha ett annat innehåll i den ceremonin, och då tycker jag att det är en fin idé att fokusera just på barnets namn. Och så lite blommor, ljus och glada sånger.

    En annan tanke. många troende kristna vill att barnet ska bli döpt så snart som möjligt, ifall det skulle avlida. Vissa tror till och med, att barnet inte kommer till himlen annars, utan hamnar i limbo. Detta är alltså inget du delar? För tror man så, eller ens tror att det finns en RISK att det skulle kunna vara så, så är det såklart lugnare för föräldrarna när barnet väl är döpt. Man har som förälder så mycket att oroa sig för ändå, så man behöver inte en sak till liksom.

    I kyrkor som inte har barndop-tex pingst, trosrörelsen, baptistförsamlingar etc, och många många andra har man ibland en barnvälsignelse. En gudstjänst kanske lite lik sådana jag förordar vad gäller vigslar. (Jag är ju som sagt för att det juridiska och kyrkliga separeras och att par som så önskar kan ha en vigselgudstjänst efter den borgerliga vigseln - eller före.)


    Sedan kan ju familjen själv med vänner ha en välkomstfest med eller utan andlig anknytning, med vilket innehåll de vill. Till det behövs ingen kyrka.


    Personligen tror jag ju att all frälsning i universum är kopplade till Kristi verk på korset och hans uppståndelse, att på något sätt alla historiens trådar löper samman på Golgata, år 33, och att det är där läkningen sker, med andra ord frälsningsverket, och att det är där det avgörande sker för frälsning av både de som dör som vuxna och de som dör som barn.


    Jag tror personligen att även odöpta barn som dör är inom räckhåll för denna frälsning genom Kristi verk. Dock tror jag att man senare i o f s till Guds sorg kan ställa sig utanför den, men det är en annan sak.)

  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (...) skrev 2024-09-21 15:07:11 följande:
    Jo, men alla tror ju olika och ingen kan VETA. Därför kanske det är bra att det finns lite olika alternativ?

    En annan tanke: Sverige är redan så sekulariserat, så om även dessa tillfällen då de flesta infödda svenskar går i kyrkan ett antal gånger i sitt liv - vid dop, konfirmation, bröllop, begravning - så skulle ännu färre nås av kyrkan och tron och kristendomen överhuvudtaget. Skolan undervisar ju inte längre om den (annat än överskådligt som en av många likvärdiga religioner), och kyrkobesök med skolan är förbjudna på de flesta håll i landet numera. 

    Vad jag säger är, att skulle dessa ceremonier (ja jag vet att du hatar ordet) bli för endast de redan frälsta, så skulle många färre än idag bli frälsta... De som söker kan lika gärna hamna hos Jehovas eller islam eller någon konstig låtsasindisk sekt (tänk Hare Krishna) eller hos någon galen frikyrkopredikant (tänk Knutby) i så fall..

     Jag är ju själv engagerad i SVK och  brinner för att samfundet skall uppfattas mer som representant för tron än för förrättningar. Jag är  själv barndöpt och står tills vidare fast vid det .  Så mycket Lutheran är jag, men jsut för att profilera samfundet som kristet skulle jag önska att allt fler av dopen i SVK blir vuxendop.


     


    Fast väckelsen har ju uteblivit fastän dessa  saker utförts kyrkligt. Kontakten hjälper alltså inte. Nytt måste till,

  • Anonym (Som jag uppfattat attityderna)
    Anonym (...) skrev 2024-09-21 15:07:11 följande:
    Jo, men alla tror ju olika och ingen kan VETA. Därför kanske det är bra att det finns lite olika alternativ?

    En annan tanke: Sverige är redan så sekulariserat, så om även dessa tillfällen då de flesta infödda svenskar går i kyrkan ett antal gånger i sitt liv - vid dop, konfirmation, bröllop, begravning - så skulle ännu färre nås av kyrkan och tron och kristendomen överhuvudtaget. Skolan undervisar ju inte längre om den (annat än överskådligt som en av många likvärdiga religioner), och kyrkobesök med skolan är förbjudna på de flesta håll i landet numera. 

    Vad jag säger är, att skulle dessa ceremonier (ja jag vet att du hatar ordet) bli för endast de redan frälsta, så skulle många färre än idag bli frälsta... De som söker kan lika gärna hamna hos Jehovas eller islam eller någon konstig låtsasindisk sekt (tänk Hare Krishna) eller hos någon galen frikyrkopredikant (tänk Knutby) i så fall..

    Liten komplettering till mitt svar igår: Vad jag menade med det sista var att dop, konfirmationer, vigslar och begravningar i kyrkan oftast inte i verklig djupare  mening når dem som kommer - når inte in till deras inre, för de går därifrån lika sekulariserade som förut och återkommer först t.ex vid sin egen eller anhörigas/vänners bröllop eller begravning etc.


    Trots "kontaktytan" i förrättningarna har det ändå i ca 100 år varit så - om jag tillåts överdriva och generalisera för att göra min poäng tydlig Glad -  att den etniske svensken kommer till kyrkan sammanlagt 4 gånger - och 2 av gångerna bärs hon eller han in. Redan för 100 år sedan hade sekulariseringsprocesssen gått relativt långt.


    Däremot tror jag att en kyrka som faktiskt vågar stå för något kan bli mer spännande och är det som kan vinna i längden - som i längden kan kännas som att det kan ge verklig andlig föda och ge verklig mening.


    Därför vill jag som aktiv i SVK att samfundet allt mer transformeras i  riktning att våga stå för tron och vara tydlig med den. Ett tag misströstade jag om hela samfundet, men efter att jag har besökt församlingar som har ett mycket starkt o faktiskt levande andligt liv, så tror jag att det finns för mycket bra att värna om för att ge upp. Det finns fantastiskt andligt liv i många församlingar, både i städer och på landsbygd, 

Svar på tråden Omskärelse, accepterat?