• Anonym (L)

Hora-Madonna-komplexet

Freud fann att vissa män hade svårt att se en och samma kvinna som mål för både romantiska och sexuella begär. Kvinnor delades därför i deras medvetande upp i en falsk dikotomi: älskad eller älskarinna.

Hur många av er män tänker så här? Anledningen till att jag undrar är för att jag aldrig varit i en relation där jag både fått kärlek/respekt och ett bra sexliv. Det är antingen det ena eller det andra. Träffat killar som inte respekterat eller älskat mig men som har varit väldigt tänd på mig. Min nuvarande kille älskar och respekterar mig men har lågt intresse för sex.

Ska man bara ge upp på att ha en fulländad relation?
  • Svar på tråden Hora-Madonna-komplexet
  • Anonym (Lisa)

Nej, det normala är att ett bra sexliv hänger ihop med att vara älskad, eller åtminstone respekterad och kärleksfullt bemött.

Kan det vara så att du har någon form av självskadebeteende som gör att du inte helt kan ta emot kärlek av andra? Bryter upp med män som är snälla? Kanske förknippar "bra" sex med att bli lite illa behandlad?

• Anonym (Jag)

Blev för mån månad sedan tillsammans med en väldigt fin man. Snäll, respekterar mig, uppvaktar mig. Långa fina samtal. Och så har vi riktigt härligt sex. Porrigt, passionerat sex. Så jo, visst kan man få allt.

• Anonym (Openminded)

Horan och madonna syndromet är som du antyder förekommande. Vi män vill tenderar att söka idealbilden av kvinnan vi ser framför oss i en tilltänkt relation. Vi har dessutom svårt att acceptera att kvinnan haft ett liv innan vi själva blev en del utav det. Å andra sidan lockas vi också av kvinnan som bejakar sina sexuella begär, hon som är utåtriktad och signalerar sin vilja till sex både med blickar, verbalt och andra signaler som klädsel. Jag tycker definitivt inte att du skall ge upp för männen med ett stort sexuellt och personligt självförtroende finns också därute. Män som i sin relation föredrar kvinnan som kommer i olika skepnader och växlar mellan det strikta, korrekta och det mer vulgära och bejakande. Sen har vi alla olika libido vilket jag tror är hjärtat i de problem många par möter vad gäller samsyn på vilken roll sexualitet i en relation skall ha.

• TröttMört
    Förenklat: Dehumanisering sker inte bara genom förringning. Samma syfte uppnås genom upphöjande.
    Nu tillhör ju jag inte din målgrupp för frågan, men i egenskap av en mogen kvinna som har gått några mil, så har jag hunnit göra en del observationer.
    Och visst kan jag bekräfta att hora/madonna-tänket är den typiske mannens mindset. (Läsare, vänligen notera att jag skrev "den typiske mannen" inte "alla män". OK? Det finns ALLTID undantag.)
    Jag har fått mina erfarenheter dels genom relationer IRL, där upplevelsen är seriell. Alltså, du utforskar en unik individ åt gången.
    Men på dejtingsajter, där du uppvaktas av många samtidigt blir det plötsligt lite otäckt. För du får en insikt i män som grupp, eller art.

Som i verkliga livet finns ju alla de sorter online, men det tydliga mönstret som framträder är att män inte ser kvinnor som partners/personer i främsta hand. De ser oss som resurser, eller bruksföremål.

Denna konsumentmentalitet (som framträder extra tydligt i sökfasen) ligger till grund för hora/madonna-indelningen, om jag får gissa.

"Vad är användningsområdet för den här varan?"  Det är antingen det ena eller det andra. En kombo-apparat blir liksom för avancerat. Skapar förvirring. Män gillar enkelhet.
  • Anonym (L)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-09-02 07:33:22 följande:

Nej, det normala är att ett bra sexliv hänger ihop med att vara älskad, eller åtminstone respekterad och kärleksfullt bemött.

Kan det vara så att du har någon form av självskadebeteende som gör att du inte helt kan ta emot kärlek av andra? Bryter upp med män som är snälla? Kanske förknippar "bra" sex med att bli lite illa behandlad?

Som sagt är min nuvarande kille väldigt snäll, men verkar inte tända på mig! Min definition av bra sex är kort och enkelt att han ska vara lika kåt på mig som jag är på honom.
    Till en början hade vi en väldigt oseriös relation. Vi hade ett jättebra sexliv men han sa att han inte såg vår relation leda till något seriöst. Så vi slutade träffas. Ett år senare blev vi ihop. Han bedyrar att han älskar mig osv. Men det sexliv vi hade har gått upp i rök. Helt plötsligt blir det bara bara tråkigt vaniljsex en gång I veckan. Tanken som har slagit mig är att han inte längre kan se mig som ett objekt för hans sexualitet nu när han har börjat se mig som "wifey-material". Eller är han bara inte kär?
  • Anonym (L)
    Anonym (Openminded) skrev 2024-09-02 09:39:39 följande:

Horan och madonna syndromet är som du antyder förekommande. Vi män vill tenderar att söka idealbilden av kvinnan vi ser framför oss i en tilltänkt relation. Vi har dessutom svårt att acceptera att kvinnan haft ett liv innan vi själva blev en del utav det. Å andra sidan lockas vi också av kvinnan som bejakar sina sexuella begär, hon som är utåtriktad och signalerar sin vilja till sex både med blickar, verbalt och andra signaler som klädsel. Jag tycker definitivt inte att du skall ge upp för männen med ett stort sexuellt och personligt självförtroende finns också därute. Män som i sin relation föredrar kvinnan som kommer i olika skepnader och växlar mellan det strikta, korrekta och det mer vulgära och bejakande. Sen har vi alla olika libido vilket jag tror är hjärtat i de problem många par möter vad gäller samsyn på vilken roll sexualitet i en relation skall ha.

Har du några idéer på vad man kan göra för att få en man att se de olika sidorna av en. Om min kille är en av dem som tänker så här; hur ska jag få honom att börja sexuelisera mig utan att för den delen tappa respekten för mig?
  • Anonym (L)
    TröttMört skrev 2024-09-02 14:28:17 följande:
    Förenklat: Dehumanisering sker inte bara genom förringning. Samma syfte uppnås genom upphöjande.
    Nu tillhör ju jag inte din målgrupp för frågan, men i egenskap av en mogen kvinna som har gått några mil, så har jag hunnit göra en del observationer.
    Och visst kan jag bekräfta att hora/madonna-tänket är den typiske mannens mindset. (Läsare, vänligen notera att jag skrev "den typiske mannen" inte "alla män". OK? Det finns ALLTID undantag.)
    Jag har fått mina erfarenheter dels genom relationer IRL, där upplevelsen är seriell. Alltså, du utforskar en unik individ åt gången.
    Men på dejtingsajter, där du uppvaktas av många samtidigt blir det plötsligt lite otäckt. För du får en insikt i män som grupp, eller art.

Som i verkliga livet finns ju alla de sorter online, men det tydliga mönstret som framträder är att män inte ser kvinnor som partners/personer i främsta hand. De ser oss som resurser, eller bruksföremål.

Denna konsumentmentalitet (som framträder extra tydligt i sökfasen) ligger till grund för hora/madonna-indelningen, om jag får gissa.

"Vad är användningsområdet för den här varan?"  Det är antingen det ena eller det andra. En kombo-apparat blir liksom för avancerat. Skapar förvirring. Män gillar enkelhet.
    Otroligt mörkt om så är fallet. Ska man bara acceptera den rötna kvinnosynen? För var dag som går så börjar jag överväga att leva med en kvinna istället.
    Bara det att man måste vänta med att ha sex med en man för att de ska se en som en människa innan de ser en som ett sexobjekt är ju också befängt. Börjar tappa hoppet på män
  • Anonym (/)

Har aldrig sett på kvinnor på det viset. Men det är jag. Vet att andra har annan syn på det.

• Anonym (Openminded)
    Anonym (L) skrev 2024-09-02 18:19:35 följande:
    Har du några idéer på vad man kan göra för att få en man att se de olika sidorna av en. Om min kille är en av dem som tänker så här; hur ska jag få honom att börja sexuelisera mig utan att för den delen tappa respekten för mig?
    Jag tänker att alla män är olika i grunden men eventuellt har drag som kanske mer gör sig synliga i sammanhang av tex dejtingsidor som nämndes tidigare. Sammanfattningsvis tror jag vissas tankar och beteende kan förklaras med osäkerhet och rädsla. För min egen del bottnar min kärlek till er kvinnor i helheten. Jag ser mina kvinnor som självständiga, starka kvinnor med ett intellekt och intressant personlighet där en sida också är den sexuella sidan. Jag älskar också kontrasten mellan min kvinnas mer strikta, vardagliga sida och den mer primitiva djuriska sida som eggar mina egna drifter. Vad kan du göra? Respekten för en kvinna är essentiell i en relation men som oftast är kommunikation A och O. Jag tycker du skall ta upp dina tankar med honom. Det är viktigt att han både kan se dina sexuella behov, din sexualitet och din övriga personlighet med respekt däremellan. Sen har vi alla olika sexuell drift, ej att förglömma. Vi tycker ju ofta att det är viktigt att tex dela värderingar, syn på ekonomi och familj tex. Men sexualiteten är något vi försiktigt enbart berör i en ny relation. Hur kåta är vi egentligen som personer och vad tar vi med oss för erfarenheter in i relationen. Det är svårt om inte omöjligt att ändra en persons grad av drift, den är vad den är om det inte är så att den undertryckts i en relation och plötsligt blommar ut i en ny relation.
Svar på tråden Hora-Madonna-komplexet