• Anonym (Zebrita)

Dejts kontakt med exet

Jag dejtar en kille jag sedan tidigare har en lång och nära relation med. Jag är väldigt kär i honom men stör mig otroligt mycket på hans kontakt med exet. Jag har blivit så illa berörd av det att jag faktiskt dragit mig tillbaka helt. Hur tänker ni andra kring detta? är det verkligen okej att ha kontakt med sitt ex när man dejtar en annan? 

• Svar på tråden Dejts kontakt med exet
  • Ascendere

Beror väl på hur situationen ser ut.
    Finns det barn med i bilden tex så är det bra att kunna ha kontakt kring dessa.

Har man däremot kontakt bara för kontaktens skull och att man inte vill släppa taget så tycker i alla fall jag det känns lite märkligt. 

• En glad tjej
    Anonym (Zebrita) skrev 2024-09-03 14:18:07 följande:
    Dejts kontakt med exet

Jag dejtar en kille jag sedan tidigare har en lång och nära relation med. Jag är väldigt kär i honom men stör mig otroligt mycket på hans kontakt med exet. Jag har blivit så illa berörd av det att jag faktiskt dragit mig tillbaka helt. Hur tänker ni andra kring detta? är det verkligen okej att ha kontakt med sitt ex när man dejtar en annan? 

Har man barn är det inget konstigt om man har kontakt. Har man inga barn är det bara skumt. Varför har han kontakt med sitt ex?
  • Anonym (Zebrita)
    En glad tjej skrev 2024-09-03 14:23:01 följande:
    Har man barn är det inget konstigt om man har kontakt. Har man inga barn är det bara skumt. Varför har han kontakt med sitt ex?

Ascendere skrev 2024-09-03 14:22:32 följande:

Har man däremot kontakt bara för kontaktens skull och att man inte vill släppa taget så tycker i alla fall jag det känns lite märkligt. 

Exakt! Nej de har inga barn. Till saken hör att vi dejtade förut en gång och det kändes väldigt laddat, men efter denna enda träff gick han in i en relation med den här tjejen en vecka senare som varade ett år typ. Det var jag som fick ta reda på det själv och bröt då med honom. När den tog slut kontaktade han mig. Hade det inte varit för att han är en väldigt nära man till mig hade jag aldrig ens bemödat mig med att svara men ville väldigt gärna träffa just honom. Vi pratade om det i början och han sa att han gjort slut för att han kände mer som en vän för henne. I början var jag så säker på hans känslor och vi var inne i vår bubbla liksom att jag inte alls brydde mig om att de fortsatte vara ytliga vänner. Men nu har det gått flera månader och jag får en känsla av att deras relation aldrig tagit slut liksom på något sätt. Exempelvis har hon kontakt med hans vänner och familj och han skriver ändå en del med henne. Igår skrev han med hennes vän och då kände jag bara att det räcker. För att vara rättvis har jag inte tagit upp detta med honom. Men hur gör man det utan att framstå som någon svartsjuk psykopat? Just nu funderar jag bara på att bryta och aldrig mer prata med honom för att jag är så besviken. 
  • Anonym (ok)
    Anonym (Zebrita) skrev 2024-09-03 14:18:07 följande:
    Dejts kontakt med exet

Vad som är okej eller inte kan ju bara de som berörs bestämma. Om han vill fortsätta ha tät kontakt med exet och du inte gillar det så får ni väl antingen diskutera det eller så får du lämna honom. 

Hur andra tänker i sina relationer är egentligen inte relevant. Det enda som är relevant är ju hur du och killen ifråga tänker och hur ni vill ha det.
  • Anonym (Zebrita)
    Anonym (ok) skrev 2024-09-03 14:31:54 följande:
    Vad som är okej eller inte kan ju bara de som berörs bestämma. Om han vill fortsätta ha tät kontakt med exet och du inte gillar det så får ni väl antingen diskutera det eller så får du lämna honom. 

Hur andra tänker i sina relationer är egentligen inte relevant. Det enda som är relevant är ju hur du och killen ifråga tänker och hur ni vill ha det.
    jo jag förstår det men tänkte jag ville ha lite inputs hur man kan tänka, vet att jag ibland kan handla i affekt lite väl mycket 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Om han gjorde slut med henne för att de kändes mer som vänner så kan man förstå att han vill ha henne kvar i sitt liv. Som den VÄN hon är.
    Inte så mycket du kan göra åt den saken.

• Anonym (Erfaren_man)

Jag hade sagt till honom att ha måste välja, här och nu. 
    Självklart kan han inte fortsätta vara kompis med sitt ex, om han samtidigt vill ha en relation med dig. 

• Anonym (Zebrita)

Jag förstår att man inte kan bestämma vem någon annan ska ha kontakt med. Jag vill inte kontrollera honom eller begränsa honom. Men mår så dåligt av detta. Kanske jag som är orimlig. Men om man har såna tillitsproblem kanske inte jag bör vara i en relation alls innan jag har jobbat på detta. 

• Ascendere

Berätta öppet hur du känner utan att anklaga eller döma. 

Om han är investerad i er relation kommer han att ta dina känslor på allvar och se till att det känns bra för er båda.
    Exakt hur det ser ut kan vara olika, han kanske ser till att ni träffas alla tre oftare, att han tydligt prioriterar ner kontakten med henne, osv.

Om han inte är investerad kommer han inte att ändra på något och då är det dags för dig att tänka över hur du vill göra. 

• Anonym (Vän med ex)
    Anonym (Zebrita) skrev 2024-09-03 14:31:33 följande:

Ascendere skrev 2024-09-03 14:22:32 följande:

Exakt! Nej de har inga barn. Till saken hör att vi dejtade förut en gång och det kändes väldigt laddat, men efter denna enda träff gick han in i en relation med den här tjejen en vecka senare som varade ett år typ. Det var jag som fick ta reda på det själv och bröt då med honom. När den tog slut kontaktade han mig. Hade det inte varit för att han är en väldigt nära man till mig hade jag aldrig ens bemödat mig med att svara men ville väldigt gärna träffa just honom. Vi pratade om det i början och han sa att han gjort slut för att han kände mer som en vän för henne. I början var jag så säker på hans känslor och vi var inne i vår bubbla liksom att jag inte alls brydde mig om att de fortsatte vara ytliga vänner. Men nu har det gått flera månader och jag får en känsla av att deras relation aldrig tagit slut liksom på något sätt. Exempelvis har hon kontakt med hans vänner och familj och han skriver ändå en del med henne. Igår skrev han med hennes vän och då kände jag bara att det räcker. För att vara rättvis har jag inte tagit upp detta med honom. Men hur gör man det utan att framstå som någon svartsjuk psykopat? Just nu funderar jag bara på att bryta och aldrig mer prata med honom för att jag är så besviken. 
    Som regel har jag inga problem med att man är vän med ett ex. Men i ditt fall hade jag varit tveksam just för att du blivit bortvald tidigare till hennes fördel och vad säger att du inte skulle bli det igen om hon vill ha tillbaka honom. 

Ja, du skriver att det var han som gjorde slut men det är lite irrelevant. Hur visar han att du är den relation som är prioriterad? 
Svar på tråden Dejts kontakt med exet