• Anonym (M)

Uppfödare kräver tillbaka katten

Vi behöver tyvärr omplacera vår katt och uppfödaren såg annonsen. Nu kräver hon att få tillbaka honom och säger att det står i kontraktet att hon ska tillfrågas först om en sån situation skulle uppstå.

Är det verkligen bindande?

• Svar på tråden Uppfödare kräver tillbaka katten
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-09-04 18:03:35 följande:

Hon håller mängder av olika djur i en liten lägenhet som luktar kiss. Det var smutsigt och skräp överallt. Nej jag vägrar låta honom återvända dit. Jag är förvånad att hon ens släppte in oss där.

Det är mao väldigt omdömeslöst att skriva på för att lämna tillbaka den dit vid en eventuell omplacering. 
  • Anonym (r)

Nej, det är inte bindande. Står det något vite? Då kan du bli skyldig att betala men inte tvingande att lämna tillbaka.

Är det så dåligt skick på hennes hem hoppas jag att du anmälde det.

• Anonym (M)
    Anonym (r) skrev 2024-09-04 18:49:20 följande:

Nej, det är inte bindande. Står det något vite? Då kan du bli skyldig att betala men inte tvingande att lämna tillbaka.

Är det så dåligt skick på hennes hem hoppas jag att du anmälde det.

Nej och jag har som sagt inte skrivit på det pappret, det låg bara med i högen. Jag såg det inte som ett kontrakt, bara önskemål. Så vitt jag minns läste jag inte ens den listan där och då.
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2024-09-04 19:01:01 följande:
    Nej och jag har som sagt inte skrivit på det pappret, det låg bara med i högen. Jag såg det inte som ett kontrakt, bara önskemål. Så vitt jag minns läste jag inte ens den listan där och då.
    Det spelar som sagt ingen som helst roll att du kutar omkring och skriver på saker som du inte fattar innebörden av. De gäller ändå.

Och nu har du alltså inte ens läst den, det är ju ett strålande försvar!
  • SmulanFnulan
    Anonym (M) skrev 2024-09-04 16:41:39 följande:
    Klart han inte ges bort, då kan det ju bli vilken oseriös som helst som får honom.

Uppfödaren kändes väldigt oseriös. Hade inte köpt från henne om jag vetat det innan, men när vi väl var där hade jag inte hjärta att lämna honom kvar.
    Men du har "hjärta" nog att omplacera honom en kort tid efter hemgång? Kasta inte sten i glashus.
  • SmulanFnulan
    Blir nog inget nobelpris i din släktskara...
  • Anonym (M)
    Anonym skrev 2024-09-04 19:03:13 följande:
    Det spelar som sagt ingen som helst roll att du kutar omkring och skriver på saker som du inte fattar innebörden av. De gäller ändå.

Och nu har du alltså inte ens läst den, det är ju ett strålande försvar!
    Det var en hel drös med papper, jag läste allt som skulle skrivas på, det skrev jag inte på och hon sa inget om det heller, så hur skulle jag veta att hon såg det som ett kontrakt? Det låg i en hög med papper om erbjudanden på mat och sand etc, alltså inget jag såg som viktigt då. Hon borde ha varit tydlig med att det var ett kontrakt.
  • Anonym (M)
    SmulanFnulan skrev 2024-09-04 19:16:31 följande:
    Men du har "hjärta" nog att omplacera honom en kort tid efter hemgång? Kasta inte sten i glashus.
    Att barn skulle utveckla allergi tre år senare är inget vi kan göra något åt. Vi vill inte omplacera.
  • Anonym (r)
    Oj. Om inte denna "uppfödare" ens brydde sig om att du skrev på kontraktet finns inget att komma med.
  • Kvittning

Men hallå??? Ts behöver av någon anledning omplacera katten. Hon har haft den i tre år och bryr sig om att den får ett bra hem vilket hon inte upplever att uppfödaren kan ge. Det är väl självklart att hon försöker hitta alla möjligheter som finns för att kunna ge katten ett bra hem istället för att tvingas lämna tillbaka den till ett hem hon misstänker inte är bra?

Varför ger ni inte henne råd istället för att komma med påhopp? Jag kan förstå utifrån trådstarten att man blir arg, den uppfattas som att ts vill tjäna pengar och uppfödaren är den som bryr sig. Men va efterföljande inlägg så verkar ju så inte vara fallet.

Svar på tråden Uppfödare kräver tillbaka katten