• Anonym (Frustrerad)

Stör mig på bonusdottern..

Är sambo sen 3 år tillbaks och han har en dotter på 8år. Till en början var min och bonusdotterns relation bra men nu stör jag mig på henne bara mer och mer.
    Hon vill efterlikna sin far, prata som han, klä sig och ha exakt samma intresse som han. Hon söker hans uppmärksamhet genom att försöka va så grabbig som möjligt men han nappar inte. Vilket må va jobbigt för henne, tillägger här att hon får uppmärksamhet på andra sätt. Men aldrig när hon försöker va precis som han, eftersom hon är en liten flicka och inte en 46årig man. Också jobbigt att se på, för det blir bara så fel.
    Vidare blir jag faktiskt (ursäkta språket) äcklad när jag ser bonusdottern glo på när jag och hennes pappa kramar varandra eller hur jag klappar på han vid olika tillfällen för då ska hon göra precis likadant och säga precis samma ?gullesmeknamn? som jag säger till min sambo. Att jag får sitta bredvid min Karl händer sällan för hon låter oss aldrig sitta bredvid varandra framför tv:n på helgerna etc. Då ska hon sitta i mitten och smeka sin pappa och kalla han för de smeknamn jag kallar han för. För mig blir det jättekonstigt. Speciellt när hon samtidigt tittar på mig med konstigt flin.

Vidare kan hon ibland ljuga för att få mig att se dålig ut framför honom. Hon är bara 8år och visst jag borde ta hänsyn till det. Men ibland känns hon som en tänkande varelse och då blir jag fundersam om hon faktiskt vet vad hon gör?

Nån som är/varit i samma situation?
  • Svar på tråden Stör mig på bonusdottern..
  • Anonym (Frustrerad)
    Hermis123 skrev 2024-09-04 22:52:16 följande:
    Vad förväntar du dig att han ska göra ?
    Sätta sitt barn i andra hand för en kvinnas skull?
    Dottern verkar verkar vara obekväm med att ts klänger på hennes pappa, så varför ska ts inte backa ?
    Barnens behov kommer först. ( Barnkonvention)

Så hennes behov av att smeka på sin pappa och kalla han för älskling är inte att slira på intimitetsgräns mellan vuxen och barn utan ett behov?
    Jag klänger inte. Jag visar kärlek till min partner, han visar kärlek tillbaks. 

Varför smeker inte min 9åriga son min kropp och kallar mig för älskling m.m? Något han aldrig gjort utan han kallar min för mamma och vi kramas, men vi smeker varandra inte. Jag tycker inte min sambo ska sätta sin dotter före mig, absolut inte. Men dotterns intimitetsbeteende gör mig obekväm. De stunder hon när vi sitter nära och hon håller om mig eller sin papp är ju bara mysigt. Det är stunderna hon smeker och säger saker som jag och min sambo kallar varandra jag blir högst obekväm. Speciellt när hon ger mig blickarna Samtidigt. Det känns helt skevt, i min värld.

I din värld kanske du låter dina barn smeka och kalla dig älskling, baby m.m. Men i min värld passar sig sånt mellan vuxna. Inte barn-vuxen.

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Syster) skrev 2024-09-04 23:46:47 följande:

Jag har själv bonusbarn och det du pysslar med låter sjukt. 

Och barnet verkar skrika efter uppmärksamhet. Barnet och pappan verkar behöva ensamtid,  låt dom hitta på saker bara dom två tillsammans. 
    Ta lite avstånd, du behöver inte vara på pappan när hon är med. Det behöver inte vara så för evigt, se det som ett projekt. Prova att bete dig lite annorlunda och se om det blir en förändring i hemmet. 

Fokusera mer på barnet, mindre på pappan. 
    Ni kan säkert ha er tid när barnet inte är med. 

Om du läser alla inlägg kan du se att jag skrivit att de två hittar på massvis med saker på eget håll utan mig och min son samt och han ger henne uppmärksamhet, kärlek och bekräftelse. 

Vad exakt är det jag pysslar med som är sjukt?

• Meddelande borttaget
  • Poison82

Vad jag inte kan förstå är varför i helskotta du väljer att skriva och fråga här istället för att ta upp det med din sambo. Har det blivit så himla svårt att kommunicera med sin partner att man måste ha input från andra innan man ens vågar?

• Anonym (O)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-04 23:47:32 följande:

Jag tycker inte min sambo ska sätta sin dotter före mig, absolut inte.

Detta får du jobba med. Det är självklart att en förälder kommer sätta sitt barn före en eventuell partner.
    Däremot ska man inte gå och säga det till partnern hela tiden, man måste fortfarande få partnern att känna sig som nummer ett.
  • Anonym (H)

Har du någon diagnos TS? 

• Anonym (H)

Jag hoppas verkligen ALLA föräldrar sätter sina barn före nån bonusmamma! Hoppas han lämnar dig . 

• Agda90
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-04 21:49:39 följande:

Han blir stel, kramar henne och säger ?pappa älskar dig? sen ställer han sig upp och gör någonting annat i nån minut. Vi pratar inte om det, tanken är väl att jag ska ta upp det när tillfälle ges. Han verkar också tycka att det blir jobbigt/för mkt eftersom han inte ?möter? hennes sätt att mysa på. Vid de tillfällen hon bara sitter nära oss båda blir det aldrig stelt, utan då är det bara mysigt.

För mig är det väldigt uppenbart att det är ett barn som söker uppmärksamhet från sin pappa. Pappan å andra sidan kan inte sätta gränser och förklara för sitt barn vad som är lämpligt och då blir det problem. 

Ge pappan en spark i röven! Han får ju ta sitt ansvar och prata med sin dotter!

Eftersom tösen gör som du gör så kan du visa genom handling vad som är lämpligt. Du kan smeka din man när ni är ensamma. En kram, en puss på kinden, hålla hand. Håll det barnvänligt helt enkelt. 
    Vad gäller soffan. Sätt honom i mitten om det är jobbigt att hon sitter mellan er hela tiden. 

Jag vet inte hur länge ni har levt tillsammans men det är ett barn vi talar om här. Hon behöver veta att hon fortfarande är nr 1 för sin pappa och han behöver visa det. Risken är annars att hon kommer att bli den där snikna saken som försöker behandla dig som en husa och göra allt för att komma mellan er och förstöra för er.

• Agda90
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-04 22:20:27 följande:

Det är inte ett lätt samtalsämne att ta upp med sin partner heller. 

Jo, det är det! 
    Eller, det ska det vara!
    Oavsett vad så är du i deras liv nu och du och din partner måste ha dialog om vad som är bäst för barnen och hur ni ska agera utifrån det. 

Jag och min man pratar väldigt mycket om hur vi uppfostrar våra barn. Det har hänt mer än en gång att någon av oss har tagit upp när vi har tyckt att den andra har agerat tokigt i en situation - men det gör vi mellan fyra ögon. 
  • Anonym (krä)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-09-04 17:58:55 följande:

Så det finns inga konstigheter med att en 8åring smeker sin pappa över kroppen, på sättet som i min värld bara partners gör, samtidigt som hon säger saker som ?min gosseman, älsklingsbaby? m.m? Sen kollar på migoch flinar? Visst, ibland kan jag få hennes fötter i mitt knä och ibland en fis under tiden. Jättemysigt. Att sitta nära och krama sin pappa är helt naturligt men detta beteende gör mig obekväm.  

Hon kan ge komplimanger men hon lägger alltid in en diss, typ ?det är så bra att du flyttat hit, jag och pappa behöver någon som städar?. Ber jag henne plocka undan lr så säger hon ?men du är ju här?? Sen är det bara hon och pappa, allt jag tycker om är skit enligt henne. Pappan kramar och umgås mycket med henne på egen hand och hon får bekräftelse och uppmärksamhet. 

Jag eller mina 5 syskon har aldrig gjort såhär mot varken våra föräldrar eller bonus när vi var små eller i vuxen ålder. 

Du menar alltså att hennes beteende är helt naturligt?

Om du beter dig så mot din man så är det väl inte så konstigt att hon reagerar. Kallar du honom  gosseman och älsklingsbaby och smeker honom över kroppen när hon är med?? Jag kräks lite i munnen när jag läser det. Jag skulle nog också börja reta och härma dig om du gjorde det i min närhet. 

Och sen är du inte heller mogen nog att hantera en 8-åring som försöker trigga dig. Känslomässigt låter det som att 8-åringen är lite före dig i utvecklingen. 
Svar på tråden Stör mig på bonusdottern..