• Anonym (önskan)

Koll, svartsjuka

Hej, allesamman.
    Jag vet inte vad jag ska göra och  ber om era råd. Min kille har sedan vår relation tog start haft problem med svartsjuka. Han sa han var svartsjuk och ville inte jag skulle märka det på han. Han uppför sig som man ska annars och vi har det bra. Det är på konstiga sätt det visar sig på. Jag har tänkt på när det har blivit en situation eller en rad mängd situationer att han avslöjar sin svartsjuka orsaken. Det är konstiga anledningar. Jag misstänker han har autism, är på spektret, är mycket smart.Han bryr sig inte bli utredd för det. Ingen annan i vår omgivning som jag vet tänkt som jag. Det är svårt tala ut när han avslöjat sin svartsjuka. Han förstår inte han gör fel. Han erkänner när det gått en tid eller när han inte kan hålla det inne. Jag kan leva i en tro att han slutat vara på det sättet, men det kommer alltid tillbaka. Han säger han blir osäker och då gör han sånt. Hans svartsjuka skiljer sig från vanliga jag läst på om. Han trycker inte ner mig. Han hotar mig inte. Han slår mig inte. Han är rädd om mig. Jag har ADD. Avbrutna tankar, sårbar för stress. Han skyller på min ADD för att han måste ha den kollen om jag glömmer viktiga saker i mobilen och datorn. I gengäld vill han jag ska kolla hans mobil och dator, men det är inget som jag vill. Han tycker inte vi ska ha hemligheter för varann. Han kritiserar om han tycker jag har läst om något skamligt, om han kommer på mig. Jag får det i baknacken om jag inte raderar något som jag ska tänka han ser på sätt jag inte gör. Jag läser om allt, mellan himmel och jord. Han tycker inte om skvallertidningar som visar naket. Han vill inte jag läser, ser bilder, köper de tidningarna. Säger då att jag stöttar det. Samma om jag läst något på nätet på forum han inte tycker om. Hur ska jag få han att prata ut med mig? Snälla, inga elaka svar.

• Svar på tråden Koll, svartsjuka
  • Anonym (Frida)

Ett sådant beteende hade jag aldrig accepterat av min kille! Hade han krävt sådana saker, kommenterat mig så och försökt bestämma vad jag ska kolla på på nätet hade jag gjort slut med en gång!

• Anonym (a)

Men ge upp det där giftig förhållandet....

• Anonym (önskan)
    Anonym (Frida) skrev 2024-09-06 18:49:57 följande:

Ett sådant beteende hade jag aldrig accepterat av min kille! Hade han krävt sådana saker, kommenterat mig så och försökt bestämma vad jag ska kolla på på nätet hade jag gjort slut med en gång!

Jag förstår. Tack för ditt svar. Första gången jag fick veta han höll koll på vad jag gjorde på nätet var för två månader sedan, "cirkish", och jag fick en stark ångest av det. Trodde vi hade gått vidare från det. Svårt när jag älskar honom och han är bra mot mig annars. Jag kommer från en "autist familj", mkt om och men om jag hade autism, autistiska drag eller var högkänslig, men mitt största bekymmer har alltid varit min ADD, diagnosen jag fick som vuxen långt efter jag bränt ut mig. Jag har en förståelse för hur man som autist kan tänka. Han gör saker på rutin, hålla koll på mig är en rutin för han ska ha kontroll när han blir osäker och är stressad eller känner ett hot. Det i tidningarna, skvallerpressen är saker han inte tycker om, skvaller, papparazzis, låg nivå, tagit avstånd från. Han tycker det är fel att ha sådan tidning hemma eller man ska bläddra, läsa i den hos frisören. Jag menar på att han applicerar ordagrant det jag läser om till att det är något som ska handla om oss eller om mig. Han säger han är rädd att förlora mig. Jag har aldrig chattat eller gjort något olämpligt, aldrig flörtat med andra på nätet. Han har haft koll på mig (utan att säga det) länge. Jag känner mig inte igen i vanlig svartsjuka listor hur det är. 
  • Anonym (önskan)
    Anonym (Frida) skrev 2024-09-06 18:49:57 följande:

Jag förstår. Tack för ditt svar. Första gången jag fick veta han höll koll på vad jag gjorde på nätet var för två månader sedan, "cirkish", och jag fick en stark ångest av det. Trodde vi hade gått vidare från det. Svårt när jag älskar honom och han är bra mot mig annars. Jag kommer från en "autist familj", mkt om och men om jag hade autism, autistiska drag eller var högkänslig, men mitt största bekymmer har alltid varit min ADD, diagnosen jag fick som vuxen långt efter jag bränt ut mig. Jag har en förståelse för hur man som autist kan tänka. Han gör saker på rutin, hålla koll på mig är en rutin för han ska ha kontroll när han blir osäker och är stressad eller känner ett hot. Det i tidningarna, skvallerpressen är saker han inte tycker om, skvaller, papparazzis, låg nivå, tagit avstånd från. Han tycker det är fel att ha sådan tidning hemma eller man ska bläddra, läsa i den hos frisören. Jag menar på att han applicerar ordagrant det jag läser om till att det är något som ska handla om oss eller om mig. Han säger han är rädd att förlora mig. Jag har aldrig chattat eller gjort något olämpligt, aldrig flörtat med andra på nätet. Han har haft koll på mig (utan att säga det) länge. Jag känner mig inte igen i vanlig svartsjuka listor hur det är. 
  • Anonym (önskan)

Det är inte lätt att lämna någon man älskar och vet han älskar dig. När jag vet det kan bli bra igen om han slutar upp med att kolla mig. 

• Lynx123

Du är fri att leva precis som du vill. Punkt! Låt aldrig en annan människa styra ditt liv.

• SmulanFnulan

Han låter riktigt sjuk. Lämna innan det eskalerar mer (för det kommer det att göra). Du kommer hela tiden flytta fram på vad du tror är normalt. Till slut sitter du fastkedjad hemma och tror att det är så alla andra också har det.

• Anonym (Nope)
    Anonym (önskan) skrev 2024-09-06 20:51:50 följande:

Det är inte lätt att lämna någon man älskar och vet han älskar dig. När jag vet det kan bli bra igen om han slutar upp med att kolla mig. 

Han älskar inte dig, han vill kontrollera dig. Han misshandlar dig redan psykiskt genom att säga till dig vad du ska göra och inte göra. Med tiden kan det bli fysiskt. Spring ifrån honom
  • Anonym (Göran)

den här killen ska du lämna fort som tusan. 

när som helst kan första slaget komma. 

han styr dig och han gör det diskret men du är ju medveten om det. Vill du leva på det viset. 

han förtrycker dig och  bestämmer vad du ska göra och du finner dig I det. 

gör dig fri från honom  han är ju inte klok  det blir bättre utan honom  

• Anonym (önskan)

Tack för det ni skriver. Saken är han är snäll .Det är detta som stör.
    Jag är på autist forum och andra forum. Fått en bild av att familjerna säger de är kontrollerande. Inte alla är så, förstår jag. Jag är inte så. Autismen är i min familj. Sant det som görs är om något speciellt jag ska göra åt en atustisk familje medlem, måste göra det på exakta instruktioner. Lustiga är för att de autister jag känner/ irl är inte intresserade av autistiska diagnosen. 

Har talat med han igen.
    Jag har sagt igen Det är inte, som han bestämt sig det är, dvs det jag läser om om relationer handlar om oss. Han säger då Det är klart det är! Det går inte att prata. Han går ifrån.  Vet inte hur ofta jag sagt jag vill du stannar. Han kan säga Varför läser du annars om det? Jag säger Jag läser om allt. Det borde DU ha sett. Allt kan inte handla om oss.

En sak han sa han läst han bestämt sig för handlar om mig handlar inte ett smack om mig eller oss. Han kommer till fel slutsats. Går inte att rucka. Hans bestämda åsikt. Det är hans sanning om mig. Det är inte min sanning om mig. Om oss. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (önskan) skrev 2024-09-07 11:09:39 följande:

Tack för det ni skriver. Saken är han är snäll .Det är detta som stör.
    Jag är på autist forum och andra forum. Fått en bild av att familjerna säger de är kontrollerande. Inte alla är så, förstår jag. Jag är inte så. Autismen är i min familj. Sant det som görs är om något speciellt jag ska göra åt en atustisk familje medlem, måste göra det på exakta instruktioner. Lustiga är för att de autister jag känner/ irl är inte intresserade av autistiska diagnosen. 

Har talat med han igen.
    Jag har sagt igen Det är inte, som han bestämt sig det är, dvs det jag läser om om relationer handlar om oss. Han säger då Det är klart det är! Det går inte att prata. Han går ifrån.  Vet inte hur ofta jag sagt jag vill du stannar. Han kan säga Varför läser du annars om det? Jag säger Jag läser om allt. Det borde DU ha sett. Allt kan inte handla om oss.

En sak han sa han läst han bestämt sig för handlar om mig handlar inte ett smack om mig eller oss. Han kommer till fel slutsats. Går inte att rucka. Hans bestämda åsikt. Det är hans sanning om mig. Det är inte min sanning om mig. Om oss. 

Bara för att han är snäll betyder inte det att han är rätt för dig...
    Han kommer inte att ändra sig, och du kommer att vantrivas mer och mer i ert förhållande. Jag tror inte att ni har någon framtid tillsammans.
  • Anonym (önskan)
    Anonym (Frida) skrev 2024-09-08 19:54:38 följande:
    Bara för att han är snäll betyder inte det att han är rätt för dig...
    Han kommer inte att ändra sig, och du kommer att vantrivas mer och mer i ert förhållande. Jag tror inte att ni har någon framtid tillsammans.
    Jag tyckte vi gick framåt efter det som hände i somras (hela sommaren blev sabbad), men så var det ett tjafs/bråk som uppstod. Han försvann som vanligt. /Han går alltid ifrån, räcker vi säger någon eller några meningar till varandra. Efter det går han. När han kom tillbaka sa till mig han hade kollat mig. Jag hade låtit mitt vara som det var, då jag trodde det här koll måstet var över med. Han säger samma saker när jag frågar honom varför, osäker, han misstänker något. Han säger han är rädd jag ska bli påverkad av alla som har problem i sina relationer och tänka på oss och lämna. Om jag är med kompisar som blivit singlar är det samma sak. Frågar vad vi pratat om. Jag frågar aldrig vad han och de killar han hängt med pratar om. Vad har jag med det o göra? Om de har sagt något de inte vill jag ska veta vill jag inte han ska säga det. Vill inte pressa. Det är mellan dem. De har sin relation. Vi har vår. Han kan bli så. Han blir misstänksam. Han använder forum också till de intressen han har. Inte kollar jag det. Inte gör jag en sak av det. Bara för det har  jag köpt tidningar jag vet han tycker är kontroversiella. Jag kan hålla till upp till viss procent av åsikten han har. När han pratar om Prinsessan Diana. Han har krävt jag ska "bojkotta" de tidningar som köper in nakna eller nära på det, papparazzi bilder av kändisar. Jag håller inte räkningen, men det skulle mig inte förvåna om det är fler bilder på kvinnor än män. Det är inte för det jag köper eller ströläser tidningen hos Frisören. Jag bryr mig inte om det nakkna. Han säger han har accepterat det. Han säger inte ett ljud om det. Tidningen har kommenterats av andra i familjen. Är det kultur hos dom som gör det här till fel? Blyghet? Jag svarar dom inte när de reagerar på den (tidningen). Det finns ett fall i USA där exmaken var autistisk. Han hade efter deras skilsmässa tagig sig in, kollat exfruns mail för han ville försäkra sig om hon var okej, var det han sa. Saknade förståelsen hur det känns. Gräns, vad är det? 
Svar på tråden Koll, svartsjuka