• Anonym (Vera)

Upphörande av VAB vs fritids - inte logiskt

Man har ju rätt till fritids tom åk 6. Rätten att vabba upphör vid 12 år. De allra flesta som går i åk 6 har antigen redan fyllt 12 eller gör det under höstterminen.

Låt säga ett barn som går i åk 6 och har fyllt 12 år. När hen är frisk har hen rätt att gå på fritids, men om hen blir sjuk, feber, magsjuka osv - ja då förväntar sig samhället att barnet ska klara sig själv hemma. 

Rent logiskt borde det inte vara lättare att klara sig ensam hemma då man är frisk än när man är sjuk.

Nu är vi inte där riktigt än, men nog borde det vara fler än jag som reagerar på detta.

• Svar på tråden Upphörande av VAB vs fritids - inte logiskt
  • Anonym (Mamma)

Du kan vabba även efter 12-års ålder. Jag har gjort det för mitt barn men det krävdes läkarintyg. Är barnet så sjukt att det inte klarar av att fixa mat eller ta sej till toa själv lämnar man det inte ensamt hemma. Har aldrig varit några problem med F-kassan att få vabben godkänt. 

• Anonym (Mary)

De flesta går inte på fritids när de går i 6:an. Man kan ha fritids av praktiska skäl då, och inte på grund av att man inte fixar att vara hemma själv. 

• Anonym (Mamma mu)

Känner inte ett enda barn som går i åk 6 och som är i behov av fritids? De allra flesta här omkring går av fritids i slutet av åk 3, väldigt få som har fritids i åk 4. Ser såklart olika ut beroende på vart man bor antar jag.

Det enda jag tänkt angående vab och barn över 12 är att jag hoppats man kan få vabba om barnet skulle vara väldigt sjukt, eller om man behöver följa barnet till läkare och så, och det verkar man ju få enligt ovan :) 

• Anonym (Vera)

Det är ju samma för nattis som fritids. Låt säga att en ensamstående förälder jobbar kväll, till tex 21.30 och barnet går på nattis och hämtas efter föräldern slutat jobbet. Barnet blir förkyld, då ska barnet klara sig själv hemma ensam hela eftermiddagen och kvällen. 

Barnet har rätt till tillsyn frisk men inte sjuk. Eller än värre om föräldern jobbar natt.

• Anonym (Mary)
    Anonym (Vera) skrev 2024-09-08 18:25:08 följande:

Det är ju samma för nattis som fritids. Låt säga att en ensamstående förälder jobbar kväll, till tex 21.30 och barnet går på nattis och hämtas efter föräldern slutat jobbet. Barnet blir förkyld, då ska barnet klara sig själv hemma ensam hela eftermiddagen och kvällen. 

Barnet har rätt till tillsyn frisk men inte sjuk. Eller än värre om föräldern jobbar natt.

De flesta barn har mer än en förälder. Sedan kan man få vabba även efter 12, se tidigare inlägg. 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Mary) skrev 2024-09-08 18:48:49 följande:
    De flesta barn har mer än en förälder. Sedan kan man få vabba även efter 12, se tidigare inlägg. 
    Nu gällde inte frågan om de flesta har en eller två föräldrar. Inte heller att det i vissa fall går att få vabintyg och vabba barn över 12. Frågeställningen gäller logiken.
  • Anonym (Mary)
    Anonym (Vera) skrev 2024-09-08 19:14:57 följande:
    Nu gällde inte frågan om de flesta har en eller två föräldrar. Inte heller att det i vissa fall går att få vabintyg och vabba barn över 12. Frågeställningen gäller logiken.
    Det ena, det om vabb, bestäms av staten. Reglerna för fritids bestäms på kommunal nivå. Prata med dina kommunalpolitiker om du vill veta hur de tänker. 
  • Anonym (Annica)

Så om man ändrar regeln om fritids till att gälla tills barnet fyller 12 istället för när det går ur sexan så är du nöjd? Det känns som om du förstorar upp en väldigt liten sak... Det är inte jättemånga sexor som över huvud taget går på fritids.

• Anonym (Mumin)

Om ett äldre barn blir sjuk och man tycker att det behöver tillsyn får man väl ta ledigt en dag och sköta om det. 

• Anonym (Mom)
    Anonym (Mumin) skrev 2024-09-08 20:08:01 följande:

Om ett äldre barn blir sjuk och man tycker att det behöver tillsyn får man väl ta ledigt en dag och sköta om det. 

Och på alla jobb är det inte så lätt att plötsligt vara ledig ,just för man har ett jobb där man tar hand om människor.Ok?
Svar på tråden Upphörande av VAB vs fritids - inte logiskt