• Tilolo

Svårt socialt, hjälp?

Om man befinner sig i helt fel miljö med människor och situationer så blir symtomen precis så som du beskriver. 

Jag har också svårt för att ingå i sociala koder och i det som krävs av mig att leverera för situationens skull, så jag förstår hur du känner, oavsett om det skulle handla om en diagnos eller ett nuvarande tillstånd. 🙏 Kan det vara så att du kanske inte riktigt känner dig bekväm med den situation som du kommer att träffa dessa vänner i och de underliggande krav som finns på vad du ska tillföra för att typ hålla upp umgänget, än att det skulle handla om just dålig självkänsla? För dessa krav kan verkligen få en att tro att man skulle vara dålig som person.

Men vissa former av umgängen är man helt enkelt inte avpassad för och så får det vara. 🙂 

• Tilolo
    Anonym (QW) skrev 2024-09-14 17:40:25 följande:
    Tack! Hur kan man hantera det? :) 

Jag hoppas du inte gör så som jag gjorde, att låtsas kunna ingå i det. Det gjorde min själ ledsen och trött. Så nu försöker jag acceptera att det är så jag fungerar och vara ärlig om det till de jag möter. 🙂 Deras respekt och typ av *förståelse* gör att jag kan vara social på mitt sätt. 🙂  

• Tilolo
    Anonym (QW) skrev 2024-09-14 18:14:53 följande:
    okej, vad bra :) 

är bara rädd att det ska märkas utåt tror jag, hur man känner inombords. samt, hur hanterar man möte med ens ex ute exempelvis?
    Obs! Menade inte att lägga fokus på mig, utan enbart som ett praktexempel för hur du skulle kunna göra. 
    Men jag förstår fullt att det inte är så enkelt. 🙏

Då är min fråga hur du själv känner kring att gå på denna tillställning? Alltså, är det så att vågskålen över på det sätt att du känner att det trots nervositeten kan vara berikande att träffa dessa människor på det sätt att du får påfyllning av energi eller känns det obehagligt till den grad att du på förhand vet att det bara kommer att dra energi? För om det känns obehagligt + att ditt ex kommer så skulle mitt snälla råd vara att inte gå. Så slipper ditt system vara i alarmläge.

Men detta är såklart något du själv måste få känna efter med och avgöra vad som är det bästa. 
Svar på tråden Svårt socialt, hjälp?