Inlägg från: Anonym (SL) |Visa alla inlägg
  • Anonym (SL)

Pressad ekonomiskt av ex, behöver juridisk hjälp

Som någon har skrivit så finns det budget och skuldrådgivare i kommunen som kan ge dig råd.

Det är nämligen mycket information som saknas, kring bland annat lånet(varför du betalar på annans lån), vad som du har skickat till KF (lånet eller underhållsbidraget?) varför du inte redan har underhållsstöd från FK (du skriver i sinom tid men varför inte omedelbart?) och om du har barnet på heltid/deltid?

Jag antar att du står på lånet, antingen själv eller som solidar eftersom du riskerar att hamna hos KF om du inte betalar.  En rådgivare kan hjälpa dig kring vad som är möjligt att göra just i din situation.

• Anonym (SL)
    Anonym (Naiva Exet) skrev 2024-09-09 20:36:10 följande:
    Har adderat en del information.

Angående underhåll stod barnet skrivet på en annan adress än oss föräldrar, då inget samtycke fanns till flytt. Så en lång utredning senare så kunde jag först då ansöka om underhåll, vilket i sin tur också hade lång handläggningstid. Vilket också gjort att jag stått utan underhåll alla månader barnet ej varit skriven på min adress. Först månaden efter adressändringen äger rum kan man ha rätt till underhåll. Trots att jag fick ensamt försörja barnet även föregående månader och andra föräldern inte heller hade något umgänge.
    Förstår.

Anar att du står på lånet själv men att exet tog pengarna. Vanligare än vad man tror...
    Om ni står båda på lånet kan du ju alltid kräva exet via regressrätt men står du själv blir det ju svårare, om ni inte skrivit några papper förstås.

Gällande kronofogden.
    Ja man ringer ofta in sina uppgifter men de brukar inte godta dem hursomhelst om de är oskäliga.
    Normalbeloppet som avser mat kläder telefon el försäkringar etc på 6090 är ju fast. Sen kan man få extra för boende, medicin/läkarvård upp till högkostnadsbeloppen och arbetsresor.
    Äger exet sitt boende kan detta bli föremål för utmätning.
Svar på tråden Pressad ekonomiskt av ex, behöver juridisk hjälp