Anonym (Katta) skrev 2024-09-11 21:28:15 följande:
Jag hade en period på flera år under mitt liv som jag levde ensam. Hade hunnit med en handfull förhållanden och ett äktenskap och trodde jag hade det härligt bra ensam, kunde göra vad jag ville och var fri.
En dag kom jag till insikt att den ensamma tiden varit den mest destruktiva i mitt liv.
Jag lurade bara mig själv att ett liv i ensamhet var lyckligt.
Så från mig kan du bara få rådet att man är inte lycklig själv, men man kanske tror det.
Och en dag när man inser det kan det vara väldigt svårt att träffa någon bra igen.
Vad olika det kan vara. Jag har ägnat en hel del tid åt att reflektera över det förflutna och kommit till precis tvärtom insikt. Nu när jag är över 40 år har jag hittat ett helt annat lugn i mig själv och de här 5 åren som singel har utan tvekan varit de minst destruktiva i mitt liv. Jag har också kommit till insikt att jag har aldrig varit riktigt lyckligt eller mått bra när jag varit i en relation, inte ens när jag var gift. Visst har jag haft bra stunder när jag varit i en relation men riktigt lycklig har jag aldrig varit. Nu som singel mår jag för första gången riktigt bra och det finns inget destruktivt i mitt liv.
Kan ju i mitt fall bero på att jag är introvert och det sociala tröttar ut mig rejält och jag har förmodligen det som tidigare hette asperger, vilket gör att jag har svårt med det sociala. Som singel slipper jag en massa stressmoment och jag får min tid till återhämtning, vilket jag behöver för att må bra.