Vi båda var otrogna men han vet inte och jag fick veta av slump
Hej på er.
Jag och min kille har varit tillsammans i över 6 år. Vi är sambos till cirka 4,5 år tillbaka och idag har vi det hur bra som helst.
I början av vår relation var vi väldigt unga och oerfarna och inte den bästa partnern till varandra såhär i efterhand. Vi började dejta när vi var cirka 18 år och ingen av oss hade haft en ordentlig relation innan. Det var knackigt dom första åren, präglades av mkt osäkerhet och tjafs. Skulle säga att iallafall dom första 3 åren var såhär. Under sommaren år 2021 hände något. Jag fick veta av en slump att min kille varit otrogen sedan 2 år tillbaka alltså år 2019, när vi hade varit tillsammans i 1 år. Detta kom fram genom att han börja bråka med en kompis som avslöjade honom och när jag konfrontera honom så erkände han tillslut. Jag frågade varför han inte berättat tidigare och han sa att han aldrig hade tänkt berätta för att han var väldigt berusad(minnesluckor) och det betydde ingenting. Han sa också att han inte valde att berätta för han inte ville såra mig och för att det var ett hemskt misstag och han trodde aldrig att jag skulle förlåta honom.
Jag blev såklart jätte ledsen men jag förlät honom då jag bara nån månad innan detta kom fram, själv hade råkat hamna i en liknande situation och insåg hur 'lätt' det kan ske. Jag hade också varit det och hade stora skuldkänslor över detta vilket gjorde det lättare för mig att förlåta honom. Jag övervägde att själv berätta för honom men jag bestämde mig för att hålla det för mig själv då jag skämdes så mycket och inte ville addera ännu mer smärta än vad vi redan gick igenom. Sen valde jag även att inte berätta pga att han sa att han aldrig hade tänkt berätta för mig och då kände jag att jag inte har någon skyldighet mot honom att berätta. Jag förlät honom för jag visste att det va ett straff nog att han gått runt med det här på samvetet i 2 år och hade tänkt göra det hela livet, precis som jag kmr behöva göra. Vi gick vidare och idag 3 år senare år 2024 har vi aldrig haft det bättre, men hur förlåter man sig själv? Jag vet att jag gjorde fel och att det 'bästa' är att vara ärlig men idag flera år senare känner jag att det kmr skada mer än att ge nytta. Vi båda har begått samma typ av misstag, oavsett tidslinje, och det kmr vi båda få leva med oavsett om man får reda på det eller inte. Jag vet att jag inte är samma person som jag var för 3 år sen och att jag ständigt utvecklas och aldrig i livet skulle hamna i en sån sits igen och därför försöker jag hitta sätt att förlåta mig själv. Har någon annan varit i liknande situation och vad gjorde ni?
Ber om vänlighet från er som läser och kommenterar.