Inlägg från: Anonym (Jodå) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jodå)

Överklaga soc beslut.

Giftskåneman skrev 2024-10-12 09:39:48 följande:

Vid lvu är inte föräldrarna involverade, tex vid utvecklingssamtal, de får inte närvara, men vid sol får de information

föräldrar får alltid närvara och får info från skola mm vid LVU om det inte är barn med skyddad identitet som skyddas från sina föräldrar. Det vet jag för jag jobbar på skola. 
  • Anonym (Jodå)
    Giftskåneman skrev 2024-10-12 12:16:50 följande:
    Kan du snabbt och enkelt dra reglerna för när skolan ska orosanmäla?
    När någon i skolpersonalen känner oro för barnet
  • Anonym (Jodå)
    Giftskåneman skrev 2024-10-12 18:07:37 följande:

Som en tröja med hål i?

Skolan har haft mer oro. Ofta nämner man alla saker i en anmälan så som ex trasiga kläder , dålig hygien mm även om den största oron beror på andra saker. Så som du beskriver familjen så verkar föräldrarna ha stora kognitiva svårigheter. Ofta märker skolan att barns utveckling hämmas kraftigt när föräldrarna har sådana svårigheter. När barnet till en svagbegåvad/ utvecklingsstörd förälder når skolåldern så kommer barnet ofta ifatt en förälderns intellektuella förmåga. Då blir det väldigt svårt om inte omöjligt för barnet att få det stöd barnet behöver i både kunskapsutveckling och Emotionell utveckling. 

Dessa barn lider mycket och får stora besvär hela livet om det inte uppmärksammas och får rätt stöd. 

Personer med IF har svårt att förstå abstrakta begrepp som ofta används i anmälningar om oro. Det enda dom förstått och tagit till sig är sannolikt trasig tröja. Att föräldrarna varken förstår anmälan, papper från soc, vad som sägs vid möten mm är en tydlig indikation på att dom saknar vissa förmågor som behövs för att vara självständiga vuxna. Kan inte du se att det kan tyda på bister i förmågan att vägleda och stötta barn i allt som behöver kunna för att utvecklas. 

Min erfarenhet är att soc låter det gå allt för långt innan barn placeras. När barnen väl flyttas till familjehem så är skadan hos barnet oftast redan stor. Om du bara visste vad som händer i vissa hem! Vilket lidande jag ser varje vecka hos barn inte får en normal uppväxt! 
    Familjehemsplacering är dyrt!! Det finns knappt några familjehem och soc låter barn vara i sin biofamilj in i det sista. 

• Anonym (Jodå)
    Anonym (Laura) skrev 2024-10-12 20:57:30 följande:
    Din sk erfarenhet verkar vara ungefär det grannen som är soctant har berättat.
    Dvs inte värt ett vitten.
    Jag arbetar med att utreda barns svårigheter ( inlärning och socialt) i skolan. Dvs jag träffar barnen 5 dagar i veckan och har möten med både föräldrar och soc regelbundet.
Svar på tråden Överklaga soc beslut.