Inlägg från: Anonym (Lis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lis)

Dåligt för ekonomin med samlingslån?

Anonym (Oviss ekonomi) skrev 2024-09-14 20:49:46 följande:

Okej så det är alltså inte summan (som jag trodde) det kollar på, utan antal olika krediter? Värre med flera olika än ett större, även om man såklart blir den samma i slutändan?

De kollar såklart på summan också. Men det ser värre ut att du går och tar en massa smålån hela tiden än om du har tagit ett större lån. 

Tänk själv vad det signalerar, ett lån på 200 000 kr, då tänker de flesta nog: billån.
    10-15 st smålån på summor mellan 2500 och 25000 kr st, då börjar tankarna gå mot att någon lever över sina tillgångar.

Så det är på alla sätt bättre för dig att baka in alla lån i ett större lån. 

• Anonym (Lis)
    Anonym (Oviss ekonomi) skrev 2024-09-16 16:03:44 följande:
    Jag har bra kreditvärdighet, skulle absolut kunna få ett samlingslån, men jag tror faktiskt inte att jag vill ha det eftersom att så som folk säger i tråden att det skulle ge mig mer pengar över per månad och jag skulle då kanske fortsätta mitt shopping beteende eftersom att det inte är hanterat. Just nu känner jag väl att det är det som är problemet, hur ska jag ta tag i det? Som jag skrev innan så är det inte bara att sluta och sen när det löst... Är ju massa känslor och tankar och annat kopplat till det här beteendet som jag inte förstår själv Men vem ska jag gå till för att få hjälp? Det är inte så höga räntor heller per månad att det är ett problem, max en hundring
    Lägg amorteringen så högt på det nya lånet att du betalar lika mycket som du gör idag, så får du inte massa pengar över. Sen höjer du amorteringen varje år så totalsumman fortsätter vara samma.
Svar på tråden Dåligt för ekonomin med samlingslån?