Inlägg från: Anonym (Oviss ekonomi) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oviss ekonomi)

Dåligt för ekonomin med samlingslån?

Kan det vara dåligt för ekonomin att ha ett samlingslån? Jag funderar på att slå ihop alla mina krediter till ett lån, Alltså en avbetalning menar jag, men kan det vara negativt ifall jag i framtiden vill ansöka om till exempel bolån eller billån eller liknande? Ser de det som något negativt och att jag har liksom samlat alla mina krediter? 

• Svar på tråden Dåligt för ekonomin med samlingslån?
  • Anonym (Oviss ekonomi)

Okej så det är alltså inte summan (som jag trodde) det kollar på, utan antal olika krediter? Värre med flera olika än ett större, även om man såklart blir den samma i slutändan?

• Anonym (Oviss ekonomi)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-09-15 16:50:31 följande:

Generellt är det bättre, men se till att det nya lånet har lägre ränta än de gamla, och att du inte betalar av mindre per månad så att det tar längre tid. Och fall inte i fällan att låna mer än vad de andra krediterna är på. Och viktigast av allt - ta inga nya lån! (annat än för ev. kommande bostad, när du har blivit skuldfri fån de lån du har nu.)

Bra tips! Jag handlar för mycket som det är nu men jag vet inte hur jag ska sluta
  • Anonym (Oviss ekonomi)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-16 08:28:17 följande:

Du skriver själv att du inte vet hur du ska sluta shoppa, så ta inte ett samlingslån. De flesta som gör det i din situation får helt plötsligt möjligheten att sänka sina månadsavgifter med ett samlingslån, och skapar utrymme för att ta nya småkrediter. Utan att ha något belägg för det så är min känsla att de flesta som funderar på detta dragit på sig en massa smålån och upplever att de har för lite pengar över varje månad, så då slår de ihop lånen och väljer en lägre månadskostnad för dessa krediter, sen går det några månader och man ser att man har pengar över till nya smålån och så slutar det med att man har ett större banköån och nya smålån. Karusellen börjar om och tillslut har man flera 100k i skulder på skit och ingenting.

Ska du bryta detta mönster så är det dags att börja sälja av alla prylar du köpt och betala av dina krediter.

Den dagen du är skuldfri kommer du få en otrolig känsla av frihet. Lycka till.

Ja, jag har detta i åtanke. Men ("men") känslorna sitter ju kvar. Kan tro att jag handlar såhär som ett slags självskadebeteende och det är DET jag vet att jag måste bryta men hur? Lösningen är att sluta shoppa, det är ju enkelt att förstå men känslorna kring det gör det svårt att sluta. "Sluta' är inte lösningen på grundproblemet 

Någon med fler tips på hur man konkret går vidare/löser grunden? 
  • Anonym (Oviss ekonomi)
    Goneril skrev 2024-09-16 11:42:09 följande:

Ta tag i shopping-problematiken OCH försök att få ett samlingslån! Genom att betala på alla dessa småkrediter betalar TS mängder av onödig ränta, tänk att icke-bankfolk har så svårt att begripa sig på ränta! Ingenjörer och jurister brukar dock förstå sig på detta och en del andra med hyfsad utbildning; egentligen behövs det inte heller för det verkligen inte svårt.                                                                                                              TS måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt, att få ner räntor och sluta med shopaholic-beteendet. Nu är det förstås frågan om vad banker tycker, kreditvärdigheten.  Kan TS beveka någon att gå i borgen?                                                   

Jag har bra kreditvärdighet, skulle absolut kunna få ett samlingslån, men jag tror faktiskt inte att jag vill ha det eftersom att så som folk säger i tråden att det skulle ge mig mer pengar över per månad och jag skulle då kanske fortsätta mitt shopping beteende eftersom att det inte är hanterat. Just nu känner jag väl att det är det som är problemet, hur ska jag ta tag i det? Som jag skrev innan så är det inte bara att sluta och sen när det löst... Är ju massa känslor och tankar och annat kopplat till det här beteendet som jag inte förstår själv Men vem ska jag gå till för att få hjälp? Det är inte så höga räntor heller per månad att det är ett problem, max en hundring
Svar på tråden Dåligt för ekonomin med samlingslån?