• Anonym (Oviss ekonomi)

Dåligt för ekonomin med samlingslån?

Kan det vara dåligt för ekonomin att ha ett samlingslån? Jag funderar på att slå ihop alla mina krediter till ett lån, Alltså en avbetalning menar jag, men kan det vara negativt ifall jag i framtiden vill ansöka om till exempel bolån eller billån eller liknande? Ser de det som något negativt och att jag har liksom samlat alla mina krediter? 

• Svar på tråden Dåligt för ekonomin med samlingslån?
  • Räkan77

Ta kontakt med din kommuns budget och skuldrådgivare för att få professionell hjälp innan du sabbar din ekonomi helt. Det är jättebra att du uppmärksammat att du inte har en hållbar ekonomi och det finns hjälp att få även om väntetiderna kan vara långa.

• Anonym (Mannen)

Du skriver själv att du inte vet hur du ska sluta shoppa, så ta inte ett samlingslån. De flesta som gör det i din situation får helt plötsligt möjligheten att sänka sina månadsavgifter med ett samlingslån, och skapar utrymme för att ta nya småkrediter. Utan att ha något belägg för det så är min känsla att de flesta som funderar på detta dragit på sig en massa smålån och upplever att de har för lite pengar över varje månad, så då slår de ihop lånen och väljer en lägre månadskostnad för dessa krediter, sen går det några månader och man ser att man har pengar över till nya smålån och så slutar det med att man har ett större banköån och nya smålån. Karusellen börjar om och tillslut har man flera 100k i skulder på skit och ingenting.

Ska du bryta detta mönster så är det dags att börja sälja av alla prylar du köpt och betala av dina krediter.

Den dagen du är skuldfri kommer du få en otrolig känsla av frihet. Lycka till.

• Anonym (E)
    Anonym (Oviss ekonomi) skrev 2024-09-15 17:03:59 följande:
    Bra tips! Jag handlar för mycket som det är nu men jag vet inte hur jag ska sluta
    Generellt är det förstås bättre med ett samlingslån, men det är problemet du skriver om här som du måste lösa. Annars är risken att du bara fortsätter. Sök hjälp för beteendet!
  • Anonym (Oviss ekonomi)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-09-16 08:28:17 följande:

Du skriver själv att du inte vet hur du ska sluta shoppa, så ta inte ett samlingslån. De flesta som gör det i din situation får helt plötsligt möjligheten att sänka sina månadsavgifter med ett samlingslån, och skapar utrymme för att ta nya småkrediter. Utan att ha något belägg för det så är min känsla att de flesta som funderar på detta dragit på sig en massa smålån och upplever att de har för lite pengar över varje månad, så då slår de ihop lånen och väljer en lägre månadskostnad för dessa krediter, sen går det några månader och man ser att man har pengar över till nya smålån och så slutar det med att man har ett större banköån och nya smålån. Karusellen börjar om och tillslut har man flera 100k i skulder på skit och ingenting.

Ska du bryta detta mönster så är det dags att börja sälja av alla prylar du köpt och betala av dina krediter.

Den dagen du är skuldfri kommer du få en otrolig känsla av frihet. Lycka till.

Ja, jag har detta i åtanke. Men ("men") känslorna sitter ju kvar. Kan tro att jag handlar såhär som ett slags självskadebeteende och det är DET jag vet att jag måste bryta men hur? Lösningen är att sluta shoppa, det är ju enkelt att förstå men känslorna kring det gör det svårt att sluta. "Sluta' är inte lösningen på grundproblemet 

Någon med fler tips på hur man konkret går vidare/löser grunden? 
  • mammatill6
    Anonym (Oviss ekonomi) skrev 2024-09-15 17:03:59 följande:
    Bra tips! Jag handlar för mycket som det är nu men jag vet inte hur jag ska sluta
    Med de förutsättningarna tror jag ett samlingslån är en dålig ide. För plötsligt har du du frigjort en massa köputrymme på krediterna och har man fortfarande samma shoppingberoende så är man snart där igen. Bättre att först ta tag i problematiken.
  • Goneril

Ta tag i shopping-problematiken OCH försök att få ett samlingslån! Genom att betala på alla dessa småkrediter betalar TS mängder av onödig ränta, tänk att icke-bankfolk har så svårt att begripa sig på ränta! Ingenjörer och jurister brukar dock förstå sig på detta och en del andra med hyfsad utbildning; egentligen behövs det inte heller för det verkligen inte svårt.                                                                                                              TS måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt, att få ner räntor och sluta med shopaholic-beteendet. Nu är det förstås frågan om vad banker tycker, kreditvärdigheten.  Kan TS beveka någon att gå i borgen?                                                   

• Anonym (Oviss ekonomi)
    Goneril skrev 2024-09-16 11:42:09 följande:

Ta tag i shopping-problematiken OCH försök att få ett samlingslån! Genom att betala på alla dessa småkrediter betalar TS mängder av onödig ränta, tänk att icke-bankfolk har så svårt att begripa sig på ränta! Ingenjörer och jurister brukar dock förstå sig på detta och en del andra med hyfsad utbildning; egentligen behövs det inte heller för det verkligen inte svårt.                                                                                                              TS måste kunna ha två tankar i huvudet samtidigt, att få ner räntor och sluta med shopaholic-beteendet. Nu är det förstås frågan om vad banker tycker, kreditvärdigheten.  Kan TS beveka någon att gå i borgen?                                                   

Jag har bra kreditvärdighet, skulle absolut kunna få ett samlingslån, men jag tror faktiskt inte att jag vill ha det eftersom att så som folk säger i tråden att det skulle ge mig mer pengar över per månad och jag skulle då kanske fortsätta mitt shopping beteende eftersom att det inte är hanterat. Just nu känner jag väl att det är det som är problemet, hur ska jag ta tag i det? Som jag skrev innan så är det inte bara att sluta och sen när det löst... Är ju massa känslor och tankar och annat kopplat till det här beteendet som jag inte förstår själv Men vem ska jag gå till för att få hjälp? Det är inte så höga räntor heller per månad att det är ett problem, max en hundring
  • Anonym (Mannen)

Småkrediter behöver inte automatiskt betyda höga räntor, i många fall kan de vara räntefria, så att samla ihop dessa kan innebära högre ränteutgifter, om än lägre utgifter per månad med ett samlingslån.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (Oviss ekonomi) skrev 2024-09-16 11:15:01 följande:
    Ja, jag har detta i åtanke. Men ("men") känslorna sitter ju kvar. Kan tro att jag handlar såhär som ett slags självskadebeteende och det är DET jag vet att jag måste bryta men hur? Lösningen är att sluta shoppa, det är ju enkelt att förstå men känslorna kring det gör det svårt att sluta. "Sluta' är inte lösningen på grundproblemet 

Någon med fler tips på hur man konkret går vidare/löser grunden? 
    Vad tyckte du om mina tips? Är det något som skulle funka? Om inte - varför?

"Gör något annat istället! 
    Gör saker där du inte "råkar" köpa saker. Sluta titta på olika hemsidor eller följa influencers, eller vad som nu får dig att köpa saker. Om du ska träffa en kompis, föreslå en promenad med medhavt kaffe istället för en fika i gallerian. Sär upp alla nyhetsbrev på mailen. Bestäm att du inte får köpa något alls utan att vänta i tex. tre dagar. Ha ett block hemma, där du skriver upp om du behöver något, och sedan funderar du i tre dagar på om du kan lösa det behovet på något annat sätt. (låna av en kompis, leta i lådorna, klara dig utan, etc.)
    Få med dig en kompis på en utmaning att inte köpa något (utom mat och typ schampo) på en månad. "
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Oviss ekonomi) skrev 2024-09-16 16:03:44 följande:
    Jag har bra kreditvärdighet, skulle absolut kunna få ett samlingslån, men jag tror faktiskt inte att jag vill ha det eftersom att så som folk säger i tråden att det skulle ge mig mer pengar över per månad och jag skulle då kanske fortsätta mitt shopping beteende eftersom att det inte är hanterat. Just nu känner jag väl att det är det som är problemet, hur ska jag ta tag i det? Som jag skrev innan så är det inte bara att sluta och sen när det löst... Är ju massa känslor och tankar och annat kopplat till det här beteendet som jag inte förstår själv Men vem ska jag gå till för att få hjälp? Det är inte så höga räntor heller per månad att det är ett problem, max en hundring
    Lägg amorteringen så högt på det nya lånet att du betalar lika mycket som du gör idag, så får du inte massa pengar över. Sen höjer du amorteringen varje år så totalsumman fortsätter vara samma.
  • Anonym (Spara)

TS, det är viktigt att du tar tag i grundproblemet till varför du shoppar för mycket. Det låter som en form av beroendeproblematik.

Ta kontakt med kommunens budgetrådgivning. Det är mycket möjligt att de har en kurator knuten till sig som kan just den här typen av problem. Om inte så får du gå via vårdcentralen. Var tydlig med att det är något som påverkar dig negativt, och om du har dina aningar varför du gör såhär så berätta det också. 

Givetvis kan du samla lånen också, men det löser inget i längden om du inte klarar att bryta ditt beteende. 

Svar på tråden Dåligt för ekonomin med samlingslån?