Anonym (Mannen) skrev 2024-09-16 08:28:17 följande:
Du skriver själv att du inte vet hur du ska sluta shoppa, så ta inte ett samlingslån. De flesta som gör det i din situation får helt plötsligt möjligheten att sänka sina månadsavgifter med ett samlingslån, och skapar utrymme för att ta nya småkrediter. Utan att ha något belägg för det så är min känsla att de flesta som funderar på detta dragit på sig en massa smålån och upplever att de har för lite pengar över varje månad, så då slår de ihop lånen och väljer en lägre månadskostnad för dessa krediter, sen går det några månader och man ser att man har pengar över till nya smålån och så slutar det med att man har ett större banköån och nya smålån. Karusellen börjar om och tillslut har man flera 100k i skulder på skit och ingenting.
Ska du bryta detta mönster så är det dags att börja sälja av alla prylar du köpt och betala av dina krediter.
Den dagen du är skuldfri kommer du få en otrolig känsla av frihet. Lycka till.
Ja, jag har detta i åtanke. Men ("men") känslorna sitter ju kvar. Kan tro att jag handlar såhär som ett slags självskadebeteende och det är DET jag vet att jag måste bryta men hur? Lösningen är att sluta shoppa, det är ju enkelt att förstå men känslorna kring det gör det svårt att sluta. "Sluta' är inte lösningen på grundproblemet
Någon med fler tips på hur man konkret går vidare/löser grunden?